Servei de Premsa
13/11/2024
En marxa les obres de transformació de la ronda de Sant Antoni
08/01/2024
Temps estimat de lectura: 3 minuts
- Els treballs duraran 16 mesos, s’executaran d’acord amb el projecte aprovat i adjudicat i s’hi invertirà 11,6 milions d’euros
- Hi haurà un nou espai pacificat i destinat a usos ciutadans entre Villarroel i Floridablanca que s’unirà amb la plaça del Pes de la Palla, on s’instal·larà una nova àrea de joc
- S’habilitarà un carril bus de baixada entre Villarroel i Comte d’Urgell i es renova el carrer de Tamarit i la plaça del Dubte
L’Ajuntament de Barcelona ha començat aquest dilluns les obres de transformació de la ronda de Sant Antoni, entre els carrers del Comte d’Urgell i Floridablanca, i al carrer de Tamarit, entre Comte d’Urgell i la ronda de Sant Antoni. Així, es tiraran endavant unes obres llargament esperades des que el desembre de 2018 la ronda es va recuperar per a ús veïnal després de nou anys d’acollir les carpes provisionals del Mercat de Sant Antoni.
La remodelació comptarà amb una inversió d’uns 11,6 milions d’euros, i les obres s’executaran d’acord amb el projecte aprovat i adjudicat. Per tant, es preveu que una part de la futura ronda de Sant Antoni es configuri com un àmbit pacificat on la circulació de cotxes desapareix per donar pas a un espai en plataforma única.
Aquesta plataforma, entre Villaroel i Floridablanca, es configura com una nova plaça completament pacificada i lliure de vehicles –només admetrà el pas necessari de vehicles de serveis i emergència pels laterals–. El nou àmbit totalment pacificat es diferenciarà de la resta de l’espai i combinarà parterres, verd i zones de joc. S’unirà amb la plaça del Pes de la Palla, que es reformarà per millorar l’espai públic i incloure-hi una nova àrea de joc infantil.
Quant al transport públic, es preveu un carril bus de baixada des de Villarroel fins a Comte d’Urgell, que resol i elimina el pas del bus en contra direcció que hi ha avui dia pel carrer del Comte d’Urgell. En paral·lel, en aquest mateix tram es disposa d’una vorera de més de 17 metres d’amplada al costat Raval, on s’hi ubiquen unes pèrgoles de fusta que generen noves zones d’estada i ombra i que són compatibles amb el metro que discorre pel subsòl. Pel que fa a la mobilitat amb bicicleta, s’hi podrà anar per tot l’àmbit mantenint la prioritat de pas del vianant, que en tot moment serà l’usuari principal.
Pel que fa a la càrrega i descàrrega, s’incorpora un espai de càrrega i descàrrega en el tram de pas de l’autobús. En aquest aspecte, es fa el petit ajust de situar les places a la banda de Ciutat Vella per donar resposta a una petició dels mateixos comerciants del districte.
La intervenció en aquest tram de la ronda de Sant Antoni incrementa els espais drenants per facilitar el creixement dels arbres existents i se n’hi afegeixen 46 de nous, de manera que n’hi haurà un total de 150. Així, la presència d’elements vegetals i de major permeabilitat de la superfície queda garantida.
El projecte també inclou la pacificació de Tamarit per connectar així la nova ronda amb la superilla de Sant Antoni. I es renovarà la plaça del Dubte, inclosa dins l’àmbit.
La reurbanització del conjunt permet incrementar l’espai públic destinat als vianants i les zones verdes. Actualment, entre la ronda i el carrer de Tamarit hi ha 15.262 m2 d’espai pacificat i amb aquesta transformació s’arriba als 16.300 m2, un guany de més de 1.000 m2.
Durada i fases de les obres
Pel que fa al calendari de les obres, tindran una durada d’uns 16 mesos. A grans trets, durant aquest 2024 es durà una primera fase de l’obra centrada en els dos trams de la pròpia ronda de Sant Antoni (Comte d’Urgell-Villarroel i Villarroel-Floridablanca) i les voreres del costat Eixample i del costat Raval. Seguidament, es farà una segona fase d’obres en què s’abordarà el carrer de Tamarit i les places del Raval.
Un cop s’hagi executat el projecte de reurbanització i les obres estiguin acabades, es treballarà en la governança de l’espai. La gestió posterior tindrà en compte els usos que en faci la ciutadania i les noves dinàmiques de funcionament de la ronda.
Per últim, amb l’inici de les obres finalitzen les activitats de dinamització ciutadana que s’han dut a terme des que es va retirar la llosa el març passat. S’han celebrat activitats diverses i jocs adreçats a un públic familiar i també per a adults que han reunit unes 45.000 persones en total i unes 300 cada dia.
Paraules clauRonda de Sant Antoni/