Servei de Premsa
21/11/2024
Barcelona enllesteix el projecte de reurbanització de la segona fase de la connexió del tramvia per la Diagonal
01/08/2024
Temps estimat de lectura: 7 minuts
- El Govern municipal finalitza la redacció del projecte executiu de reurbanització de la Diagonal entre passeig de Sant Joan i avinguda de Sarrià, que fa possible la unió de les dues xarxes tramviàries i dota l’avinguda de més espai per als vianants, verd i transport sostenible
- Entre els passejos de Gràcia i de Sant Joan es dona continuïtat al tram ja fet de la fase 1, amb voreres més amples, un tronc central amb la plataforma tramviària i un carril bici bidireccional i dos carrils de trànsit per sentit als laterals
- De Francesc Macià a passeig de Gràcia es respecta la reforma de 2015: es mantenen intactes les voreres actuals i només s’actua en el tronc central perquè la secció doni continuïtat al tram anterior, amb el tramvia i la bici al centre i el trànsit als laterals
- A Francesc Macià es renovaran les voreres de la plaça i s’ajustarà el carril bici perquè hi doni tota volta, i des d’avinguda Sarrià es reordenaran els carrils del tronc central de l’arribada de la Diagonal a la pròpia plaça per ampliar la parada del tramvia i convertir-la en un intercanviador modal de tramvia i autobusos
- El consistori també està finalitzant el projecte de les obres del col·lector d’aquest àmbit de la Diagonal, l’altre document d’iniciativa municipal necessari per unir els tramvies, i l’objectiu és iniciar-ne la tramitació abans de finals d’any
- L’ATM també està treballant en el projecte d’infraestructura i instal·lacions, i un cop tramitats els tres documents serà necessària l’aprovació dels pressupostos de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya per poder iniciar les obres
Pas endavant per completar la unió de la xarxa tramviària de Barcelona. L’Ajuntament de Barcelona ha enllestit el projecte executiu de la reurbanització de l’avinguda Diagonal entre passeig de Sant Joan i avinguda de Sarrià, que preveu els canvis urbanístics necessaris per fer possible la segona i última fase de la connexió del Trambaix i el Trambesòs.
En roda de premsa, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha afirmat que aquest és “un projecte ambiciós que implicarà una gran transformació de la Diagonal i farà que l’avinguda es converteixi en un dels grans eixos de mobilitat sostenible de Barcelona”. A més, ha recordat que segons l’últim baròmetre municipal un 68% dels veïns i veïnes volen la connexió del Tramvia per la Diagonal. “Els barcelonins volen aquesta connexió, i aquest Govern municipal està compromès a dur-la a terme”, ha reblat.
Actualment, els treballs corresponents a la primera fase de connexió de les dues xarxes, entre la plaça de les Glòries i Verdaguer, estan ja molt avançats. Aquests dies, s’estan duent a terme proves d’integració amb la previsió de posar en funcionament el servei a la tardor del 2024. A més, aquest estiu s’estrena la nova reurbanització de l’avinguda Diagonal, entre el carrer de los Castillejos i el passeig de Sant Joan, corresponent a la primera fase de les obres de connexió.
Ara, la finalització del projecte de reurbanització de la segona fase de la Diagonal permet seguir avançant amb els tràmits de la connexió i complir amb els terminis fixats pel Govern municipal de disposar del document aquest juliol. Aquest és un dels tres projectes que fan falta per poder finalitzar la unió dels tramvies. Alhora, el Govern municipal està acabant la redacció de l’altre projecte executiu que depèn de la iniciativa municipal: el nou col·lector que s’instal·larà en aquest mateix àmbit de la Diagonal. La previsió és que es puguin aprovar tots dos inicialment abans de finals d’any i definitivament la primavera del 2025. Paral·lelament, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) haurà de tramitar el projecte de la infraestructura i les instal·lacions del tramvia, que inclourà les tres parades noves a Diagonal/Cinc d’Oros, Balmes i Casanova.
Un cop es tanqui la tramitació dels tres documents, tal com va manifestar l’alcalde, Jaume Collboni, a l’últim Plenari del Consell Municipal, caldrà que s’aprovin els propers pressupostos de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya per poder tirar endavant les obres i situar-les en el calendari. Els projectes de reurbanització i del col·lector sumaran una inversió municipal d’uns 114,2 milions d’euros, i caldrà afegir el pressupost de la infraestructura tramviària del projecte que redacta l’ATM. La durada de les obres es preveu que serà d’uns 40 mesos.
Una Diagonal amb més espai per als vianants, verd i transport sostenible
El projecte executiu de la reurbanització de l’avinguda Diagonal té com a objectiu principal continuar la transformació d’una de les vies més emblemàtiques de la ciutat i seguir dotant-la de més espai per als vianants, més verd i més transport sostenible, amb la inclusió del tramvia i més protagonisme per a la bicicleta.
La intervenció comprèn un tram de 2,8 quilòmetres i implica un àmbit de 114.688 m2. La proposta preveu una reordenació dels usos actuals que suposa una ampliació de l’espai de vianants en 16.000 m2 i de les àrees verdes en 18.900 m2 i destinar un total de 8.700 m2 –1.800 més que actualment– a espai ciclable.
La reurbanització suposa una inversió d’uns 55 milions d’euros i comprèn tres trams amb actuacions diferenciades:
- Tram 1: passeig de Gràcia – passeig de Sant Joan: Es dona continuïtat al tram executat a la fase 1. Es renovarà tota l’avinguda de façana a façana amb una secció que situa la plataforma tramviària i un ampli carril bici bidireccional de 4 metres al tronc central de l’avinguda, separats entre ells per parterre. D’altra banda, s’amplien les voreres laterals actuals de 2 metres fins a uns 7,5, passant a disposar d’unes franges àmplies i agradables per al passeig. El trànsit motoritzat privat es redueix a dos carrils per sentit i se situa als laterals entre les dues fileres d’arbres de cada banda, permetent una bona connectivitat amb la resta de carrers sense interferir ni amb el tramvia ni amb el carril bici. En aquest àmbit hi haurà una parada nova de tramvia situada entre el passeig de Gràcia i Pau Claris.
Recreació de la reurbanització de l’avinguda Diagonal a l’alçada de la Casa de les Punxes.
- Tram 2: passeig de Gràcia – plaça de Francesc Macià: En aquest àmbit es respecta la reurbanització completada el 2015, de manera que les voreres actuals, d’uns 7,5 m d’amplada, queden intactes i només s’actua en el tronc central perquè la secció de l’avinguda doni continuïtat a la del tram anterior. Els dos laterals, de 5 m, passen a tenir dos carrils de circulació cadascun, i els carrils bici undireccionals que hi ha ara es ressituen en un nou carril bici bidireccional de 4 metres al tronc central de l’avinguda. En aquest tronc central s’hi ubica també la plataforma del tramvia, separada del carril bici per un parterre que incorpora també les parades noves previstes de Balmes i Casanova.
Recreació de la reurbanització de l’avinguda Diagonal a l’alçada del carrer de Muntaner.
- Tram 3: plaça de Francesc Macià – avinguda de Sarrià: En aquest tercer tram s’hi preveuen tres intervencions de reurbanització puntuals per dur a terme la connexió amb el Trambaix. D’una banda, es reformarà la part perimetral de la plaça de Francesc Macià per renovar les voreres, posar-hi nou arbrat i modificar el carril bici bidireccional existent perquè doni la volta a tota la plaça. I el pas dels tramvies es preveu per la banda mar de la plaça.
A més, es reformarà la parada del tramvia existent de Francesc Macià per tal que es converteixi en un intercanviador d’autobusos urbans i interurbans, a més d’incloure el baixador del propi tramvia. La parada s’amplia i passa d’una secció actual de 10,90 m a una de 13 m. Per fer-ho possible, es reordenaran els carrils del tronc central de la Diagonal en l’àmbit que va des del carrer de Fra Luis de Granada fins a Francesc Macià: la calçada passarà a disposar de dos carrils bus i dos per a vehicles privats en sentit sortida de la ciutat i dos carrils bus en sentit entrada, i la circulació privada en sentit entrada se situa a la calçada mar amb tres carrils.
I per connectar aquesta nova configuració de carrils amb l’existent de la Diagonal, des de l’avinguda Sarrià i a l’alçada del carrer Fra Luis de Granada es preveu implantar un pas de vehicles que redirigirà el trànsit privat en sentit entrada des del tronc central cap al lateral costat mar.
El desdoblament del col·lector: un salt qualitatiu a la xarxa de clavegueram
L’altre projecte que està ultimant l’Ajuntament és el que inclou les obres de desdoblament del col·lector de l’avinguda Diagonal entre el carrer de Girona i la plaça de Francesc Macià. Es tracta d’uns treballs necessaris que s’hauran de fer en el marc de la fase 2 de la unió del tramvia.
L’actuació, que comptarà amb un pressupost d’uns 59,2 milions d’euros, donarà continuïtat a la intervenció del col·lector feta en la fase 1 i permetrà donar un salt qualitatiu a la xarxa de clavegueram de la zona, ja que entre altres millores es disminuirà el risc d’inundació i circulació d’aigua en superfície de l’avinguda i l’entorn. Es passarà d’un cabal del col·lector actual de 85 m3/s a un de 140, i la capacitat hidràulica guanyada serà de 60 m3/s.
Enregistrament de la roda de premsa (enllaç)
Paraules clauTramvia Diagonal/