Aprovat definitivament el pla especial urbanístic que permetrà que els aparcaments de rotació puguin acollir activitats logístiques o de serveis : Servei de Premsa

Aprovat definitivament el pla especial urbanístic que permetrà que els aparcaments de rotació puguin acollir activitats logístiques o de serveis

24/11/2023



Temps estimat de lectura: 6 minuts

El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona ha fet l’aprovació definitiva del “Pla especial urbanístic de noves activitats en els aparcaments de la ciutat de Barcelona” amb els vots a favor del Govern Municipal i dels grups municipals de Junts per Catalunya-Trias per Barcelona, Barcelona en Comú, ERC i del PP; i l’abstenció de VOX. El nou pla permetrà que els aparcaments de rotació de la ciutat es puguin complementar amb espais de logística que permetin millorar i optimitzar la gestió de la distribució urbana de mercaderies de Barcelona.

L’objectiu del pla és possibilitar que en aquells estacionaments de rotació on fins ara només s’hi feia un ús d’aparcament també s’hi puguin incloure altres activitats complementàries a l’estacionament, principalment relacionades amb la distribució urbana de mercaderies, per tal d’alliberar l’espai públic d’aquestes activitats i destinar-lo a propostes de major valor social. El pla pretén avançar cap a aparcaments que esdevinguin espais de prestació de serveis,  més enllà de la seva utilització actual com a contenidors de vehicles.

En aquest sentit, el nou text aprovat avui permetrà que en els aparcaments (de titularitat pública o privada) amb suficients places de rotació s’hi puguin consolidar activitats complementàries que, amb caràcter general, inclouen: la càrrega i la descàrrega, el repartiment de mercaderies i les activitats relacionades amb la recollida de petita paqueteria i la compra de petits productes. A banda, la normativa també endreça l’espai destinat als caixers automàtics i les màquines de vending; i la col·locació de determinades instal·lacions dels serveis públics de la ciutat (armariets de serveis).

El pla ha comptat amb el seu corresponent període d’exposició pública durant el qual s’han rebut un total de sis al·legacions. Cinc d’aquestes al·legacions s’han estimat parcialment i una ha estat desestimada. Respecte al pla inicial principalment s’han dut a terme ajustos tècnics en el redactat, amb l’objectiu de flexibilitzar els requisits que es demanen per incloure aquest tipus d’activitats. També s’ha concretat i aclarit la interpretació de diferents aspectes de la norma.

 

Emmagatzematge i distribució urbana de mercaderies

La principal activitat que permet regular el nou pla és la instal·lació i/o consolidació d’iniciatives destinades a millorar la distribució urbana de les mercaderies a través d’estacions de repartiment, centres de distribució urbana de mercaderies (CDUM’s), consignes intel·ligents i consignes refrigerades. Actualment alguns aparcaments públics de la ciutat ja estan acollint experiències d’aquest tipus com a prova pilot, però el nou pla regula i autoritza aquesta activitat al conjunt de Barcelona per fomentar la seva extensió.

La regulació i, conseqüentment, l’extensió d’aquest tipus d’iniciatives possibilita una menor ocupació de la via pública, atès que en una sola aturada a una consigna es lliuren diferents paquets que haurien suposat diferents aturades a l’espai públic; alhora, també s’assoleix una major eficiència reduint quilòmetres recorreguts i, per tant, disminuint la contaminació i el soroll. A banda, s’eliminen els retorns en buit, ja que els paquets es dipositen en un espai que el client anirà a buscar i, en el cas que això no es produeixi, es retornaran en un altre lliurament, aprofitant el viatge. Aquest tipus d’activitat també possibilita el repartiment en hores vall o de nit perquè al produir-se a dins d’un aparcament no hi ha problemes de soroll, reduint també la congestió viària.

 

 

Altres serveis als aparcaments de la ciutat

A nivell de serveis als usuaris, el pla regula la inclusió de caixers automàtics de dispensació d’efectiu o màquines expenedores (màquines de vending) a l’interior dels aparcaments, que puguin oferir a l’usuari begudes, sòlids alimentaris o altres consumibles com els de de telefonia o de reparació i posada a punt de vehicles.

I finalment, el pla també preveu que a dins dels aparcaments s’hi puguin incloure elements relacionats amb les instal·lacions de serveis que habitualment se situen a la via pública,  com per exemple els “armaris” d’instal·lacions, els “armaris” de serveis o altres elements anàlegs. Aquesta possibilitat obre la porta a retirar aquests elements de la via pública que passa a quedar lliure d’aquest tipus d’obstacles.

 

Criteris per a la implantació de les activitats

El pla és aplicable a tots els aparcaments de rotació i d’ús públic, tant de titularitat pública com privada. Inclou aquells ubicats en el subsòl de l’espai públic (carrers, espais lliures, mercats), i en el subsòl d’edificis privats, independentment de l’ús de la planta baixa, sempre que puguin garantir un mínim de 40 places de rotació una vegada instal·lades les noves activitats i serveis.

Es preveu que les noves activitats regulades es puguin implantar o bé substituint places d’estacionament o bé situant-se en altres llocs adequats. Les noves activitats que s’implantin podran ocupar fins a 10 places d’estacionament en cada aparcament o un espai equivalent. Cal tenir en compte que fins ara tots els projectes pilot de distribució urbana de mercaderies que s’han dut a terme s’han hagut d’ubicar en espais complementaris i no en places específiques d’estacionament.

Segons el text, la realització de les funcions pròpies necessàries per les noves activitats (circulació, parada, obertura de portes, càrrega i descàrrega, emmagatzematge, recollida…) s’haurà de fer sense interferir amb el funcionament normal de l’aparcament i totes les activitats hauran de ser accessibles.

El pla preveu la possibilitat d‘establir una regulació horària de determinades activitats. Per qüestions de seguretat d’evacuació en cas d’incendi, es limita la implantació de les noves activitats als soterranis situats fins a 6 metres de profunditat directament accessibles des de l’espai exterior. En el cas de les CDUM’s, a més, es limita la seva implantació a la primera planta en soterrani.

 

Estratègia municipal de la distribució urbana de mercaderies 2030

Aquest pla especial urbanístic s’emmarca en el que preveu el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 i en l’Estratègia municipal de la distribució urbana de mercaderies 2030 (EDUM 2030) que s’està treballant des del Govern municipal per tal de millorar  una de les activitats que més incidència té sobre el dia a dia de la ciutat. Es tracta de l’última part de la cadena de subministrament en la qual es reparteixen les mercaderies en l’àmbit urbà. Aquesta part de la cadena té especial importància en l’activitat econòmica i social de la ciutat, i afecta especialment la mobilitat, el medi ambient i l’espai públic urbà.

L’Ajuntament de Barcelona treballa de manera transversal i des de diferents àmbits de govern per aconseguir que aquesta activitat es realitzi de la manera més competitiva, ordenada, eficaç, eficient, sostenible i segura, produint alhora les menors externalitats possibles i fent l’activitat compatible amb la vida quotidiana.

 

 





Paraules clau

activitats logístiques o de serveis/ aparcaments/