La xarxa Endolla Barcelona consolida el lideratge de la ciutat en electromobilitat i facilita la transició cap al vehicle elèctric : Servei de Premsa

La xarxa Endolla Barcelona consolida el lideratge de la ciutat en electromobilitat i facilita la transició cap al vehicle elèctric

11/03/2024



Temps estimat de lectura: 6 minuts

 

L’Ajuntament de Barcelona aposta per fomentar la mobilitat sostenible a la ciutat i, en aquest àmbit, les polítiques de promoció de l’ús del vehicle elèctric conformen un dels eixos principals de treball. Amb l’objectiu de disposar de la infraestructura necessària per potenciar la mobilitat elèctrica s’ha impulsat Endolla Barcelona que, gestionada per Barcelona de Serveis Municipals (BSM), és ja la xarxa pública d’electromobilitat més gran d’Espanya i del sud d’Europa.

Després d’una inversió acumulada fins al 2023 de 25 M€, aportats en part pels fons europeus Next Generation, Endolla Barcelona ha assolit els 1.000 punts de càrrega distribuïts per tota la ciutat, seguint una estratègia d’expansió capil·lar i equitativa que s’anticipa a la demanda per acompanyar els barcelonins i les barcelonines en la transició cap al vehicle elèctric.

Actualment, l’electromobilitat s’enfronta a tres grans desafiaments que requereixen de la innovació en tots els sectors de la indústria: la necessitat de comptar amb vehicles competitius, amb autonomia de les bateries i preus més econòmics; una infraestructura de càrrega assequible i fàcil d’utilitzar; i l’ús eficient i intel·ligent de l’energia com a mecanisme perquè l’electromobiltat sigui realment sostenible.

La ciutat de Barcelona ha estat treballant en els darrers anys en els dos reptes relatius a la infraestructura i la gestió intel·ligent de l’energia a través d’Endolla Barcelona. Ho ha fet en el marc de nombrosos projectes europeus i en col·laboració publicoprivada amb els operadors de la cadena de valor (fabricants de components, energètiques, fabricants de vehicles…), fent de Barcelona la ciutat capdavantera en innovació en aquest sector.

Fruit d’aquest esforç, avui Endolla Barcelona arriba de manera homogènia a tots els barris, posant a disposició de la ciutadania una xarxa de punts de càrrega àmplia i eficient, alimentada amb energia d’origen 100% renovable. Actualment, el servei compta amb 3.300 usuaris actius i una mitjana de 14.000 recàrregues mensuals.

 

 

En els propers cinc anys, BSM té previst invertir un mínim de 15 M€ per seguir creixent acompanyant les necessitats de la ciutadania. En aquesta línia, s’han iniciat els treballs per sumar 2.000 nous punts de càrrega als Aparcaments BSM, a partir de l’any vinent. Així, la ciutat estarà preparada per assolir els 3.000 punts a mesura que evolucioni la demanda.

El balanç s’ha donat a conèixer avui durant un acte al mercat de Sant Antoni, on hi ha instal·lat el punt de recàrrega número 1.000 de la xarxa Endolla Barcelona. La presentació ha comptat amb la presència de l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i de diferents representants del sector de la mobilitat, entre ells el president de SEAT i CUPRA, Wayne Griffiths.

 

 

 

 

L’alcalde ha celebrat que Barcelona sigui la primera ciutat d’Espanya en punts de recàrrega pública i una de les cinc d’Europa que té més punts d’aquestes característiques operant i ha destacat el “pas de gegant per fer possible que el vehicle elèctric sigui una realitat”. En aquest sentit, Collboni ha explicat que com a administració s’està impulsant la infraestructura necessària per tenir una ciutat amb aire net i descarbonitzada i on el vehicle elèctric estigui democratitzat. “Quan es fa una política pública el que es fa és obrir un camí i Barcelona va decidir obrir un camí”, ha afirmat. “En aquests moments, que tant ho necessita la indústria i que tant s’està accelerant el canvi, Barcelona pot dir: estem preparats”. L’alcalde ha subratllat la necessitat de donar confiança a la indústria i als consumidors, “la gent ha de veure que hi ha punts de recàrrega elèctrica a l’abast”. “El vehicle elèctric no pot ser un luxe només assequible per a rendes mitges i altes, s’ha de democratitzar i per fer-ho la indústria està fent una aposta i les ciutats hem de fer una altra aposta”, ha reblat.

Per la seva banda, el president de SEAT i CUPRA, Wayne Griffiths, ha assegurat que la companyia “aposta per Barcelona i per l’electrificació”. “Volem formar part de la solució de la mobilitat i, per això, fa unes setmanes vam signar un acord amb l’Ajuntament de Barcelona”, ha explicat. Griffiths ha afegit que “Barcelona és una referència en la transformació cap a la mobilitat urbana sostenible i pot inspirar altres ciutats a Espanya i Europa”.

 

 

Més potència per a una càrrega més ràpida

Tot i que el model Endolla aposta per les càrregues lentes i planificades, també és necessari donar resposta a les càrregues ràpides o d’oportunitat. Per això Endolla Barcelona té previst triplicar la potència dels punts de càrrega ubicats al carrer, arribant als 160 kW. El servei afavorirà, així, l’ús de la xarxa entre aquells barcelonins i barcelonines que no disposen de punts de càrrega als seus domicilis o llocs de treball i entre les persones no residents que es desplacen a Barcelona en vehicle elèctric.

Així mateix, Endolla Barcelona també duplicarà la potència dels punts situats als Aparcaments BSM, assolint els 7,4 kW. En aquest cas, l’objectiu és reduir el temps de càrrega tot mantenint l’aposta per les càrregues sostenibles, és a dir, aquelles que es planifiquen i que, fent un ús intel•ligent de l’energia, aprofiten les hores de menys demanda energètica. S’estima que l’augment de potència permetrà reduir el temps de càrrega dels vehicles a la meitat. Els increments es començaran a desplegar de manera progressiva durant els propers mesos.

 

 

Una xarxa accessible i oberta a tothom

La comoditat, l’accessibilitat i la proximitat són principis essencials en l’estratègia d’expansió d’Endolla Barcelona. La xarxa treballa per establir acords amb altres operadors d’electromobilitat i facilitar, així, que els clients d’aquestes companyies puguin fer ús dels punts Endolla Barcelona des de les seves aplicacions mòbils habituals i sense donar-se d’alta expressament al servei.

Actualment, Endolla Barcelona té acords amb 10 operadors (Bosch, Efimob, Electromaps, Etecnic, Iberdrola, Place to Plug, Shell Recharge Solutions, Spirii, Wenea i Zunder) i aquest 2024 continuarà sumant-ne de nous.

 

 

Noves estacions d’intercanvi de bateries per facilitar la mobilitat amb moto elèctrica

Endolla Barcelona vol donar resposta també als nous hàbits i necessitats de la mobilitat urbana. Per això, al llarg d’aquest 2024, facilitarà la creació d’una xarxa d’intercanviadors de bateries per a motos elèctriques als Aparcaments BSM, amb col·laboració de Silence. L’objectiu és oferir bateries ja carregades a les persones usuàries de motos i, així, fer més fàcil i sostenible la mobilitat urbana.

Així, es consolida i s’amplia la prova pilot feta amb diferents operadors de moto elèctrica als aparcaments BSM Cotxeres de Sarrià, BSM Pl. Navas i BSM Gràcia Motos, en el marc dels projectes europeus ECOSWAP de l’EIT Urban Mobility i eCharge4Drivers.Aquesta iniciativa és un dels projectes d’innovació que Endolla Barcelona promou en col·laboració publicoprivada per afrontar conjuntament alguns dels principals reptes als quals cal donar resposta per facilitar la penetració del vehicle elèctric. La gestió intel·ligent de l’energia i la creació de noves solucions per a la càrrega de vehicles són algunes de les línies de treball que ja hi ha en marxa.





Paraules clau

electromobilitat/ endolla barcelona/ punts de recàrrega/ vehicle elèctric/