La cotxera d’autobusos de Triangle serà la primera totalment elèctrica de Barcelona : Servei de Premsa

La cotxera d’autobusos de Triangle serà la primera totalment elèctrica de Barcelona

20/08/2024



Temps estimat de lectura: 3 minuts

La cotxera d’autobusos del Triangle Ferroviari serà la primera totalment elèctrica de Transports Metropolitans de Barcelona. S’està transformant des de 2020 per adaptar-se a l’increment de busos elèctrics de la flota de TMB i l’any 2026 tots els espais per aparcar vehicles en aquestes instal·lacions estaran equipats amb un punt de recàrrega. L’anunci l’ha fet aquest matí la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet, en una visita a aquest centre operatiu d’autobusos. Han acompanyat la presidenta el conseller delegat de TMB, Xavier Flores i el director de la Xarxa de Bus de TMB, Jacobo Kalitovics.

Triangle Ferroviari és un dels quatre centres operatius d’autobusos que té TMB. En aquest edifici, a més de la pròpia cotxera, es troba el Centre de Control de Bus, l’espai des d’on es gestiona el funcionament de tota la xarxa d’autobusos de TMB, dels 900 busos que circulen cada dia a Barcelona.

 

 

Actualment, s’acaben de completar les fases 3 i 4 de l’electrificació amb la posada en funcionament de 50 punts de recàrrega. I TMB ha licitat aquest mes d’agost la cinquena i última fase d’instal·lació de carregadors.

En concret, el contracte que s’acaba de licitar preveu la instal·lació de 63 carregadors que permetran arribar als 176 en aquestes instal·lacions l’any 2026. Es tracta d’una inversió important, per un import de 25 milions d’euros: 12,8 milions d’euros corresponen al contracte que inclou la instal·lació dels 63 carregadors que falten per completar l’electrificació de la cotxera i la millora i reordenació de les instal·lacions elèctriques d’aquest l’espai. Aquest import se suma als 12 milions que ja s’havien invertit fins ara al centre operatiu.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que “la renovació dels autobusos de TMB i ara també amb l’electrificació total del centre operatiu de Triangle són exemples clars de l’aposta de Barcelona i de TMB per avançar cap a una flota de zero emissions”.

L’energia que s’emprarà per carregar els autobusos elèctrics prové de l’energia verda que contracta IFERCAT per a la xarxa de Metro. També s’aprofitaran les hores vall de circulació de trens, les nits, per carregar els vehicles.

Aquest 2024, s’acabaran incorporant a la xarxa 100 nous vehicles zero emissions, així que TMB tancarà l’any amb 242 vehicles de zero emissions, 196 vehicles elèctrics i 46 d’hidrogen, que representen el 25% del servei de la flota estàndard. El passat mes de juliol es va licitar, per un valor de 19 milions d’euros, l’adquisició de 5 minibusos i 18 busos de doble pis, tots ells elèctrics. Aquests vehicles s’afegiran a la flota el 2025 i serviran per donar servei al Barcelona Bus Turístic i al Bus del Barri. La compra d’aquests nous busos permetrà reduir 1.285 tones d’emissions de CO₂ i 7 tones de NOx l’any.

Actualment, presten servei a TMB 147 autobusos elèctrics, dels quals 98 són de càrrega nocturna i 49 de càrrega d’oportunitat, és a dir la que es fa als extrems de les línies H16, V15 (ambdues ja 100% elèctriques) i H12, que ho serà a finals d’any. De fet, TMB incorporarà fins a finals d’any 49 autobusos elèctrics més, per tancar el 2024 amb 196 busos d’aquesta tecnologia.





Paraules clau

tmb/