Servei de Premsa
12/10/2024
El Govern municipal incrementarà el preu que paguen els autocars turístics per aparcar a Barcelona
17/09/2024
Temps estimat de lectura: 6 minuts
- El projecte Zona Bus 4.0 és una de les principals novetats que incorpora la Mesura de Govern per a la Gestió Turística, amb l’objectiu de millorar l’actual model i reduir l’impacte que tenen els autocars turístics en determinades zones de la ciutat
- La lluita contra els habitatges turístics il·legals, la creació d’una xarxa internacional de destinacions urbanes i el blindatge dels Espais de Gran Afluència (EGA) són altres projectes concrets que recull la Mesura de Govern
- En total s’hi recullen 12 àmbits de gestió, 55 mesures concretes i un pressupost de 254,7 milions d’euros que s’invertiran fins l’any 2027
El Govern municipal vol limitar i endreçar les parades i estacionaments dels autocars turístics, especialment al centre de la ciutat, per tal de minimitzar les externalitats negatives que pot generar una concentració excessiva d’aquests vehicles en determinades zones i franges horàries. El projecte Zona Bus 4.0 forma part de la Mesura de Govern per a la Gestió Turística que presentarà el Govern municipal a la propera Comissió d’Economia i Hisenda, i que servirà igualment per blindar el Pla de gestió dels Espais de Gran Afluència (EGA) que s’ha posat en marxa aquest estiu i que per primera vegada aglutina la gestió turística en un únic model de ciutat que té en compte tots els aspectes relacionats amb l’economia del visitant.
Pel que fa als autocars turístics, tot i que de moment només és un projecte que caldrà desenvolupar amb les noves ordenances fiscals i per tant treballar amb la resta de grups polítics i el conjunt d’operadors i empreses que treballen en aquest sector, la intenció del Govern municipal és que, de mitjana, es quadrupliquin els preus que paguen aquests vehicles en passar d’uns 20 euros diaris actualment a uns 80. L’any 2023 es van produir a la ciutat més de 156.000 operacions d’aquest tipus en les 222 places habilitades, unes 69.000 d’encotxament o desencotxament i les 87.000 restants d’estacionament. Això va suposar uns ingressos propers al milió d’euros per a les arques municipals, una xifra que podria incrementar-se fins a més de 4 milions d’euros. Amb el nou model, que estima que l’any vinent en total circularan uns 70.000 autocars pels carrers de la ciutat, l’Ajuntament vol reduir el nombre de places a la zona cèntrica de la ciutat, apostar per la posada en marxa de places a les entrades de Barcelona i utilitzar la tecnologia per tal de poder preveure i endreçar els fluxos de visitants i així limitar el seu impacte.
“A dia d’avui un turista que es queda a dormir a la ciutat de Barcelona paga uns 7 euros, mentre que una persona que visita la ciutat tot el dia en paga només 0,5 cèntims tot i que també fa un ús intensiu de l’espai públic”, ha explicat el tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls. “La gestió del turisme implica incentivar o desincentivar alguns tipus de turisme que ens interessin més o menys com a ciutat. Això es pot fer a través de la regulació o de la fiscalitat i aquest govern utilitzarà tots els instruments que tingui al seu abast”, ha afegit Valls.
La Mesura de Govern per a la Gestió Turística que s’ha presentat aquest dimarts, però, va molt més enllà, atès que aglutina 12 àmbits estratègics i 55 accions concretes a realitzar, cadascuna d’elles amb un marc temporal definit i un pressupost assignat que en total suma uns 254,7 milions d’euros que s’invertiran fins l’any 2027. La intenció és que per primera vegada la ciutat compti amb una visió holística pel que fa a la gestió del turisme i es tinguin en compte tots els aspectes que hi ha relacionats. Per aquest motiu els 12 àmbits de gestió que s’hi recullen són els següents: gestió dels espais urbans; fiscalitat i finançament; mobilitat interna; allotjament; convivència, seguretat i prevenció; sostenibilitat i resiliència; digitalització i innovació; desenvolupament econòmic i retorn econòmic; estratègia territorial i oferta turística; promoció, comunicació i acollida; coneixement; i comunitat i governança.
Dins d’aquests àmbits, i fixant-se en les 55 mesures concretes, més enllà de la implementació de la Zona Bus 4.0 o la gestió dels Espais de Gran Afluència (EGA), l’Ajuntament preveu continuar i reforçar la lluita contra els habitatges turístics il·legals gràcies a l’aprovació per part del Parlament Europeu de l’obligatorietat que les plataformes que comercialitzen aquest tipus d’habitatges hagin de compartir informació amb les autoritats, una petició que Barcelona ha treballat des del 2018 en el marc de l’Aliança de Ciutats Europees sobre Lloguers de Curta Durada. També en l’apartat internacional, de fet, la Mesura de Govern contempla la creació d’una xarxa internacional de destinacions urbanes, quelcom que igualment s’està treballant des de fa mesos.
Altres elements concrets que incorpora la Mesura de Govern són la creació d’un model per analitzar amb detall els fluxos turístics a partir de tècniques per a l’anàlisi de dades; la creació d’un Fons de Retorn Ciutadà del Turisme (Fons ReCiutaT) que és possible per l’existència d’un recàrrec propi de la ciutat en l’Impost sobre Estades en Establiments Turístics (IEET); la voluntat municipal de revisar l’actual import de l’IEET en la modalitat de creuers de curta estada i que caldrà negociar amb la Generalitat de Catalunya; així com la revisió del vigent Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics (PEUAT) en el context de l’extinció de la totalitat dels Habitatges d’Ús Turístic (HUT’s) ja anunciada. A més a més, en un context en què per primera vegada el sector turístic i els poders públics estan alineats en la idea que cal obrir una nova etapa després de tres dècades de política focalitzada en la promoció i la captació de visitants, el consistori vol revisar la missió, objectius i activitats del Consorci de Turisme de Barcelona.
Context turístic
L’aprovació d’aquesta Mesura de Govern per a la Gestió Turística arriba en un moment en que el sector registra xifres rècord de retorn econòmic a la ciutat sense que s’hagi superat la xifra total de visitants que es va assolir l’any 2019. És a dir, l’economia del visitant manté actualment unes 150.000 persones ocupades i gairebé el 30% de la despesa que es fa a la ciutat amb targetes de crèdit són de titularitat estrangera, dues situacions que l’Ajuntament vol consolidar tot garantint que el turisme no genera externalitats negatives ni densitats massa elevades en determinades zones, a la vegada que continua amb la millora de les condicions laborals del sector. És per això que la gestió del turisme és una de les prioritats del consistori en el present mandat, com demostra tant el Pla de gestió dels EGA engegat aquesta mateixa campanya turística a la Sagrada Família, el Park Güell i el Mercat de la Boqueria – La Gardunya o bé la present Mesura de Govern.
Tot plegat respon a la idea que, en un context en què des del 1990 s’ha passat d’1,7 milions de turistes dormint en hotels de la ciutat als 12 milions actuals, cal que la política turística s’orienti no només a la demanda i a la captació de visitants, sinó també a la gestió de l’oferta. De fet, les xifres més recents estimen que cada dia, de mitjana, hi ha 170.000 turistes a la ciutat, perquè al volum de pernoctacions caldria sumar els 10 milions de turistes que es calcula que passen per Barcelona tot i que tenen el seu allotjament fora de la ciutat o bé són creueristes en trànsit (1,6 milions de persones dels 3,6 milions de passatgers registrats l’any 2023). Aquesta presència de visitants, però, és molt desigual al territori i mentre al districte de Ciutat Vella hi ha una densitat diària de 14.200 turistes per kilòmetre quadrat i a l’Eixample d’uns 6.500, a Nou Barris o Sant Andreu la xifra es troba al voltant dels 100.
En resum, Barcelona ha estat històricament una ciutat pionera en l’adopció de mesures per aquesta gestió turística, com per exemple el PEUAT, però és ara que compta amb un full de ruta complet, amb una visió de 360 graus, per tal d’actuar de manera transversal en el conjunt de la política municipal. Els reptes identificats, al capdavall, passen per fer del sector turístic quelcom sostenible i perdurable en el temps, minimitzant les externalitats negatives que es puguin produir i afavorint una convivència positiva i respectuosa entre els visitants i la ciutat.
Document relacionat
Mesura de Govern per a la Gestió Turística 2024-2027 (PDF)
Paraules clauturisme/