El Ple de l’Ajuntament tira endavant la millora del traçat del Trambesòs i la urbanització de la Gran Via entre les Glòries i la rambla del Poblenou


31/01/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 6 minuts

  • El Plenari aprova el conveni que ha de coordinar l’Ajuntament i l’ATM per l’execució de la urbanització definitiva de la Gran Via i el canvi de traçat i desdoblament de la infraestructura del tramvia
  • El nou traçat estableix que al costat Besòs de les Glòries totes les línies del Trambesòs hi accediran des de la Diagonal, després d’haver confluït a l’alçada del carrer de la Ciutat de Granada
  • La nova disposició permetrà millorar tant els itineraris de vianants com el transport públic, a més d’endreçar la circulació dels diferents modes de transport en aquest punt, on han de confluir tramvia, vianants, autobusos, carrils bici i vehicle privat

 

El Plenari del Consell Municipal ha aprovat aquest matí, el conveni entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per a l’execució del projecte d’urbanització del costat mar de la Gran Via de les Corts Catalanes entre les Glòries i la rambla del Poblenou i el canvi de traçat i desdoblament de la infraestructura del tramvia entre la plaça i el carrer de Bilbao. El punt s’ha aprovat amb els vots a favor del Govern municipal i BComú, l’abstenció d’ERC i el PP i el vot contrari de Junts i Vox.

Aquest projecte correspon a la segona fase d’uns treballs ja en execució des de principis del 2024 al costat muntanya de la Gran Via i que es troben a la fase final, amb la finalització prevista el juny del 2025. En conjunt, el projecte permetrà guanyar un nou passeig verd que connectarà amb la plaça de les Glòries, en aquest tram que va quedar alliberat del trànsit amb l’obertura dels túnels viaris.

En la seva intervenció al Ple, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que “el projecte busca endreçar i optimitzar els diferents modes de transport” a la banda Besòs de la plaça, on conflueixen el tramvia, els vianants, els autobusos, els carrils bici i el vehicle privat. Davant dels futurs canvis de disposició de la plaça en un entorn complex com és el de la cruïlla del carrer de Badajoz, la Diagonal i la Gran Via, “tot això servirà per facilitar la circulació de vianants en aquesta zona”, ha assenyalat Bonet.

L’objectiu és afavorir els itineraris de vianants, incrementant el nombre de passos de vianants habilitaran connexions directes a peu entre els diferents espais. En aquest sentit, el nou traçat del tramvia consisteix en la confluència de les vies de les línies del Trambesòs al lateral del costat mar de la Diagonal, de manera que les vies de la Gran Via girin cap a la Diagonal a través de Ciutat de Granada. D’aquesta manera només hi haurà un sol punt de connexió entre les Glòries i la Diagonal. Actualment, les vies del tramvia conflueixen a la mateixa plaça, cosa que genera dos encreuaments de vies amb el carrer de Badajoz.

 

En vermell, el nou traçat de les vies del tramvia

 

Principalment, aquesta nova disposició permetrà millorar els itineraris de vianants. D’aquesta manera la connexió a peu entre les Glòries i la Diagonal millorarà substancialment amb nous passos de vianants al carrer de Badajoz que donaran accés directe a l’àmbit central de la plaça des la Gran Via i des de la rambla central de la Diagonal. Ara per accedir a la renovada gran plaça de les Glòries des de la Diagonal, la configuració actual obliga a realitzar itineraris menys directes. La ubicació de totes les vies de tramvia a la calçada de la banda mar de Diagonal (entre Badajoz i Ciutat de Granada) també suposarà en general una millora substancial per a tots els moviments en la intersecció Diagonal – Badajoz: especialment pels vianants, tramvies, i els vehicles de la Diagonal que giren cap a Independència, que ja no es creuaran amb el tramvia en aquest punt.

En segon lloc, la nova realitat del tramvia i la futura connexió fa preveure que s’arribi a doblar el nombre de circulacions d’aquest transport públic. D’una banda, el projecte desdobla la via única que hi ha actualment a la Gran Via entre les Glòries i la rambla del Poblenou i que esdevindria un coll d’ampolla davant d’aquest increment. De l’altra, atès que els itineraris de tramvia d’aquest projecte s’han desenvolupat en coherència amb la configuració de l’intercanviador recentment inaugurat a l’interior de la plaça, possibilitant unes programacions semafòriques més eficients, s’optimitzaran els temps de recorregut de les línies T4, T5 i T6 en aquest àmbit. Els estudis tècnics preveuen la reducció a un terç del temps perdut actualment pels tramvies en aquest àmbit a causa de la coincidència i creuament de tramvies procedents de Gran Via i de Diagonal.

El projecte també implica canvis en la urbanització de Ciutat de Granada i de la mateixa Diagonal. D’una banda, el pas del tramvia pel carrer de Ciutat de Granada modificarà totalment aquest tram de carrer entre la Gran Via i la Diagonal, amb la implementació de la doble via i l’eliminació del pas de vehicles privats per aquest tram, a excepció de l’operativa de l’aparcament soterrat. De l’altra, es donarà continuïtat a la plataforma central de vianants de la Diagonal, a banda i banda de Ciutat de Granada.

El conveni aprovat avui determina les responsabilitats de cada administració en segona fase de la urbanització de la Gran Via, de manera que l’Ajuntament assumirà 23,30 milions d’euros, corresponents a la urbanització de tot l’àmbit del costat mar de la Gran Via, Ciutat de Granada i la Diagonal entre aquest carrer i les Glòries, i a la infraestructura tramviària relativa al canvi de traçat; mentre que l’ATM assumirà 9,24 milions corresponents a la infraestructura tramviària relativa al desdoblament de la Gran Via. Aquests imports s’afegeixen al pressupost de la primera fase de les obres, d’11,41 milions d’euros.

L’aprovació del conveni amb l’ATM correspon als darrers tràmits abans de procedir a l’aprovació inicial del projecte i la posterior licitació de les obres. La previsió és poder iniciar els treballs el quart trimestre de 2025 i tindran una durada de 17 mesos.

 

Un nou passeig verd a la Gran Via: renovació de 70.000 metres quadrats

 

 

En conjunt, aquesta actuació convertirà la Gran Via entre les Glòries i la rambla del Poblenou en un nou espai ciutadà que facilitarà la connexió entre els barris de l’entorn i apostarà per la mobilitat sostenible. D’aquesta manera, es guanyarà un nou espai verd caracteritzat per un ampli passeig central amb zones d’estada i de joc que omplirà de vida aquesta zona de la ciutat. La intervenció de tot l’àmbit, llargament reivindicada pel veïnat, suposarà la renovació de gairebé 70.000 m2.

 

 

Aquest tram de la Gran Via, d’uns 50 metres d’amplada, es convertirà en un espai on el verd serà el protagonista. Amb la plantació d’uns 400 arbres s’aconseguirà una gran arbrada amb zones d’ombra i arbustos que afavoriran la diversitat biològica i ajudaran a delimitar les zones de joc i d’estada. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges hi haurà una vorera de 5,25 metres d’amplada que s’ampliarà fins a 7,35 quan no hi ha cordó de serveis, un carril en plataforma única que integrarà el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis. A l’altra banda, la del centre comercial, hi haurà una vorera de 4 metres, un carril d’ús local i bicicletes, a més de l’espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. Per tant, es prioritzarà la mobilitat sostenible, els recorreguts a peu i els usos ciutadans, a diferència de la configuració anterior a la posada en marxa dels túnels, quan hi havia vuit carrils per a vehicles.

Al centre hi haurà un gran passeig de 21 metres d’amplada que acollirà espais d’estada amb bancs i cadires, zones de joc i mobiliari lúdic. I les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal/Llacuna, la rambla del Poblenou/Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial seran espais amplis que afavoriran el pas, els usos lúdics i socials i la connectivitat amb els barris de l’entorn.

Seguint el nou model de carrer del s. XXI, s’utilitzaran materials amb baix impacte mediambiental. L’ús dels paviments amb colors clars permetrà disminuir l’efecte de calor a l’estiu. A més, s’afavorirà la gestió del cicle de l’aigua, i l’enllumenat serà de proximitat i a escala humana.