TMB rep més de 105 milions del Fons Europeu Next Generation i capta una de les ajudes més importants de l’estat Espanyol : Servei de Premsa

TMB rep més de 105 milions del Fons Europeu Next Generation i capta una de les ajudes més importants de l’estat Espanyol

28/12/2023



Temps estimat de lectura: 3 minuts

Les empreses de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aconseguit més de 105 milions d’euros dels fons europeus Next Generation, tots ells s’han destinat al finançament de material mòbil i projectes vinculats a la sostenibilitat. Es tracta d’una de les organitzacions que més fons ha captat a tot l’Estat, segons les estimacions del Govern espanyol.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que “els fons ens permeten descarbonitzar la flota de bus i posar en marxa nous projectes per, entre altres, aprofitar millor l’energia que consum el metro de Barcelona” i ha especificat que “així millorem l’eficiència de les xarxes de metro i bus, alhora que les fem encara més sostenibles”.

Més de la meitat dels fons, 61,73 milions d’euros, serveixen majoritàriament per renovar la flota de bus adquirint vehicles de zero emissions. A la primera convocatòria d’ajudes del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) del 2021, TMB ja va aconseguir subvencions per valor de 40,49 milions d’euros destinats a l’adquisició de 105 autobusos elèctrics, la videovigilància embarcada de bus o la digitalització d’elements d’informació de metro entre d’altres. A la segona convocatòria d’aquests mateixos fons, ja al 2022, TMB va captar 21,24 milions d’euros, destinats a l’adquisició de 36 autobusos d’hidrogen, 23 autobusos elèctrics i dos trens.

40,37 milions més s’han rebut mitjançant ajudes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) de la Unió Europea, a través de la Generalitat de Catalunya i en el marc dels fons europeus Next Generation. Aquesta inversió s’ha destinat majoritàriament a finançar alguns dels nous trens adquirits de les sèries 7000 i 8000 per a les línies 3 i 1 del metro de Barcelona. Els nous combois compten amb una estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica, facilitat de manteniment i millor filtració d’aire.

A més, TMB va captat 3,5 milions de l’ajut MOVES Singulares II que es destinen a projectes de mobilitat eficient i sostenible, en el marc del PRTR. En aquest cas, s’han destinat a diferents projectes vinculats a l’ús sostenible de l’electricitat com ara el projecte metrocharge, que permet recuperar l’energia no aprofitada i que es dissipa en forma de calor en els processos de frenat del metro.

 

25% de la flota  zero emissions i nous trens en circulació

Amb la incorporació de nous vehicles de zero emissions, en part finançats pels fons Next Generation, TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de bus de zero emissions el 2024. Així, l’any vinent, la nova flota ja comptarà amb 232 autobusos elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO i 22 tones de NOx l’any. També durant el 2024, tots els nous trens adquirits per al metro, alguns d’ells finançats per aquests fons europeus, estaran ja en circulació. A més, amb la incorporació d’aquests trens s’eliminarà tot l’amiant dels vehicles del metro.





Paraules clau

Fons Europeu Next Generation/ mobilitat/ tmb/