L’Ajuntament destina 2,5M€ dels Fons Next Generation de la UE a subvencionar 9 projectes de digitalització de la gestió del turisme i suport al comerç : Servei de Premsa

L’Ajuntament destina 2,5M€ dels Fons Next Generation de la UE a subvencionar 9 projectes de digitalització de la gestió del turisme i suport al comerç

24/12/2024



Temps estimat de lectura: 5 minuts

 

L’Ajuntament de Barcelona subvencionarà amb 2,5 milions d’euros provinents dels Fons Next Generation de la Unió Europea (UE) 9 projectes d’innovació i digitalització de la gestió del turisme presentats per 7 entitats sense ànim de lucre de la ciutat, i que tenen com a objectiu millorar els serveis vinculats a l’economia del visitant i enfortir el seu retorn cap al comerç local.

El Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) ha publicat els projectes guanyadors i la resolució de la convocatòria, adreçada a associacions, fundacions, organitzacions empresarials, i que permetrà subvencionar iniciatives que millorin la prestació de serveis de l’economia del visitant i l’encaix de l’activitat turística amb la vida quotidiana de la ciutadania, afavorir les interconnexions dels productes i serveis o bé la incorporació de noves tecnologies per part de les empreses turístiques i de l’àmbit del comerç.

Les subvencions formen part del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions, que financen els Fons Next Generation europeus. Els 9 projectes guanyadors proposen solucions amb impactes demostrables, implementables a curt termini, perdurables en el temps, o bé que contribueixin a pal·liar els efectes de la massificació i garanteixin un millor repartiment social i econòmic de l’activitat turística per al conjunt de la ciutat.

 

MODALITAT 1. PROJECTES DE DIGITALITZACIÓ DE LA COMERCIALITZACIÓ

Té com a objectiu transformar digitalment els comerços locals de Barcelona mitjançant el desenvolupament d’una Plataforma innovadora que connecti els turistes, nacionals i internacionals, amb el petit comerç de la ciutat. El projecte respon a la necessitat de revitalitzar el comerç local, afectat per la creixent centralització del turisme i la manca de visibilitat digital dels petits comerços.

L’objectiu és la creació d’actius digitals en 3D dels elements patrimonials més importants de Barcelona per ser integrats en els canals de venda. Aquests escenaris seran creats i millorats automàtica i tecnològicament en aspectes com el modelatge, la textura i la il·luminació, i posteriorment es desestructuraran per destacar les parts arquitectòniques amb més valor, convertint-les en interactives. A més, cada model inclourà narratives adaptades per a adults, joves i nens en català, castellà, anglès, francès, alemany i italià sent aquesta solució adaptable a les necessitats i requeriments idiomàtics de cada punt d’atractiu turístic. Aquest servei es vincularà amb la compra d’entrades turístiques, oferint als visitants una experiència digital complementària a la visita física.

Aquest projecte té com a objectiu la instal·lació de pantalles LCD interactives a les botigues de la ciutat de Barcelona per millorar l’experiència dels clients i incrementar la visibilitat de productes i promocions. Les pantalles permetran la interacció directa amb els usuaris, oferint informació personalitzada i continguts dinàmics. A través d’aquesta solució, es pretén modernitzar l’espai comercial, augmentar l’atracció visual i facilitar el procés de compra.

 

MODALITAT 2 CREACIÓ I CONSOLIDACIÓ DE DADES, EINES I ACTIUS DIGITALS DE LA DESTINACIÓ

Desenvolupament d’una base de dades d’esdeveniments de Barcelona, que integrarà múltiples fonts d’informació, com ara esdeveniments culturals, congressos i d’altres esdeveniments que impacten en la demanda turística.

Es pretén aconseguir un programa de gestió i organització de visites guiades, dirigit als operadors turístics i altres que gestionin visites a la ciutat. Així mateix es desenvoluparà una APP que faciliti als guies turístics la realització de la seva feina que acabi generant un sistema d’intel·ligència turística que permeti obtenir informació sobre els visitants. Amb el conjunt de dades generades per Hub City Guides, es crearà un visor interactiu que permeti establir indicadors de seguiment de l’activitat tant d’oferta (guies turístics) com de demanda (visitants) i que faciliti la transferència de dades rellevants als diferents agents públics i privats de la ciutat.

Implementar una plataforma que integri de forma dinàmica bases de dades geolocalitzades sobre població, activitat econòmica consum, ocupació, mobilitat i medi ambient, relacionades directament i indirectament amb l’activitat turística i l’economia del visitant (ATiEV) a la Destinació Barcelona, per tal de generar informació, coneixement i intel•ligència que permetin dimensionar-la, reforçar la competitivitat del teixit associatiu relacionat, generar nous indicadors, crear nous serveis i promoure una presa de decisions informades per a empreses, institucions i la pròpia societat.

Implementar sensors intel·ligents avançats per al comptatge de persones i desenvolupar una plataforma personalitzada adaptada al mercat. Aquesta plataforma permetrà generar mapes de calor i monitoritzar en temps real la capacitat i el flux de persones al mercat, optimitzant la gestió operativa i millorant la circulació dels visitants. A més, proporcionarà estadístiques mensuals detallades, facilitant la visualització d’indicadors de qualitat, temps i àrees de major atracció.

El projecte busca enfortir els comerços locals de Barcelona mitjançant una estratègia innovadora basada en tecnologies de IA i geolocalització per a promoure la venda de productes i serveis als visitants i turistes de la ciutat. Utilitza Synerise, una plataforma de fidelització que combina intel•ligència artificial i dades per personalitzar les ofertes i recomanacions als clients, i Passcreator, una eina que crea targetes digitals que els usuaris poden guardar al seu mòbil, similars als bitllets d’avió que es guarden a la wallet. Les targetes digitals es podran descarregar a través de codis QR situats en punts clau com l’aeroport, estacions de tren i metro, i a les botigues. Aquestes targetes digitals permetran enviar notificacions push personalitzades als usuaris basant-se en la seva ubicació i preferències. Els visitants es registraran en el club responent un breu formulari sobre els seus interessos i tipus de viatge, i rebran suggeriments adaptats per visitar botigues locals.

 

MODALITAT 3. ALTRES ACTUACIONS DE DIGITALITZACIÓ, D’INNOVACIÓ TECNOLÒGICA I DE SOSTENIBILITAT

L’objectiu és oferir paquets personalitzats sota el concepte SportsTech, aprofitant la intersecció entre aquests dos sectors. Això permetrà als visitants accedir a experiències úniques que inclouen tecnologies innovadores aplicades a l’esport, com la realitat augmentada i virtual, així com la interacció amb institucions capdavanteres com el Barcelona Supercomputing Center o equips professionals de primer nivell.

La voluntat de l’Ajuntament de Barcelona, amb aquesta convocatòria de subvencions, és aprofundir en la millora de la digitalització i l’impuls de la innovació en l’àmbit de l’economia del visitant i el comerç. Cal recordar que la ciutat de Barcelona ha superat durant l’últim any els requisits necessaris per obtenir la certificació de Destinació Turística Intel·ligent (DTI) que atorga la Societat mercantil Estatal per a la Gestió de la Innovació i les Tecnologies Turístiques (DTI), i que des de l’abril del 2021 forma part de la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents. Darrera de tot plegat hi ha la voluntat de construir una destinació turística que incorpori valors com la governança, la sostenibilitat, l’accessibilitat, la innovació i la tecnologia, no només per afavorir la revalorització de la destinació, sinó també per garantir la qualitat de l’experiència turística i la millora de la qualitat de vida de les persones residents.





Paraules clau

digitalització/ innovació/ turisme/