Finalitza el tall de servei de la T4 de tramvia després que el passat divendres 25 ho fessin els treballs de millora de l’L4 de metro : Servei de Premsa

Finalitza el tall de servei de la T4 de tramvia després que el passat divendres 25 ho fessin els treballs de millora de l’L4 de metro

01/09/2023



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Les obres de connexió dels tramvies en l’àmbit de Glòries han afectat a tota la línia T4 de TRAM entre el 26 de juny i el 31 d’agost, període en el qual la T5 i la T6 han finalitzat el recorregut a la parada de la Farinera, tot i garantir sempre l’enllaç amb l’L1 de metro.

TMB ha realitzat una renovació integral de 6 quilòmetres de via al tram central de l’L4 entre Bogatell i Verdaguer en una obra que suposat una inversió de més de 16 milions d’euros i que s’ha executat entre el 26 de juny i el 25 d’agost.

La xarxa de metro ha estat l’alternativa de mobilitat més eficient i s’ha reforçat amb més trens a la resta de línies. També s’han habilitat serveis de bus llançadora per cobrir els trams afectats.

Aquest dijous 31 d’agost va finalitzar el tall de la T4 de tramvia de Barcelona, la segona de les dues obres previstes en la infraestructura del transport públic de Barcelona i que han afectat la mobilitat de la zona central i litoral de la ciutat durant el mateix període de l’estiu. Per la seva part, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va completar el passat divendres 25 d’agost els treballs de renovació integral de 6 quilòmetres via en el tram central de l’L4 de metro entre Bogatell i Verdaguer, amb un rigorós compliment del calendari previst. Per executar aquesta renovació de via, la L4 ha sofert talls parcials en dues fases: del 26 de juny al 31 de juliol i de l’1 al 25 d’agost.

 

 

 

 

Pel que fa al tramvia, també s’han executat treballs de construcció de les noves vies i de la nova parada de tramvia en l’àmbit de Glòries, relacionades amb les obres de connexió de les xarxes tramviàries. Aquests treballs han afectat la línia T4 de TRAM, que ha deixat de prestar servei en tot el seu recorregut del 26 de juny fins al 31 d’agost i que tornarà a entrar en funcionament aquest divendres 1 de setembre.

Les línies T5 i T6, que durant el període d’obres acabaven el seu recorregut a la parada de la Farinera -garantint sempre l’enllaç amb metro L1- també oferiran de nou el seu servei complet en fins a la parada de Glòries actual. Pel que fa a la nova parada de Glòries, aquesta encara no entrarà en servei en trobar-se en zona d’obres en curs.

 

El nou intercanviador de Glòries va prenent forma a bon ritme

Les actuals obres de la primera fase de la connexió de les xarxes tramviàries, des de Glòries a Verdaguer, han requerit la connexió de les noves vies amb les existents i l’execució de la nova parada a Glòries. Aquesta estació s’ha reubicat davant del museu Disseny HUB de Barcelona, i permetrà generar un nou intercanviador de transport públic, amb l’L1 de Metro i diferents autobusos. Els treballs realitzats fins ara han sigut necessaris tan per complir amb els terminis de l’obra com per l’alliberament de l’espai ocupat per les vies actuals i així permetre l’execució de l’obra d’ampliació del vestíbul de Metro L1 Glòries i posteriorment el pas de busos pel seu itinerari definitiu.

 

Alternatives de mobilitat al tall del TRAM

Per garantir el servei alternatiu a la interrompuda línia T4 de tramvia entre el 26 de juny i el 31 d’agost, també s’ha configurat un pla alternatiu de transport que ha inclòs una llançadora de bus entre Glòries i l’Estació de Sant Adrià amb el mateix horari de funcionament que el servei de TRAM. Així mateix, els propis serveis existents de metro L1 (Glòries, Marina, Clot), L2 (Clot – La Pau) i L4 (La Pau, Besòs, El Maresme, Selva de Mar) han donat servei alternatiu. De la mateixa manera, han complementat l’alternativa de transport les línies de bus, V21 entre Ciutadella|Vila Olímpica i Glòries, 7 (Diagonal), H14 (Sant Adrià – Pere IV – Meridiana), H16 (Fòrum – Ciutadella) i l’R1 de Rodalies (Sant Adrià – El Clot).

 

Renovació de via de l’L4 de metro

TMB ha renovat 6 quilòmetres de via en el tram central de l’L4 de metro entre Bogatell i Verdaguer perquè la ciutadania disposi d’un servei de metro de la màxima qualitat i eficàcia. Una renovació necessària que permet millorar la fiabilitat de la línia, reduir el nombre d’incidències, augmentar el confort durant el viatge i, també, solucionar les vibracions per l’ús de la infraestructura. L’obra ha requerit una inversió de 16,4 milions d’euros i s’ha executat en dues fases entre el 26 de juny i el 25 d’agost. La primera fase va deixar sense servei el tram entre Ciutadella I Vila Olímpica i Girona, i es va executar entre el 26 de juny i el 31 de juliol. L’endemà, dia 1 d’agost i es va iniciar una segona fase que, en aquest cas, va reduir l’afectació deixant sense servei el tram comprès entre Jaume I i Girona.

 

Alternatives de mobilitat al tall de metro

La pròpia xarxa de metro ha estat l’alternativa de mobilitat més eficient donat que a l’entorn del tall circulen diferents línies que han garantit, en la majoria dels casos, combinacions per a desplaçar-se. Tant al juliol com a l’agost, el passatge ha utilitzat amb normalitat les alternatives de mobilitat que cobrien els trams afectats, fent un esforç per adaptar els seus recorreguts als itineraris alternatius que se’ls hi proposaven. D’altra banda, l’empresa i els treballadors han portat a terme un important esforç per atendre tant els reforços de metro a la resta de línies, que van circular en una freqüència entre els 2’45” i els 3’45”, com per gestionar els talls o per operar el servei complementari de busos llançadora establert i que va funcionar amb un interval d’entre 3 i 4 minuts.

D’altra banda, també es van reforçar amb més vehicles les línies regulars de bus que operen en aquesta zona: 6, V19 i V21; així com les línies regulars de l’AMB, la B20 i la B25, per als desplaçaments entre el Poblenou i Urquinaona. A banda, TMB ha habilitat un servei especial de bus per a persones amb mobilitat reduïda entre Verdaguer i Joanic.

 

Campanya d’informació a la ciutadania

L’ATM ha desplegat una campanya informativa durant el període d’afectació pels dos talls de la xarxa integrada de transport públic tant en mitjans de comunicació com per xarxes socials, a fi d’alertar a les persones usuàries de les afectacions al servei d’ambdós operadors. Un dels objectius de la campanya ha estat el de redirigir a les persones usuàries als espais informatius propis dels operadors on es s’han detallat exhaustivament els Plans Alternatius de Transport preparats per fer front als talls de les respectives línies. La campanya ha estat activa des del passat 2 de juny al 31 d’agost.

 

Visual de la campanya de l’ATM

En paral·lel, i per reforçar la comunicació a la ciutadania, sobre el tall de metro de l’L4, el passat 12 de juny TMB va iniciar el desplegament d’informadors a 30 localitzacions diferents entre estacions i llocs més rellevants de la línia. Aquests informadors també s’han situat a les parades d’inici i final del servei de bus llançadora. Pel que fa als canals digitals, des del 12 de juny es va desplegar una campanya informativa en megafonia, pantalles d’informació, la web, les xarxes socials de TMB I el planificador de viatge de TMB ‘Vull Anar’.

Sobre el tall de la T4, el 21 de juny es van desplegar informadors a les estacions afectades. Durant el tall se n’han afegit més a les principals parades i la parada de La Farinera, inici i fi de les línies T5 i T6. A banda de disposar d’elements d’informació en parades anul·lades, parades de bus substitutoris i tramvies, també s’ha informat per megafonia i canals digitals de TRAM.





Paraules clau

mobilitat/ tmb/