[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona dissenya un Pla de Millores dels Eixos Verds en un procés compartit amb entitats del territori : Servei de Premsa

[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona dissenya un Pla de Millores dels Eixos Verds en un procés compartit amb entitats del territori

18/07/2024



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El Districte de l’Eixample ha elaborat un Pla de Millores dels eixos verds que recull l’anàlisi fet del funcionament dels eixos, un any després de la transformació de Consell de Cent i els 4 Eixos de Borrell, Rocafort, Enric Granados i Girona, i una sèrie de mesures o propostes a implementar per millorar-lo. Aquest document és fruit del treball conjunt fet els últims mesos amb 18 entitats del territori que han participat activament fent propostes i participant en marxes exploratòries, així com de la resta d’agents municipals implicats com Projectes Urbans, GUB, mobilitat, neteja, parcs i jardins.

Avui s’ha celebrat una sessió de retorn a les diferents entitats, associacions i eixos comercials que han participat en el procés, amb l’objectiu de contrastar les seves aportacions i com han estat, en la seva majoria, incorporades en el Pla de Millores, en àmbits com la millora de l’espai públic, la mobilitat, la qualitat ambiental o dinàmiques socioeconòmiques.

El nous Eixos han suposat un desplegament diferent d’alguns serveis que han implicat nous models de manteniment, i tot i que el temps d’avaluació idoni per valorar el funcionament de l’espai públic és de dos anys, l’anàlisi rigorós, amb dades, i basat també en la funcionalitat i els usos d’aquesta via ha permès avaluar-ne el funcionament i planificar un seguit d’accions de millora que s’aniran executant de manera progressiva fins a l’estiu vinent. En el cas dels serveis de manteniment del verd el cost s’ha incrementat en 315.000 euros i, pel que fa a neteja, l’increment ha estat de 759.000 euros, entre d’altres.

Pel que fa a la mobilitat, a finals de juny i durant 15 dies es va instal·lar un radar pedagògic a Consell de Cent  amb l’objectiu d’obtenir dades objectives d’excessos de velocitat que va mostrar que la velocitat mitjana és de 20km/h i que el 81% dels vehicles eren vehicles no matriculats, majoritàriament bicis, bicis elèctriques i VMP.

Des d’ara i durant la tardor es dura a terme una etapa de pedagogia, que inclourà  senyalització temporal a les places amb unes noves torretes informatives, un increment del control de la Guàrdia Urbana fins al novembre, la presència d’agents de convivència per informar del funcionament dels eixos verds i la col·laboració de les entitats per programar puntualment activitats festives o de barri a les places, amb l’objectiu d’ocupar-les i fer més visible i evident als vehicles la seva ruta.

Així mateix, hi ha un seguit de campanyes i accions especifiques: s’ha fet una campanya amb promotors ambientals per informar a la ciutadania i comerços per millorar la gestió de residus. Es planteja treballar amb les plataformes de repartiment comercial per a que respectin les condicions de circulació normatives per carrers de plataforma única. I, pel que fa a la càrrega i descàrrega (cantó mar) es preveu que agents de BSM sancionin les conductes incorrectes. Així mateix es preveu repetir la campanya de conscienciació a comerços i vehicles de repartiment per evitar que interrompin els encaminaments per a persones invidents.

Així mateix, des d’ara i fins l’estiu 2025, s’han planificat accions a tot l’eix, per incidir i millorar els parterres, la dotació de papereres, la senyalització i el control de llicències. També s’han previst una sèrie de millores en punts concrets dels eixos, com a les 4 places, al Passeig de Gràcia o a la Rambla Catalunya, que estaran executades abans de l’estiu del 2025.

Pel que fa a les actuacions en punts concrets, la primera s’executarà aquesta tardor. El Districte ha planificat una actuació a la Rambla Catalunya per donar continuïtat al passeig central de la rambla per als vianants. En aquest punt son reiterats els problemes d’incivisme en la circulació que provoquen una alta sensació d’inseguretat pels vianants ja que ells no disposen de semàfor a l’andana central. Districte té previst connectar els dos trams de  passeig central de la Rambla Catalunya, amb una licitació a la tardor i un cost previst de 60.000 €.

Més enllà d’aquesta actuació que ja s’ha programat, en els propers mesos s’habilitarà als vehicles comercials la possibilitat de continuar recte pel carrer Girona per accedir al tram entre Gran Via i Diputació (actualment aquest moviment està prohibit). També està previst millores de senyalització al creuament amb Passeig de Gràcia per garantir una millor convivència de vianants, carril de serveis i bicicletes i, per últim, per evitar l’accés de vehicles a la zona pacificada de les 4 places. En aquest cas, a les placetes de Rocafort, Comte Borrell, Girona i Enric Granados, es proposa revisar la senyalització per aclarir la circulació per la plaça i també estudiar la ubicació del mobiliari (o altres elements) que ajudin a aclarir la circulació o dificultar que l’espai central sigui accessible al trànsit (més enllà dels vehicles d’emergències).

Pel que fa a les actuacions a tot l’eix, Parcs i Jardins ha avaluat la situació dels parterres de més de 20m², que s’han de rodejar amb una tanca per tal de protegir la plantació de trepitjades, tant de vianants, com de vehicles o animals de companyia, atès que moltes d’aquestes proteccions estan trencades o en mal estat. En aquest cas es preveu progressivament durant els anys 2024, 2025 i 2026 substituir-les per les tanques utilitzades a Sant Antoni en aquells parterres de més de 20m² quan calgui, no posar-ne en parterres més petits d’aquesta mida i, en una segona fase, acabar de substituir totes les tanques, encara que no s’hagin fet malbé. El cost total d’aquesta actuació és de 2M€.

Pel que fa a la neteja s’ha analitzat que el servei està ben dimensionat però si que es preveu  reforçar amb 5 noves papereres les zones d’estada dels eixos verds, tenint en compte la distància fins els bancs o taules per evitar males olors.

Pel que fa a la senyalització, des d’ara i fins a l’octubre, es reforçarà la senyalització en les cruïlles per fer més evidents els girs obligatoris i per evitar que el vehicle utilitzi el gual de vianants a les cruïlles. També està en estudi com delimitar millor els espais destinats a càrrega-descàrrega.

Per últim, i pel que fa al control de llicències, s’ha analitzat la situació actual on no s’han incrementat les activitats regulades pel Pla d’Usos, però sí que hi ha hagut molts traspassos de llicències, modificant les seves característiques formals. Per això, es segueix avaluant la implantació del Pla d’Usos. També s’està portant a terme una campanya d’inspecció centrada en assabentats d’obra conjunta amb Guardia Urbana i Inspecció de Treball, que ja està en curs, una altra campanya d’inspecció específica de terrasses, també en marxa, i una propera campanya d’inspecció conjunta amb l’Institut Municipal del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida (IMPUQV) per revisar les façanes dels locals.

 

Declaracions de Jordi Valls:





Paraules clau

Eixample/ Pla de Millores dels eixos verds/