Comencen les proves d’integració del tramvia per l’avinguda Diagonal : Servei de Premsa

Comencen les proves d’integració del tramvia per l’avinguda Diagonal

15/07/2024



Temps estimat de lectura: 7 minuts

 

Aquesta nit s’iniciaran les primeres proves de circulació del tramvia per l’avinguda Diagonal, en el tram comprès entre la plaça de les Glòries i el passeig de Sant Joan. La ciutat de Barcelona fa avui un pas mes cap a la posada en marxa d’aquesta infraestructura de transport públic que se sumarà a l’oferta ja existent. Les proves d’integració hauran de permetre fer les comprovacions i els ajustos necessaris per poder posar en funcionament el servei a la tardor del 2024.

L’objectiu és testar la compatibilitat dels tramvies amb el nou traçat i la resta d’obra civil executada; andanes i carril d’alimentació per terra (APS). D’aquesta manera, està previst que un comboi realitzi una sortida a velocitat reduïda de 5 km/h al llarg del nou tram comprès entre les noves estacions de Glòries i Verdaguer. L’estació d’intercanvi de Glòries serà el punt d’inici del recorregut i on el tramvia -un dels 18 adaptats per alimentar-se via tercer carril- farà el canvi d’alimentació de catenària aèria a soterrada mitjançant la baixada del pantògraf i dels patins.

Aquesta primera sortida de tramvia anirà acompanyada d’una comitiva formada per personal tècnic de la Direcció d’Obra i comptarà amb la col·laboració de la Guàrdia Urbana de Barcelona que realitzarà tasques de regularització semafòrica a les interseccions de les vies amb els passos de vianants i els diferents carrers amb que creuen les vies amb trànsit. La prova es realitza de nit per generar les mínimes afectacions possibles sobre la circulació.

El resultat de les proves que comencen avui i que s’allargaran durant l’estiu marcaran l’inici de la marxa en blanc, la fase prèvia a la posada en servei.

 

Test del sistema d’alimentació contínua per terra, un sistema pioner

Tal com ja es va anunciar, la connexió de les xarxes tramviàries per l’avinguda Diagonal es durà a terme sense línia aèria de contacte o catenària i es farà amb un sistema d’alimentació contínua per terra basat en un tercer carril enrasat a la superfície entre els dos rails que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas, de forma contínua i segura. D’aquesta manera, els tramvies que facin aquest recorregut passaran d’un tram a l’altre canviant el sistema d’alimentació i desplegant o replegant el pantògraf.

Aquest sistema, a més de la instal·lació del tercer carril i equips específics en subestacions, ha requerit l’adaptació de la flota actual i equipar els nous tramvies. Serà la primera vegada a l’Estat que s’implementa aquesta tecnologia en tramvies i la segona vegada al món que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia, i per tant, les d’avui seran unes proves de gran rellevància per comprovar el seu funcionament.

 

El nou tram canviarà l’operativa de les línies T4, T5 i T6

El nou tram de Glòries a Verdaguer que preveu iniciar servei a la tardor serà operat per la línia T4 de Trambesòs, que deixarà de circular direcció Ciutadella Vila Olímpica i farà el recorregut cap al centre de la ciutat. La T5 i la T6 passaran a cobrir el servei des de Glòries fins a la platja de Barcelona.

 

 

El nou servei de tramvia recorrerà 2 quilòmetres pel centre de la ciutat i entrarà de ple en la trama urbana de l’Eixample. Està previst que incorpori una demanda addicional 24.000 viatges al dia i es calcula que eliminarà al voltant de 2.000 cotxes del tram central de la Diagonal.

 

Obres d’infraestructura tramviària en fase final

Les obres d’infraestructura tramviària promogudes per l’ATM de Barcelona, titular del servei de tramvia, es troben en la seva fase final. La totalitat de la plataforma tramviària està executada amb la corresponent col·locació dels carrils de via i les fixacions i soldadures.​ També està completada la instal·lació de la alimentació per terra (APS) així com les andanes i les marquesines de totes les noves parades. Pel que fa als equips de tracció de la subestació de Glòries que han d’alimentar la catenària i APS de forma independent, també estan acabats.

 

Urbanització de l’avinguda Diagonal

En paral·lel a les proves d’infraestructura, aquesta estiu Barcelona també estrena la nova la urbanització de l’avinguda Diagonal, entre el carrer de Los Castillejos i el passeig de Sant Joan, corresponent a la primera fase de les obres de connexió tramviària. La capital catalana inicia els mesos de vacances amb un nou espai públic per ús i gaudi de la ciutadania que es troba situat en una de les vies més emblemàtiques i utilitzades de la ciutat. Es configura així una nova Diagonal que es posa a l’avantguarda de les grans urbanitzacions oferint més superfície pels vianants, pel verd i pel transport sostenible.

Aquesta intervenció s’ha dut a terme en el marc del projecte per connectar les dues xarxes tramviàries i ha suposat una reordenació dels usos actuals i la implantació de les següents seccions:

Entre el passeig de Sant Joan i el carrer de la Marina: al tronc central s’ha instal·lat la plataforma del tramvia, s’ha construït un carril bici bidireccional i s’han ampliat  les voreres laterals fins a la primera filera d’arbrat. La circulació del trànsit privat s’ha reduït a dos carrils per sentit, que estan situats als laterals de l’avinguda, juntament amb un carril de serveis integrat a la línia d’arbrat a banda i banda.

Entre el carrer de la Marina i el carrer de los Castillejos: s’ha mantingut la rambla i s’han ampliat les franges verdes laterals; la calçada del lateral muntanya inclou el carril per al tramvia, i un carril bici i per al pas de serveis; mentre que la calçada mar compta amb el carril del tramvia i un més per al vehicle privat.

A banda de la gran actuació que ha suposat la transformació urbanística de l’avinguda Diagonal, també s’ha remodelat la plaça Pablo Neruda que fa de ròtula entre l’avinguda i el carrer d’Aragó, generant una gran esplanada per a ús i trobada dels veïns i les veïnes de Barcelona.

A dia d’avui només resten pendents la incorporació del verd, que fins ara no s’ha pogut plantar perquè les restriccions per sequera no ho feien adient, i els treballs per implantar unes escales i una rampa a l’altura del carrer de los Castillejos que finalitzen a finals de mes. El projecte inicial en aquest punt es va modificar després d’escoltar les peticions dels veïns i s’ha optat per aquesta solució per salvar el desnivell.

També està en marxa l’adaptació del nou intercanviador de Glòries que s’emmarca dins el projecte en execució del Parc de Glòries i que està previst que quedi immers dins la nova urbanització que s’està executant. La nova parada de les línies T4, T5 i T6, situada davant del Disseny Hub Barcelona (DHub) ja està operativa des del passat 9 de maig i preveu convertir-se en un gran intercanviador de transport públic quan hi comencin a operar les línies d’autobús urbà, mantenint també el transbord amb l’L1 del metro.

 

Voreres més amples, increment de verd i nou carril bici

Aquesta intervenció ha suposat un guany important per a les persones que van a peu, amb la incorporació de 17.290 m2 de noves voreres. En alguns àmbits el creixement respecte de la vorera inicial ha estat molt destacat, passant de 2,8 metres de vorera a 9,7 en el tram entre el passeig de Sant Joan i Sicília o dels 4,8 als 16 metres d’amplada entre el carrer Sardenya i el carrer Marina. A les noves voreres s’hi ha instal·lat mobiliari urbà amb nous bancs i nou enllumenat.

A nivell de verd hi haurà modificacions d’envergadura i a partir d’aquesta tardor, després que hagin millorat les condicions de sequera, s’hi inclouran 8.965 m2 de zona verda de parterres i la plantació de 266 nous arbres (89 unitats s’han hagut de retirar). A banda, també està previst incorporar 7.753 m2 de zona verda a la superfície per on circula el tramvia i 1.734 m2 de zona verda a l’espai que s’ha guanyat amb la configuració de la nova plaça de Pablo Neruda.

Finalment, en relació amb la mobilitat sostenible s’ha modificat l’antic carril bici que circulava per aquesta avinguda i s’ha reubicat en un nou espai de la Diagonal, guanyant en amplitud i segregant-lo del pas dels vianants. En total s’han implantat 5.040 m2 de nou carril bici al llarg d’1,6 quilòmetres. D’aquesta manera, des del mes de maig l’avinguda Diagonal disposa d’un nou carril bici bidireccional renovat i situat a la calçada central entre els carrers de Sardenya i Girona, i a la calçada lateral muntanya entre la rambla dels Encants i Sardenya. Entre Sardenya i Girona té una amplada de 4 metres i entre la rambla dels Encants i Sardenya de 5 metres. El traçat del nou carril bici és adjacent a la plataforma del tramvia, de manera que les fases semafòriques del carril bici coincidiran amb les del tramvia quan entri en funcionament.





Paraules clau

Tramvia/