La transformació de la Meridiana avança: acaben les obres fins a Felip II i el primer trimestre de 2025 s’iniciaran fins a Fabra i Puig : Servei de Premsa

La transformació de la Meridiana avança: acaben les obres fins a Felip II i el primer trimestre de 2025 s’iniciaran fins a Fabra i Puig

30/05/2024



Temps estimat de lectura: 6 minuts

La transformació de l’avinguda Meridiana avança. L’Ajuntament ha finalitzat recentment les obres de reurbanització del tram comprès entre la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill i el carrer de Felip II. A més, ja s’ha definit el calendari de les actuacions per estendre la reurbanització de l’avinguda des de Felip II fins a Fabra i Puig, que s’iniciaran el primer trimestre de 2025. Així doncs, la conversió de la Meridiana en un eix ciutadà amb més verd i més espai per al vianant i la mobilitat sostenible no s’atura i s’estén cada vegada més. L’objectiu és que cada vegada més veïns i veïnes deixin de patir l’efecte barrera i la fractura que suposava la Meridiana com a gran autopista urbana i passin a gaudir d’un espai públic més humà i acollidor.

El procés de remodelació de l’avinguda, que ja s’havia completat al tram que va de la plaça de les Glòries al carrer de Mallorca i al comprès entre Mallorca i Navas de Tolosa-Josep Estivill, s’ha centrat els últims mesos en arribar fins a Felip II. Les darreres setmanes han acabat els últims treballs que han permès sumar el tercer àmbit renovat, aquest situat a l’àmbit de Sant Andreu.

Així, entre Navas de Tolosa-Josep Estivill i Felip II s’ha donat continuïtat a la secció de la nova Meridiana. Hi ha dos carrils per al trànsit general i un per a busos per banda, les bicicletes van pel centre amb un carril bici segregat obert fa pocs dies, voreres més amples i més arbrat i parterres. La novetat destacada és a l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’eixampla en forma de placeta i es destina íntegrament als vianants per millorar el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda, al seu pas pel barri de Navas. En aquest punt el carril bici es divideix i és unidireccional a banda i banda de l’espai central.

 

 

Una altra de les mesures importants incloses en el projecte ha estat l’execució d’un gir de 180 graus a l’altura del carrer d’Espronceda per als busos que venen de fora de Barcelona. Aquest gir, habilitat des del mes de març, permet que els autobusos descarreguin i carreguin el passatge i surtin de Barcelona sense haver d’entrar a fer la volta a través dels carrers de l’interior del barri (i especialment els carrers Sant Antoni Maria Claret i Espronceda) com passava anteriorment. Això també permet agilitzar el servei d’aquests busos. La mesura vol donar resposta a les demandes veïnals de minimitzar el pas de les línies d’autobusos interurbans en l’àmbit i evitar les molèsties que poden generar als residents.

Finalment, en tot el tram s’ha plantat 124 arbres i en els propers dies s’acabaran de plantar espècies arbustives per completar tot el verd previst en l’àmbit. La inversió destinada en totes aquestes actuacions ha estat d’uns 9,1 milions d’euros.

 

El següent tram, fins a Fabra i Puig

Pel que fa a la continuació de la reforma, el Govern municipal està tirant endavant els tràmits per executar aquest mandat la renovació de l’àmbit comprès entre Felip II i Fabra i Puig. En els propers dies es publicarà la licitació de les obres al Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE), i el calendari previst és que comencin el primer trimestre de 2025. Tindran una durada d’uns 18 mesos i una inversió d’uns 26 milions d’euros.

En coherència amb la resta d’avinguda renovada, la secció principal també tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, s’incorporarà vegetació a les voreres i hi haurà més arbrat: es plantaran 230 arbres nous i n’hi haurà 720 en total, així com es guanyen uns 7.200 m2 de parterres. Però hi haurà dos àmbits amb característiques diferents: el node Sagrera de transversalitat i el node intermodal de transports de la Sagrera.

 

 

El node Sagrera de transversalitat abastarà l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa, i serà molt similar al que s’ha creat a Navas. Hi haurà un espai central ampli per als vianants i el carril bici se situarà a banda a banda i serà unidireccional. També es milloraran els jardins d’Ángeles López de Ayala, on els jocs infantils passaran a ser accessibles, i també l’eixamplament de la Meridiana entre els carrers d’Antilles i Pegàs, amb més vegetació i espais verds de qualitat a tots dos espais. En aquest àmbit es faran dos passos de vianants nous, i en total n’hi passarà a haver quatre.

 

 

A més, entre els carrers de Felip II i Garcilaso es crearà un espai d’intermodalitat per millorar la connexió amb transport públic de la zona. En aquest àmbit, actualment hi ha una sèrie de parades de busos urbans i interurbans que coincideixen també amb el carril bici situat a voreres, i que cal endreçar i ordenar per facilitar-ne l’accés i la circulació. El nou espai permetrà que els busos interurbans encotxin i desencotxin amb comoditat i sense interrompre el pas de la resta de busos urbans. Així, per ordenar l’encotxament s’habilitaran dos carrils bus (més els dos carrils de circulació) en sentit sortida de la ciutat, de manera que podran aturar-s’hi entre set i vuit busos (urbans i interurbans), i en sentit entrada s’habilita una zona de desencotxament per a 3-4 busos interurbans. La mesura se sumarà al gir ja fet a l’altura del carrer d’Espronceda.

 

 

Per augmentar la connectivitat i facilitar l’arribada a l’espai d’intermodalitat es crearà un pas de vianants al carrer d’Honduras, i també un altre a l’altura del carrer de Martí Molins, un dels eixos cívics més importants del barri de la Sagrera que connecta amb la plaça de Masadas. A més, se’n preveu un altre al tram Pegàs-Dublín i un altre al carrer de la Jota. En total, s’augmenten els passos de vianants de l’àmbit dels 9 actuals a 15.

 

 

Abans de començar les obres caldrà dur a terme una actuació prèvia per desviar el carril bici actual i evitar que les bicicletes acabin utilitzant les voreres mentre duri la reforma. Així, s’implementarà un carril bici que complementarà la xarxa actual. Serà bidireccional i anirà pel carrer de Concepció Arenal, entre el passeig de Fabra i Puig i Felip II.

 

Un gran canvi a la Meridiana

Les actuacions fetes fins ara ja han permès reduir el trànsit en uns 19.400 vehicles diaris. Abans de la pandèmia (2016-2019) hi passaven entre 60.000 i 64.000 cotxes cada dia, i el març passat n’hi van circular uns 44.600.

El canvi que viurà la Meridiana quan hagi finalitzat el tram fins a Fabra i Puig serà molt important. Les actuacions des de la plaça de les Glòries fins a Fabra i Puig abastaran 2,87 km de l’avinguda i fins a més de 163.300 m2 de superfície renovada. La inversió total en tots els trams haurà sigut d’uns 55,8 milions d’euros, dels quals una part provenen dels fons Next Generation.

 





Paraules clau

Avinguda Meridiana/