El tramvia arribarà a Verdaguer pel nou tram de la Diagonal a partir del 9 de novembre : Servei de Premsa

El tramvia arribarà a Verdaguer pel nou tram de la Diagonal a partir del 9 de novembre

21/10/2024



Temps estimat de lectura: 7 minuts

 

Aquest dilluns 21 d’octubre s’inicia el període de marxa en blanc (MeB) del tramvia pel nou tram de l’avinguda Diagonal, comprès entre la plaça de les Glòries i el carrer de Girona. Es tracta d’una fase prèvia a l’entrada en servei, prevista per al 9 de novembre, on els tramvies circularan sense passatgers i simulant el servei real previst. D’aquesta manera, es dona per finalitzat el període de proves iniciat el passat 15 de juliol que ha servit per comprovar la integració del tramvia amb la resta de sistemes: vies, energia, el sistema d’alimentació contínua per terra, parades així com la regulació semafòrica o el sistema de senyalització ferroviària.

 

 

 

 

 

Ara, durant aquesta fase de MeB, els tramvies circularan a velocitat comercial i faran parada a  les noves estacions, simulant l’intercanvi de viatgers. La marxa en blanc, que es desenvoluparà durant tres setmanes, servirà per fer les darreres comprovacions i els ajustos necessaris en matèria de disponibilitat, fiabilitat i seguretat del servei.

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha posat d’exemple el tramvia “com el projecte que defineix com ens agrada transformar la ciutat al servei de la mobilitat sostenible”. “Amb aquests 2 nous quilòmetres de tramvia connectem la trama de l’Eixample amb Sant Adrià i Badalona, i alhora amb la transformació de la Diagonal hem posat aquesta via al servei de la mobilitat sostenible, un nou i millorat carril bici i voreres més amples i més verd. Una dignificació absoluta de la Diagonal per també afavorir el comerç i l’activitat econòmica”, ha afegit Bonet.

 

 

 

 

El secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, ha destacat que “el govern de la Generalitat aposta decididament pel tramvia com a un mitjà de transport d’alta capacitat i sostenible”. “Aquest nou tram de tramvia serà fonamental per la ciutat, i ara cal enllestir el projecte de la segona fase de connexió per la Diagonal”, ha afegit Nadal.

 

Amb la marxa en blanc es farà efectiu el canvi d’operativa de les línies T4, T5 i T6

El nou tram de Glòries a Verdaguer serà operat per la línia T4 de Trambesòs, que des d’avui deixa de circular direcció Ciutadella | Vila Olímpica i farà el recorregut cap al centre de la ciutat. La T5 i la T6 passaran a cobrir el servei des de Glòries fins a la platja de Barcelona. Ara, amb motiu de la MeB el servei de la T4 finalitzarà el seu servei a Glòries, i les persones usuàries que vulguin seguir el servei direcció Ciutadella | Vila Olímpica hauran de fer-ho amb qualsevol tramvia de les línies T5 i T6. Per aquest motiu l’operador TRAM fa dies que informa a les persones usuàries d’aquests canvis operatius en les línies T4 T5 i T6 mitjançant cartells i personal d’informació a les parades actualment actives de Trambesòs.

 


Plànol de la nova operativa del servei del Trambesòs
 

 

Retirada de tanques d’obra, però amb parades inhabilitades

En la fase que s’inicia aquest dilluns, circularan tramvies per la nova infraestructura tramviària, fins ara en obres. Està prevista la retirada de les tanques que delimiten la zona d’obres de les vies, però, les parades de Monumental, Sicília i Verdaguer romandran inhabilitades per evitar l’accés a possibles usuaris. De la mateixa manera, es mantindran els cartells que alerten del pas de tramvies en fase de proves a les cruïlles del nou tram de la Diagonal.

 


Exemples de cruïlles senyalitzades a l’avinguda Diagonal de Barcelona
 

Priorització semafòrica per al tramvia

En les darreres setmanes, l’Ajuntament de Barcelona ha realitzat els ajustos semafòrics necessaris per tal que el tramvia tingui prioritat de circulació en el nou tram que entrarà en servei entre les Glòries i Verdaguer. Al tram entre els carrers de Castillejos i Bailèn, s’han ajustat els cicles semafòrics de 27 cruïlles, les 10 de l’avinguda Diagonal i 17 més de l’entorn. I a l’àmbit de la mateixa plaça de les Glòries, amb la nova urbanització s’han instal·lat 10 passos de vianants amb semàfors.

En concret al tram entre Castillejos i Bailèn, s’han programat els semàfors de manera que el tramvia funcioni d’acord amb l’estimació d’una trajectòria teòrica, és a dir, segons la velocitat del vehicle i d’acord amb els temps d’aturada a les parades per deixar baixar i pujar passatge.

En qualsevol cas, la regulació semafòrica compta també amb un sistema de correcció que reforça la prioritat del tramvia si durant el servei experimenta un desajust respecte la trajectòria teòrica estimada. És a dir, poder compensar el fet que el tramvia estigui aturat a una estació més estona de la prevista o qualsevol altre fet que alenteixi el servei.

En l’àmbit específic de la plaça de les Glòries, a l’intercanviador coincidiran les tres línies de Trambesòs i tres línies de bus de TMB, que entraran i sortiran de la plaça per diferents accessos: per la banda Besòs de la Diagonal i per totes dues bandes a la Gran Via, a més de la correspondència amb la línia L1 del metro. La confluència de tots tres modes de transport públic i el volum de vianants fent transbordament, així com la configuració de la plaça com una gran plataforma única, es regularà amb 10 passos de vianants amb semàfors, que inclouran dispositius acústics per a persones invidents, tal com s’ha treballat amb entitats com l’ONCE. La regulació d’aquests passos semafòrics funcionarà de manera similar al del tram entre Castillejos i Girona, però regulant únicament els moviments de vianants, tramvies i autobusos.

 

La nova Diagonal

Des d’aquest estiu Barcelona gaudeix d’una renova i reurbanitzada avinguda Diagonal, des de la plaça de les Glòries i el passeig de Sant Joan, corresponent a la primera fase de les obres de connexió ferroviària. La Diagonal és ara un nou espai públic per ús i gaudi de la ciutadania en una de les vies més emblemàtiques i utilitzades de la ciutat. Aquesta intervenció ha suposat un guany important per a les persones que van a peu, amb la incorporació de 17.290 m2 de noves voreres. En alguns àmbits el creixement respecte de la vorera inicial ha estat molt destacat, passant de 2,8 metres de vorera a 9,7 en el tram entre el passeig de Sant Joan i Sicília o dels 4,8 als 16 metres d’amplada entre el carrer Sardenya i el carrer Marina.

Alhora, aquest estiu han finalitzat els treballs de les obres de la plaça de les Glòries corresponent a l’àmbit del tramvia i s’ha enllestit la implantació d’unes escales i una rampa a l’altura del carrer de los Castillejos per salvar el desnivell, després d’escoltar les peticions veïnals en aquest sentit.

Amb relació a la mobilitat sostenible s’ha modificat l’antic carril bici que circulava per aquesta avinguda i s’ha reubicat en un nou espai de la Diagonal, guanyant en amplitud i segregant-lo del pas dels vianants. En total s’han implantat 5.040 m2 de nou carril bici al llarg d’1,6 quilòmetres.

A nivell de verd aquesta tardor ha començat la plantació de verd, amb 8.965 m2 de zona verda de parterres i la plantació de 266 nous arbres (89 unitats s’han hagut de retirar). A banda, també està previst incorporar 7.753 m2 de zona verda a la superfície per on circula el tramvia i 1.734 m2 de zona verda a l’espai que s’ha guanyat amb la configuració de la nova plaça de Pablo Neruda.

 

Un nou transport públic d’alta capacitat al centre de Barcelona

El nou servei de tramvia recorrerà aproximadament 2 quilòmetres pel centre de la ciutat i entrarà de ple en la trama urbana de l’Eixample. Està previst que incorpori una demanda addicional 24.000 viatges al dia i es calcula que eliminarà al voltant de 2.000 cotxes del tram central de la Diagonal.

El nou tram d’infraestructura tramviària connectarà Glòries i Verdaguer i enllaçarà amb quatre línies de metro, l’L1, L2, L4 i L5, i tretze línies d’autobús de TMB.

 

L’APS, un sistema pioner d’alimentació contínua per terra

Tal com ja es va anunciar, la connexió de les xarxes tramviàries per l’avinguda Diagonal es durà a terme sense línia aèria de contacte o catenària i es farà amb un sistema d’alimentació contínua per terra basat en un tercer carril enrasat a la superfície entre els dos raïls que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas, de forma contínua i segura. D’aquesta manera, els tramvies que facin aquest recorregut passaran d’un tram a l’altre canviant el sistema d’alimentació i desplegant o replegant el pantògraf.

Aquest sistema, a més de la instal·lació del tercer carril i equips específics en subestacions, ha requerit l’adaptació de la flota actual i equipar els nous tramvies. Serà la primera vegada a l’Estat que s’implementa aquesta solució tecnològica en tramvies i la segona vegada al món que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia.





Paraules clau

servei del nou tram/