Servei de Premsa
21/12/2024
Finalitzen les obres d’instal·lació d’un nou paviment drenant al carril bici del carrer Jordi Girona, al districte de les Corts
21/05/2024
Temps estimat de lectura: 3 minuts
- Es tracta d’una prova pilot que tindrà una durada de 4 anys per estudiar el comportament d’aquest material i avaluar si pot contribuir a reduir el risc d’inundacions i, alhora, estudiar la millora en la seguretat viària dels ciclistes durant episodis de pluja
- Segons els diferents estudis previs duts a terme per la UPC, aquest tipus de paviment pot arribar a obtenir una reducció potencial de l’escorrentiu superficial d’entre el 44 i el 92%, en funció de la geometria i l’alineació del carrer
Aquest setmana ha finalitzat la implantació d’un nou paviment drenant a la ciutat en el carril bici del costat mar del carrer Jordi Girona, entre el carrer John Maynard Keynes i el passeig dels Til•lers, al districte de les Corts.
El nou paviment té una longitud de 100 metres i 2 metres d’ample i forma part d’una prova pilot que té com a objectiu estudiar el comportament dels paviments permeables o Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS) lineals i avaluar el seu potencial per contribuir a donar resposta als problemes de drenatge urbà.
La prova ha de servir per:
- Avaluar la capacitat drenant del paviment asfàltic i la seva evolució.
- Avaluar la qualitat de les aigües d’escorrentia superficial obtingudes.
- Confirmar els resultats de les proves experimentals.
- Estudiar el comportament mecànic del paviment al pas de vehicles lleugers i pesants.
- Estudiar la temperatura del paviment permeable en relació amb el paviment tradicional (en sec i en mullat) per contribuir a reduir l’efecte illa de calor.
El material escollit té una capacitat d’infiltració elevada i variable en funció de la càrrega hidràulica. Segons els diferents estudis previs duts a terme per la UPC, aquest tipus de paviment pot arribar a obtenir una reducció potencial de l’escorrentiu superficial d’entre el 44 i el 92%, en funció de la geometria i l’alineació del carrer.
Les seves propietats drenants poden contribuir a reduir el risc d’inundació en els episodis de grans pluges, esdevenint una bona alternativa complementària a les grans actuacions en col·lectors i dipòsits de la ciutat.
Alhora, les seves característiques també suposen un guany en seguretat viària, atès que milloren la circulació dels ciclistes al mantenir seca la superfície del ferm en episodis de pluja.
Per tal de recollir i analitzar els resultats d’aquest paviment s’han situat dues arquetes de registre per mesurar cabals i prendre mostres, una al costat oest que avaluarà la quantitat d’escorrentiu superficial captat pel paviment drenant; i una altra al costat est, que recollirà el cabal circulant directament per sobre del paviment tradicional (no drenant). D’aquesta manera, es podrà realitzar un anàlisi comparatiu. També es situarà una estació meteorològica el més a prop possible de la zona d’estudi que comptarà amb sensors de temperatura, humitat relativa, velocitat i direcció del vent, connectivitat i emmagatzematge de dades.
A banda del carril bici també s’han pavimentat 10 metres lineals situats davant del gual de l’entrada del pàrquing de la Universitat. Aquest tram queda fora de la circulació lineal del carrer, i únicament tindrà com objectiu comprovar la resistència mecànica d’aquest paviment permeable davant de vehicles pesants.
La iniciativa s’emmarca dins del projecte europeu MULTICLIMACT (“MULTI-faceted CLIMate adaptation ACTions”) que té l’objectiu de millorar la resiliència, la preparació i la capacitat de resposta de l’entorn construït contra múltiples perills a diverses escales. L’actuació l’impulsa l’Agència Executiva Europea pel Clima, Infraestructura i Medi Ambient (CINEA). L’Ajuntament de Barcelona és un dels 23 socis del projecte, que engloba diferents organitzacions, entitats i empreses privades d’Europa.
Paraules clauLes Corts/