El Ple aprova la nova ordenança de circulació i l’ús obligatori de casc per conduir vehicles de mobilitat personal a partir de l’1 de febrer : Servei de Premsa

El Ple aprova la nova ordenança de circulació i l’ús obligatori de casc per conduir vehicles de mobilitat personal a partir de l’1 de febrer

29/11/2024



Temps estimat de lectura: 4 minuts

 

El Plenari del Consell Municipal ha aprovat definitivament aquest divendres la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV), amb els vots favorables del Govern municipal i els grups de BComú i ERC, l’abstenció del PP i els vots contraris de Junts i Vox. La nova norma, que entrarà en vigor l’1 de febrer, posa ordre respecte els vehicles de mobilitat personal (VMP) i el seu comportament en la mobilitat de la ciutat i persegueix preservar les voreres com a espai per als vianants, alhora que contribueix al foment dels modes sostenibles i actius de transport.

L’OCVV és la norma que estableix la regulació de la circulació a la ciutat de Barcelona, en coherència amb el marc normatiu estatal. No obstant, des de l’anterior modificació d’aquesta normativa municipal, realitzada l’any 2017, el marc normatiu estatal ha evolucionat en diversos aspectes, principalment en referència als VMP. Amb la voluntat d’actualitzar la normativa municipal, el text aprovat ara recull les garanties necessàries de convivència, seguretat viària i de protecció dels vianants.

En la seva intervenció durant el Ple, la primera tinenta d’alcaldia, d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha destacat que l’aprovació de l’ordenança “millora i fa més segura la mobilitat i la manera de desplaçar-nos per la ciutat”. “Calia posar ordre a les novetats que han aparegut des de l’anterior ordenança, principalment els vehicles de mobilitat personal”, ha afegit Bonet.

 

VMP: casc obligatori i una regulació més clara

La nova ordenança persegueix especialment una regulació més clara dels VMP. Principalment, la renovada OCVV defineix els VMP com a vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona sola, i assenyala els elements de seguretat imprescindibles: l’ús de casc obligatori i que el vehicle disposi de llums davanters i posteriors.

Cal recordar que la normativa vigent ja prohibia l’ús de VMP a menors de 16 anys i en limitava l’ús a carril bici i a carrers amb límit de velocitat 30Km/h o inferior. En aquest sentit, la modificació de l’OCVV clarifica les condicions de circulació, prohibint la circulació pels carrers 50 i definint la velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora, que es redueix a 10 als carrils bici en vorera.

 

Preservar les voreres per als vianants

La voluntat del Govern municipal en la modificació de l’ordenança és la de preservar la vorera per als vianants, per la qual cosa el nou text prohibeix la circulació per les voreres tant a les bicicletes i als VMP, deixant aquest espai com a exclusiu per a la mobilitat a peu. Aquesta mesura es farà de manera compatible amb la protecció de la infància i no aplicarà en el cas dels infants, ja que els menors de 12 anys i les persones adultes que els acompanyin sí que podran circular en bicicleta per les voreres, cosa que s’ampliaria als 14 anys en aquells carrers que no disposen de carril bici.

Igualment en aquells carrers sense carril bici, podran circular per la vorera persones adultes que transportin persones menors d’edat. El transport de menors d’edat només el podran realitzar majors d’edat i sempre amb sistemes de remolc o cadiretes homologats al pes del menor.

També es podrà circular per aquells espais de vianants habilitats per a la circulació ciclista. En qualsevol cas, la proposta normativa també preveu l’obligatorietat dels usuaris de bicis i VMP de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants.

 

Noves restriccions d’estacionament de motos a les voreres

En la línia de preservar les voreres per als vianants, la modificació de l’OCVV estableix de manera estructural que les motos no puguin estacionar a la zona d’influència dels accessos a peu a un centre escolar o a un centre hospitalari, com a mesura per millorar la convivència i donar prioritat als vianants en l’entrada, sortida i estada en aquestes zones especialment sensibles.

Igualment, la nova ordenança prohibeix explícitament l’estacionament en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors. Alhora, també incorpora la prohibició de lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport, així com altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de l’element.

 

Foment de la ciclologística i foment del repartiment d’última milla

D’altra banda, el nou text també planteja condicions específiques d’utilització de l’espai públic pels cicles i VMP utilitzats per a la distribució urbana de mercaderies, amb l’objectiu de millorar les condicions en què operen els cicles i els VMP que s’hi dediquen. Amb la nova norma, aquests vehicles podran utilitzar els espais habilitats per a la càrrega i descàrrega amb les mateixes condicions que la resta de vehicles a motor. Cicles i VMP que es dediquen a la DUM també podran aturar-se als espais en vorera on es permet l’estacionament de motos, sempre que no existeixi un espai habilitat per aquest fi.

Com a darrera novetat respecte la infraestructura ciclista, el nou text també recull la prohibició explícita de realitzar càrrega i descàrrega per part de qualsevol vehicle en un carril bici.





Paraules clau

ordenança de circulació/ VMP/