Servei de Premsa
15/01/2025
Turisme de Barcelona posa la cultura en el centre de l’acció del 2025 amb la creació de “Barcelona Art Season”
12/12/2024
Temps estimat de lectura: 12 minuts
- El Consorci presenta “Barcelona Art Season”, amb el principals museus i centres d’art de la ciutat, per posar en valor Barcelona com a capital artística cultural. Per primera vegada, Turisme de Barcelona participarà a la fira d’art ARCO
- Turisme de Barcelona passarà a coordinar el programa ‘Barcelona Obertura’, impulsat pel Palau de la Música, el Gran Teatre del Liceu i l’Auditori, amb l’ICUB i Barcelona Global
- Des del Barcelona Convention Bureau es prioritzaran aquells congressos i esdeveniments de sectors estratègics que s’orientin a atraure inversió d’alt valor a la ciutat. A més, es posa en marxa un nou programa de llegat vinculat a l’activitat congressual
Turisme de Barcelona ha presentat aquest matí el Pla d’Accions 2025 davant una nombrosa representació de la comunitat de membres que formen el Consorci en un acte a l’auditori de La Pedrera, que ha comptat amb l’assistència i participació dels principals actors culturals de la ciutat com Marko Daniel, Director de la Fundació Joan Miró; Marta Lacambra, directora de la Fundació Catalunya La Pedrera; Mireia Domingo, del CaixaForum; Robert Brufau, de l’Auditori de Barcelona, i Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu, entre d’altres.
L’acte ha comptat amb l’assistència del president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu i hi ha intervingut el tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, i vicepresident del Comitè Executiu de Turisme de Barcelona, així com el Director General de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández que, juntament a altres directius i directives, ha detallat les principals accions pel 2025.
Els dos elements més destacats del Pla d’Accions 2025 són, per un costat, l’aposta per la cultura a través del projecte “Barcelona Art Season” i per l’altre, l’orientació del Barcelona Convention Bureau (BCB) per atraure congressos corporatius vinculats a l’estratègia d’atracció d’inversió de la ciutat.
Dues apostes vinculades a la necessitat de despertar l’orgull de ciutat, també, pel que fa referència a l’oferta cultural d’art, música i arts escèniques. Tal com ha explicat Mateu Hernández, “el turisme pot ser una potent eina de promoció de l’art, la música i la creativitat a Barcelona i Turisme de Barcelona vol estar al servei dels museus, centres culturals, teatres, galeries i auditoris de la ciutat per a que puguin oferir la millor cultura als barcelonins i també als visitants. ‘Barcelona Art Season’, juntament amb ‘Barcelona Obertura’ són els primers segells amb els quals apostem pel millor de la nostra ciutat”. Son apostes associades a l’orgull de ciutat i a la reputació, en posar en valor una oferta de qualitat i mostrar Turisme de Barcelona com una plataforma d’enlairament i desenvolupament de sectors com la cultura o la atracció d’inversió. Son factors vinculats a l’objectiu de la qualitat del turisme, i sintetitzen els grans eixos de treball del consorci d’aquest any i dels propers, tal com ja va anunciar el president del consorci, Jordi Clos, el passat dia 10 de juny en la Convenció anual, que avui ha excusat la seva assistència.
En l’acte, Jordi Valls ha posat en valor la sinergia entre el sector turístic i el sector cultural, tot remarcant que prop del 70% dels visitants dels museus i centres culturals de l’ICUB són visitants internacionals: “El sector turístic ha reconegut sempre la rellevància del sector cultural, però és important que això sigui també a la inversa, molt especialment en un moment en què el turisme està al centre de l’agenda pública i del debat mediàtic i polític”. En aquesta línia, per al tinent d’alcaldia i vicepresident del comitè executiu de Turisme de Barcelona, “el Barcelona Art Season que avui es presenta vol contribuir a enfortir l’oferta d’art, música i espectacles de la nostra ciutat, és un dels eixos principals del Pla d’Acció 2025 i també posa el focus en el vincle del turisme amb d’altres sectors com la gastronomia, l’esport, o el turisme de congressos, que és de vital importància per a la ciutat”. Valls ha destacat la posada en marxa del programa de llegat dels congressos que acull la ciutat, i ha apuntat que “tal com hem vist amb el MWC o amb diversos congressos mèdics, ser-ne seu no representa per la ciutat només l’impacte econòmic puntual de la seva estada, sinó que han contribuït a generar al seu voltant un ecosistema sòlid que volem seguir engruixint”.
Mateu Hernández, ha presentat part de l’equip que s’ha sumat recentment al consorci. Així, la nova directora de Màrqueting de Turisme de Barcelona, Mònica Martorell ha explicat l’estratègia de marca de Turisme de Barcelona que se centrarà en posar en valor l’oferta de ciutat a través de la curació i la prescripció mitjançant els canals on line i off line del Consorci. Una promoció de ciutat basada en la seva identitat i la seva oferta, i amb la implicació de tota la ciutat. En aquest sentit, ha anunciat la participació a FITUR el proper mes de gener amb un nou estand compartit amb la Diputació de Barcelona que sota el lema “This is Barcelona” posarà en escena la vida i l’experiència Barcelona.
La nova directora d’Estratègia, Anna Marquès, ha destacat al seu torn la necessitat del Consorci d’enfortir i teixir noves aliances amb actors clau de la ciutat, i ha posat com exemple la iniciativa “Art Season” i “Barcelona Obertura” per il.lustrar la implicació del teixit cultural de la ciutat en el dia a dia del Consorci.
Finalment, el director del Barcelona Convention Bureau, Christoph Tessmar, ha anunciat la prioritat del BCB per atraure aquells congressos i convencions d’empreses (sector corporatiu) que estiguin associades a l’estratègia d’inversió de la ciutat. Els sectors tecnològics vinculats al PERTE del xip i de la quàntica així com els hubs digitals, i tot el sector de les ciències de la vida i l’electró mobilitat formaran part d’aquestes prioritats. Així mateix, Tessmar ha anunciat la posada en marxa d’un programa de llegat, dirigit especialment als congressos, fires i convencions que vinguin a Barcelona en els propers anys.
Es tracta d’un pla d’acció que, en paraules de Mateu Hernández, “busca posar en valor el millor de Barcelona en clau de cultura, gastronomia, arquitectura, esport i renovació urbana, així com captar aquells turistes en segments clau com són el dels congressos, i els apassionats per la cultura entesa aquesta com la suma d’art, música, gastronomia i arquitectura”. En definitva, “el Consorci no ha d’inventar res, simplement ha de remarcar el millor de Barcelona, que és molt i molt divers”.
Tot plegat, en un context on -segons Hernández- “el turisme pateix una crisi de reputació global on la promoció turística i de ciutat, és més necessària que mai perquè aquest sector en el que, afortunadament, som líders, sigui la plataforma de transformació econòmica que la ciutat necessita per fer realitat l’aposta per l’economia del coneixement, la cultura i l’ocupació a través del potencial en connectivitat, marca ciutat i tiquets culturals que suposa”.
Neix Barcelona Art Season
Turisme de Barcelona inicia el nou any 2025 amb una gran aliança amb els museus i centres d’exposicions de Barcelona per impulsar la ciutat com a destí cultural. Barcelona Art Season és el nom de la nova marca creada per posicionar l’escena artística a nivell internacional i impactar en el circuit d’exposicions global. Una iniciativa sorgida dels mateixos centres d’art per articular un projecte que treballi de manera conjunta la promoció turística i l’oferta d’exposicions per excel·lir com a ciutat cultural. El projecte consisteix en identificar les exposicions que més marca poden aportar a la ciutat per convèncer el turista cultural a escollir Barcelona, també per les seves exposicions, i gaudir alhora de la resta d’oferta cultural, gastronòmica, de lleure, arquitectura i esports. Una iniciativa inspirada en el seu predecessor, “Barcelona Obertura”, impulsada des de Barcelona Global, , centrada en aquest cas en la música clàssica de la mà del Gran teatre del Liceu, l’Auditori i el Palau de la Música, presents a l’acte.
Actualment, i segons les darreres dades de l’Observatori del Turisme el 68% dels visitants dels museus i centres de l’ICUB son internacionals. En aquest sentit, es tracta de reforçar el paper del consorci per amplificar el seu impacte en aquells visitants de més valor i alhora posicionar la ciutat a l’escena artística internacional. Per això s’han identificat els grans moments expositius de les temporades que donen forma i contingut a l’impuls internacional. Exposicions tractores com Miró Matisse (F. Miro) / Art en Pedra (La Pedrera) / Miró a Amèrica (Fundació Joan Miró) / Zurbarán (MNAC) / Sean Scully (La Pedrera) / Ubu, pintor (Museu Picasso) / Panafrica (MACBA) son alguns dels moments que s’han seleccionat, amb l’objectiu de posicionar Barcelona en el circuit internacional d’exposicions. Unes exposicions que en paraules del Director de Turisme de Barcelona han de servir d’esquer a l’hora de portar visitants cap a la resta d’oferta cultural de la ciutat, amb museus com el Museu Egipci, la Fundació Vila Casas, el Caixa Forum, Museu Tàpies, el KBR o la Virreina entre d’altres.
Des de Turisme de Barcelona, es desenvoluparà un programa, amb producte específic, per paquetitzar als grans mercats emissors de visitants d’art, i permeti generar marca com a ciutat artística a través de la prescripció. Aquesta estratègia suposarà el desplegament de productes com ara passis culturals, itineraris temàtics, organització d’esdeveniments singulars, i treballar per la captació d’esdeveniments culturals de referència a nivell internacional que contribueixin a posicionar la ciutat.
Així, Barcelona Art Season serà el paraigua sota el qual es vinculi tota l’oferta i activitat artística per donar-li visibilitat, amb un pla de comercialització, divulgació i comunicació realitzat per Turisme de Barcelona que comptarà amb el suport i complicitat dels equipaments i institucions involucrades.
Es tracta d’un pla pensat en diferents fases que s’anirà desplegant a partir d’ara, coincidint amb les grans cites d’exposicions. De fet, la campanya de Nadal que Turisme de Barcelona ha posat en marxa aquest any ja respira l’esperit ‘Barcelona Art Season’. El claim “Winter Art Season” anima als visitants a viatjar per Nadal a Barcelona atrets per les grans exposicions MiróMatisse a la Fundació Miró, Art en Pedra a La Pedrera, així com Madama Butterfly al Gran Teatre del Liceu, per descobrir a partir d’aquí tota la programació d’exposicions que es faran al MACBA, al Picasso; al KBR de la Fundació Mapfre; al MNAC; al CCCB, o els concerts a l’Auditori i al Palau de la Música. Una campanya de Nadal que també prescriu els menús de Nadal i Cap d’Any que s’ofereixen a la ciutat així com els diferents festivals de Nadal, la cavalcada de Reis o els parcs i carrers il·luminats de la ciutat. La campanya s’ha plantejat i depslegat a partir d’articles de coneguts articulistes que referencien l’oferta cultural, gastronòmica i de nadal de Barcelona a les principals capçaleres de mitjans europeus com Le Figaró, The Times, The Guardian o Living Italy.
L’aposta per l’art i la cultura es podrà veure el mes de gener al nou estand que Turisme de Barcelona i la Diputació de Barcelona tindran aquest any a FITUR, però que per primera vegada portarà a Turisme de Barcelona a la fira ARCO, una de les cites més importants d’art contemporani a l’escena global. Pel Director General del Consorci, Mateu Hernández, “estar presents a ARCO és tota una declaració d’intencions i és la mostra més clara de com Turisme de Barcelona vol estar al costat de l’art i posar-lo en valor entre el seu públic més fidel, el del col·leccionisme”.
‘Barcelona Obertura’, ciutat de festivals
Avui també s’ha anunciat que Turisme de Barcelona passa a ser l’entitat coordinadora de la plataforma “Barcelona Obertura” que engloba el Liceu, Palau de la Música i Auditori, per promocionar de manera conjunta Barcelona com a ciutat referent en música clàssica. Un projecte que va començar a caminar el 2015 de la mà de Barcelona Global, que ara passa a formar part de Turisme de Barcelona d’acord amb l’estratègia de crear marca al voltant de la cultura i la música: Barcelona Art Season en Art i Museus, i Barcelona Obertura en música clàssica, amb el suport i finançament de l’impost turístic per part de l’Ajuntament de Barcelona.
Aquesta és una marca sota la qual es mostra la vitalitat musical de la ciutat, en aquest cas de la música clàssica. Una aposta per la cultura que han dissenyat de forma coordinada Turisme de Barcelona i l’Institut de Cultura de Barcelona amb Xavier Marcé com a regidor.
En els propers mesos, aquesta actuació entorn la música, s’ampliarà en tot l’espectre musical per posar en valor la realitat dels festivals de música com Sonar, Primavera, Cruïlla, Off, Mira etc. Anualment Barcelona celebra 200 festivals de totes les disciplines reflex d’una vitalitat cultural que el consorci s’encarregarà de posar en valor a través de la seva actuació amb diverses iniciatives.
El lema “come for the music and stay for the rest” de ‘Barcelona Obertura’, serà utilitzat per la resta de programes culturals que Turisme de Barcelona impulsi com a reflex de la voluntat de voler donar a conèixer Barcelona al món, especialment pel que fa a la seva oferta cultural i a la seva creativitat, que mariden en una ciutat rica en experiències de tota mena.
Enogastronomia i esports
A més de la cultura, que serà el plat fort de la programació, el 2025 també serà prioritat l’esport i, en especial, la gastronomia, desenvolupant un nou programa d’aliances amb dos sectors molt importants en la promoció de la ciutat.
En el marc de la declaració de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia, i en col.laboració amb la Diputació de Barcelona, l’enogastronomia serà un dels pilars de la promoció per al 2025. Per això, ja s’està treballant una aliança amb la Guia Macarfi per tal de desenvolupar programes específics per apropar aquest tipus de visitant als restaurants associats a aquesta prestigiosa guia nascuda a la ciutat, així com també, als restaurants guardonats en els Premis que l’Ajuntament de Barcelona atorga per als millors restaurants de l’any, dels quals se n’editarà també una guia específica.
En esport, el 2025 es posaran en marxa noves aliances en promoció i creació d’experiències entorn la Marató de Barcelona, els Grans premis F1 i Moto GP i el Tour de France previst pel 2026.
El Barcelona Convention Bureau (BCB) en sectors estratègics
El Barcelona Convention Bureau (BCB) treballarà per a la captació de grans congressos i convencions apostant per aquells sectors estratègics de la ciutat associats, entre altres, a les ciències de la vida, la tecnologia i ciència i innovació. Actualment, més de la meitat dels congressos son de tecnologia i medicina, aquest serà el principal focus amb què es treballarà d’acord amb l’estratègia de promoció econòmica de la ciutat.
Les reunions i convencions de grans empreses i corporacions, es treballaran també d’acord amb aquesta estratègia de ciutat i s’enfocarà l’acció en clau de l’aterratge d’empreses.
Igualment, el BCB treballarà per enfortir els principals mercats: Nacional, EUA, UK i França, prioritzant les accions amb membres i mantenint una forta presència a les millors cites anuals com IMEX Frankfurt, IMEX Las Vegas i IBTM Barcelona. A més, reforçarà la seva implicació en esdeveniments de referència del sector com ICCA i PCMA i s’apunta enguany a Corea per avaluar-ne el seu potencial.
Com a novetat de contingut, el BCB desplegarà el programa ‘Barcelona Convention Bureau Legacy Program’ per generar un llegat perdurable i transformador que aporti valor a llarg termini a Barcelona i els seus ciutadans. L’objectiu és treballar pels efectes positius que pot generar un congrés o una reunió a la ciutat en l’àmbit de la recerca i el coneixement, la societat així com en la diversificació de l’economia.
Sostenibilitat
L’objectiu d’avançar en sostenibilitat i bones pràctiques es reforçarà entorn la certificació del Compromís per la Sostenibilitat Biosphere i el segell pels restaurants Barcelona Sustainable Gastronomy.
El Pla 2025 preveu que 150 empreses membres del BCB obtinguin el segell Biosphere de manera que el conjunt de les empreses del BCB estiguin certificades. Aquestes empreses se sumarien així a les 487 empreses ja certificades amb el Compromís Biosphere Sustainable, segell impulsat conjuntament amb VISA, que reconeix les bones pràctiques en gestió sostenible.
D’altra banda, en el paquet dela sostenibilitat, hi ha una aposta per liderar des de Barcelona la transició cap a l’economia circular del sector del turisme amb l’acompanyament a les empreses entorn el projecte COMPASS.
Articular el sector
Turisme de Barcelona també ha presentat avui el programa amb el qual espera articular el sector de l’economia del visitant amb el Consorci, amb quasi 1000 empreses membres, amb les quals es dialogarà a través de convocatòries i actes de diferent format al llarg de l’any, sobre els projectes urbans de futur a la ciutat com la reforma de la Rambla, el futur de Montjuïc, el segment del luxe o grans fites per al 2026 com són l’Any de l’arquitectura, la inauguració de la Torre de Jesús a la Sagrada Família en el marc dels 100 anys de Gaudí o la sortida del Tour de França.
Mateu Hernández ha reiterat en aquest sentit, que “Turisme de Barcelona té la responsabilitat d’articular el sector perquè aquest torni a ser el motor d’orgull i transformació de la ciutat, aportant visitants, connexions, marca i qualitat a Barcelona i als seus veïns en un moment on és més necessari que mai promoure Barcelona com a ciutat oberta, moderna, creativa i emprenedora”.
This is Barcelona
Tot el Pla d’Acció que s’ha presentat va en la línia del canvi en l’orientació de la promoció turística de la ciutat que es va anunciar el passat juliol i que se sintetitza en el progressiva substitució del claim “Visit Barcelona” que es va estrenar fa 19 anys pel “This is Barcelona”, associat directament a la oferta de ciutat. Un canvi que serà possible gràcies a la inversió dels fons europeus assignats que ha de permetre fer la transició cap a una plataforma digital per a la prescripció turística que es posarà en marxa el 2026.
Paraules clauturisme de barcelona/