Més de 400 empreses de la ciutat de Barcelona reben la certificació de sostenibilitat turística Biosphere : Servei de Premsa

Més de 400 empreses de la ciutat de Barcelona reben la certificació de sostenibilitat turística Biosphere

22/03/2023



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Entitats com el Futbol Club Barcelona, el Barcelona Convention Bureau, el Museu Picasso, el DHUB, La Llotja de Mar i el Palau Güell el reben per primera vegada.

Gairebé el 40% de les organitzacions certificades pertanyen a la categoria d’allotjaments, amb un total de 154 adhesions.

L’aposta per construir una comunitat turística respectuosa amb el medi ambient, la cultura i el retorn social i econòmic ha estat materialitzada per 403 empreses de la ciutat de Barcelona. Aquesta és la xifra de certificacions Biosphere que s’han atorgat avui al matí en l’acte de lliurament celebrat al CCIB – Centre de Convencions Internacional de Barcelona en el marc del Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere.

 

 

El Compromís, que basa la seva metodologia en el treball al voltant dels 17 objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, respon tant a la voluntat de promoure un turisme més curós per part dels operadors turístics, com també als desitjos dels visitants de poder viatjar respectant al màxim l’entorn. En xifres concretes, durant l’any 2022, 282 empreses van renovar la certificació, mentre que 121 es van comprometre amb la iniciativa per primera vegada.

 

 

En global, més de 400 empreses certificades, de les quals gairebé un 40% són relatives a la categoria d’allotjaments, 154 en nombres concrets, mentre que un 9% són agències de viatges -36 empreses- i un 7% empreses vinculades amb el sector MICE – 28 en total-. Així s’extreu de l’anàlisi global de les certificacions atorgades al llarg d’aquest any 2022. En conjunt, si ens fixem en el grup comprès per agències, allotjaments i altres serveis aquestes arriben quasi en el 60% de les empreses de Barcelona ciutat.

 

Restaurants i museus els que més creixen

Comparativament destaca el fet que les empreses i entitats que més creixen el 2022 a nivell de certificació Biosphere a la ciutat de Barcelona són la restauració, passant de 21 a 43 restaurants, i els espais museístics, on de 14 museus al 2021 s’ha anat a 19 amb la incorporació de punts com el Museu Picasso i el Disseny Hub Barcelona. No obstant això, per volum de negoci, el sector comerç és el que representa una menor afiliació a la certificació.

Entre les organitzacions que rebran per primera vegada la certificació Biosphere, producte de la feina feta en el marc del Compromís, hi ha noms propis com el Futbol Club Barcelona, el Barcelona Convention Bureau, l’Slow Food Barcelona, La Llotja de Mar, el Disseny Hub Barcelona, la Fundació Museu Picasso i el Palau Güell. Així mateix, en l’àmbit de l’hostaleria s’uneixen a l’aposta per la sostenibilitat NH Hoteles, Hoteles Hesperia, W Barcelona, Majestic Hotel, Hotel Barcelona Princess, Hotel Negresco Princess, Duquesa de Cardona.

De fet, la xifra de 403 empreses certificades s’ha d’emmarcar amb què fins a 559 organitzacions han estat treballant programes per adherir-se al Compromís, malgrat que no totes han pogut completar tot el procés, ja que la tornada a la normalitat va afectar amb unes plantilles molt minvades o amb molts canvis com a efecte post pandèmia. En aquest sentit, cal recordar que totes les certificacions atorgades s’han de revalidar cada any mitjançant un procés.

 

El BCB, el primer Convention Bureau del món en certificar-se

Turisme de Barcelona ha certificat 149 empreses membres, la qual cosa suposa el 37% del total d’empreses certificades fins ara i el 60% de les empreses membres del Consorci. A més, l’Oficina de Turisme de Plaça Catalunya ha obtingut el segell i el Barcelona Convention Bureau -BCB- s’ha convertit en la primera oficina de congressos del món en obtenir el segell de la sostenibilitat.  Això suposa  un seguit de bones pràctiques amb les quals el BCB es presenta davant les empreses col·laboradores del sector MICE per tal de traslladar la sostenibilitat en els esdeveniments.

Cal tenir en compte que la tendència i objectius cap a la sostenibilitat dels esdeveniments és un dels aspectes que més ha crescut en el sector, la qual cosa es reflecteix en la darrera enquesta de perfil del congressista on el 80% dels congressistes entrevistats considera molt o bastant important que es tinguin en compte aspectes de sostenibilitat i responsabilitat social en l’organització del congrés.

Amb tot,  la Destinació Barcelona -Barcelona ciutat i les tres marques turístiques de la província de Barcelona  com Costa Barcelona, Paisatges Barcelona i Pirineus Barcelona– és l’única destinació certificada Biosphere Platinum del món. Així es posa en relleu el foment i l’impuls de la sostenibilitat, després de l’aposta iniciada el 2011, quan Barcelona va esdevenir la primera destinació urbana del món en ser certificada Biosphere.

L’acte de lliurament, que enguany ha incorporat dinàmiques de networking amb el propòsit de fer de la trobada un espai per teixir aliances i sinergies entre les empreses presents, ha comptat amb la participació de Mònica Roca i Aparici, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, Eduard Torres, president del Comitè Executiu de Turisme de Barcelona, Tomás Azcárate, president de l’Instituto de Turismo Responsable, i Xavier Suñol, director de Turisme i Indústries Creatives de l’ Ajuntament Barcelona.

 

En el conjunt de la demarcació més de 900 han rebut la certificació

La xifra de certificacions s’enfila fins a les 931 empreses si es tenen en compte el conjunt de comarques de la demarcació de Barcelona.  En concret, la ciutat de Barcelona n’ha aportat el 43% del total de certificacions, però comarques com el Maresme i el Baix Llobregat en representen l’11% i el 8%, respectivament.

 

 

El segell gestionat per la Direcció de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb la Cambra de Comerç de Barcelona i el Consorci Turisme de Barcelona, vol estendre la cultura de la sostenibilitat turística a les empreses i serveis turístics de Barcelona,​​ atorgant la certificació Biosphere de l’Institut de Turisme Responsable

De fet, més de 50 empreses noves han mostrat interès per participar en el projecte aquest  2023, edició que encara admet noves empreses mitjançant petició en el formulari web a www.turismesostenible.barcelona. Cal remarcar que a Barcelona l’esmentada certificació no representa cap cost per a l’operador, ja que està íntegrament subvencionat per l’IEET (impost turístic), així com la renovació en els anys posteriors.





Paraules clau

Biosphere/ sostenibilitat/ turisme/