Servei de Premsa
15/01/2025
Barcelona inicia una campanya informativa per donar a conèixer l’obligació de dur casc en VMP i la nova normativa de circulació
02/01/2025
Temps estimat de lectura: 5 minuts
- L’Ajuntament intensifica la comunicació de les novetats de la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles amb una campanya informativa un mes abans de l’entrada en vigor l’1 de febrer i que s’allargarà durant les primeres setmanes de vigència de la norma
- Una vintena d’agents informadors repartits per tota la ciutat explicaran les novetats i aclariran els dubtes que calguin en una seixantena de punts i àmbits especialment seleccionats
- La modificació de l’ordenança inclou sancions entre 50 i 500 euros d’acord amb la gravetat de la infracció
A partir d’aquest dijous 2 de gener i durant dos mesos, l’Ajuntament de Barcelona destinarà 20 informadors repartits per tota la ciutat per donar a conèixer a la ciutadania les novetats de la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV), que entrarà en vigor el pròxim 1 de febrer. Les principals novetats que incorpora la nova norma impliquen un canvi d’hàbits de la ciutadania i persegueixen millorar la convivència en l’espai públic, en el marc del Pla Endreça. Així, l’ordenança incorpora ara l’obligació de dur casc en conduir un vehicle de mobilitat personal (VMP), i la prohibició de circular per la vorera en bici i VMP i també d’estacionar motos en els accessos de centres escolars i hospitals.
Així doncs, durant els mesos de gener i febrer, deu equips de dos agents informadors, un per districte, es mouran per una seixantena de punts i àmbits seleccionats pels tècnics de Mobilitat de l’Ajuntament i de cada Districte. Es tracta de punts i àmbits amb carrils bici molt transitats, carrers on pot haver-hi aglomeracions de vianants, així com entorns escolars i hospitalaris. Els equips, que durant totes les setmanes de campanya aniran variant l’horari per cobrir totes les franges horàries, també informaran a totes les botigues i establiments de venda i reparació de bicicletes i patinets de la nova normativa, on podran deixar informació a disposició dels seus clients.
A més, els equipaments municipals i les oficines d’atenció ciutadana disposaran de tríptics informatius a disposició de totes les persones usuàries. Per arribar a tota la ciutadania, l’Ajuntament també està realitzant una campanya publicitària a mitjans impresos, digitals i radiofònics.
A partir de l’1 de febrer entrarà en vigor la nova normativa, per la qual cosa la Guàrdia Urbana podrà denunciar les infraccions. L’import de les sancions varia entre els 50 i els 500 euros, d’acord amb la gravetat de la infracció.
VMP: casc obligatori i una regulació més clara
La nova ordenança persegueix especialment una regulació més clara dels VMP. Principalment, la renovada OCVV defineix els VMP com a vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona sola, i assenyala els elements de seguretat imprescindibles: l’ús de casc obligatori i que el vehicle disposi de llums davanters i posteriors.
Cal recordar que la normativa vigent ja prohibia l’ús de VMP a menors de 16 anys i en limitava l’ús a carril bici i a carrers amb límit de velocitat 30 km/h o inferior. En aquest sentit, la modificació de l’OCVV clarifica les condicions de circulació, prohibint la circulació pels carrers 50 i definint la velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora, que es redueix a 10 als carrils bici en vorera.
Pel que fa a les sancions, es multarà amb 100 euros no dur casc, l’ús per més d’una persona o no dur els llums davanters i posteriors. L’ús per part de menors de 16 anys se sancionarà amb 200 euros i circular per carrers 50, tindrà una multa de 500 euros.
Preservar les voreres per als vianants
La voluntat del Govern municipal en la modificació de l’ordenança és la de preservar la vorera per als vianants, per la qual cosa el nou text prohibeix la circulació per les voreres tant a les bicicletes i als VMP, deixant aquest espai com a exclusiu per a la mobilitat a peu. Aquesta mesura es farà de manera compatible amb la protecció de la infància i no aplicarà en el cas dels infants, ja que els menors de 12 anys i les persones adultes que els acompanyin sí que podran circular en bicicleta per les voreres, cosa que s’ampliaria als 14 anys en aquells carrers que no disposen de carril bici.
Igualment en aquells carrers sense carril bici, podran circular per la vorera persones adultes que transportin persones menors d’edat. El transport de menors d’edat només el podran realitzar majors d’edat i sempre amb sistemes de remolc o cadiretes homologats al pes del menor. Excepte en aquestes situacions, circular per la vorera correspondrà a una sanció de 500 euros.
També es podrà circular per aquells espais de vianants habilitats per a la circulació ciclista. En qualsevol cas, la proposta normativa també preveu l’obligatorietat dels usuaris de bicis i VMP de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants.
Noves restriccions d’estacionament de motos a les voreres
En la línia de preservar les voreres per als vianants, la modificació de l’OCVV estableix de manera estructural que les motos no puguin estacionar a la zona d’influència dels accessos a peu a un centre escolar o a un centre hospitalari, com a mesura per millorar la convivència i donar prioritat als vianants en l’entrada, sortida i estada en aquestes zones especialment sensibles. Fer-ho tindrà a partir de l’1 de febrer una sanció de 500 euros.
Igualment, la nova ordenança prohibeix explícitament l’estacionament en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors. Alhora, també incorpora la prohibició de lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport, així com altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de l’element.
Foment de la ciclologística i del repartiment d’última milla
D’altra banda, el nou text també planteja condicions específiques d’utilització de l’espai públic pels cicles i VMP utilitzats per a la distribució urbana de mercaderies, amb l’objectiu de millorar les condicions en què operen els cicles i els VMP que s’hi dediquen. Amb la nova norma, aquests vehicles podran utilitzar els espais habilitats per a la càrrega i descàrrega amb les mateixes condicions que la resta de vehicles a motor. Cicles i VMP que es dediquen a la DUM també podran aturar-se als espais en vorera on es permet l’estacionament de motos, sempre que no existeixi un espai habilitat per aquest fi.
Com a darrera novetat respecte la infraestructura ciclista, el nou text també recull la prohibició explícita de realitzar càrrega i descàrrega per part de qualsevol vehicle en un carril bici, cosa que tindrà una sanció de 200 euros.
Paraules clauVMP/