Barcelona intervé en més de 42 km de carrils bici per incrementar la connectivitat entre els barris i millorar la infraestructura ciclista
11/02/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 8 minuts
- Les prioritats en infraestructura ciclista se centren en recosir la xarxa ciclista i millorar la connexió en punts claus amb nous enllaços entre eixos per tal que tota la ciutat sigui més accessible en bici
- D’entre les actuacions destacades previstes, hi ha la construcció del carril bici a Montjuïc, connectant amb l’avinguda de Maria Cristina i amb el Poble-sec, i la baixada a calçada del carril de la Diagonal entre les Glòries i el Fòrum
- L’objectiu del Govern municipal és enllestir en aquest mandat els projectes per construir infraestructura ciclista a la plaça de Catalunya i a la ronda del Port, per connectar la Marina amb el centre de la ciutat
L’Ajuntament de Barcelona intervindrà en els pròxims anys en 21.770 metres de carrils bici per millorar la connectivitat i infraestructura ciclistes, que se sumaran als 20.640 metres executats fins ara en aquest mandat, fent un total de 42.410 metres de carrils bici. Aquestes actuacions, que inclouen tant nous carrils bici com la millora dels existents, persegueixen fer més segura i eficient la mobilitat en aquest mode de transport.
Les actuacions previstes es realitzaran a la majoria de districtes i consisteixen, d’una banda, en recosir l’actual xarxa amb nous enllaços, i també millorar la infraestructura ciclista en alguns punts llargament reclamats per les persones usuàries de bicicleta, com a Montjuïc o a la Diagonal al seu tram del districte de Sant Martí. La millora de la infraestructura respon sobretot a la necessitat de baixar carrils bici de vorera a calçada, cosa que repercuteix en una eficiència més alta de la mobilitat ciclista i, sobretot, en la seguretat dels vianants.
En roda de premsa, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet ha destacat que “Barcelona té una de les xarxes ciclables més importants de l’Estat i volem continuar creixent i millorant la mobilitat sostenible”. “El que busquem amb aquest pla és que Barcelona tingui una infraestructura ciclista, més àmplia, més connectada i més segura i, per tant, totes les actuacions que s’hi contemplen estan planificades des d’aquest punt de vista”, ha destacat Bonet, responsable de l’àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge.
Del conjunt d’actuacions previstes, es construiran 12.390 metres de nous carrils bici i es milloraran 9.380 metres quilòmetres de carrils existents en vorera baixant-los en calçada, totes elles intervencions que formen part tant de noves urbanitzacions previstes o ja en marxa, així com d’actuacions exclusives sobre la infraestructura ciclista. Aquestes actuacions se sumaran als 15,4 km de nous carrils bici ja construïts durant aquest mandat i als 5,24 km millorats, en el marc de l’estratègia de millora de la connectivitat i de la infraestructura. Actualment, la xarxa de carrils bici de Barcelona és de 268 km.
A més dels nous carrils i la millora de la infraestructura prevista per aquest mandat, el Govern municipal abordarà la resolució de la mobilitat ciclista en dos àmbits pendents des de fa anys. En primer lloc, el compromís de l’Ajuntament és el de disposar al final del mandat del projecte d’infraestructura ciclista de la plaça de Catalunya per tal d’obrir una nova connexió segura en bici entre Ciutat Vella i l’Eixample. En segon lloc, un altre punt en el que es treballarà serà en enllestir el projecte per a la connexió entre el passeig de la Zona Franca i la plaça de les Drassanes a través de la ronda del Port, un eix que permetrà apropar la Marina amb el centre de la ciutat.
Nous carrils bici: construir eixos per millorar la connectivitat ciclista
- Montjuïc, avingudes de Ferrer Guàrdia, de l’Estadi i de Miramar
Pel que fa a nous carrils bici destaca principalment un nou carril bici bidireccional de 6,6 quilòmetres a la muntanya de Montjuïc, facilitant i millorant la connexió ciclista. L’eix, que serà una realitat a principis del 2027, discorrerà entre la Font Màgica i el Poble-sec i connectarà alguns dels principals equipaments de la muntanya com el Poble Espanyol, l’Anella Olímpica, la Fundació Joan Miró o jardins com els de Laribal, Joan Brossa, Joan Maragall o de Mossèn Cinto Verdaguer.
- Passeig de Joan de Borbó, entre el carrer de la Maquinista i la plaça d’Idrissa Diallo i Via Laietana, en el marc de les obres d’urbanització
Pel que fa a eixos mar–muntanya, es preveuen algunes actuacions quirúrgiques com la connexió del carril bici del carrer de Joan de Borbó fins al carril bici en construcció de 600 metres de la renovada Via Laietana, intervenció que connectarà les places de Correus i d’Idrissa Diallo amb la d’Urquinaona i tota la xarxa ciclista de l’Eixample. En aquest sentit, la intervenció consisteix en allargar 160 metres el carril bidireccional de Joan de Borbó i baixar de la vorera l’existent a Pas sota muralla en dos carrils de sentit únic de 320 metres fins a Idrissa Diallo Aquesta actuació permetrà connectar la Barceloneta amb l’Eixample i configurar un eix ciclista entre el litoral i Gràcia.
- Passeig de Gràcia, entre la Diagonal i el carrer de Bonavista
En aquest sentit, les obres de renovació dels Jardinets de Gràcia ja iniciades també incorporen una petita actuació de 75 metres que permetrà millorar sensiblement la connectivitat entre l’Eixample i Gràcia. Les obres permetran allargar la via que avui queda interrompuda a mig carrer fins a connectar amb el carrer de Bonavista i la xarxa pacificada de la Vila de Gràcia.
- Carrer de Badajoz, entre l’avinguda d’Icària i la plaça de les Glòries
També en el capítol d’eixos mar-muntanya figura el carril bici del carrer de Badajoz, al Poblenou, que es construirà en les obres de renovació de tot el carrer. El nou carril configurarà amb els seus 1,6 quilòmetres, un nou eix connectant amb el carril existent a Independència i formant una connexió directa entre el litoral i el Guinardó, creuant els barris del Poblenou i del Camp de l’Arpa del Clot.
Millores de la infraestructura: continuació de la transformació de l’eix ciclista de la Diagonal
- Avinguda Diagonal, entre els carrers de la Ciutat de Granada i de Josep Pla
Una mesura destacada en matèria de carrils bici a la ciutat els pròxims anys serà la baixada a calçada del carril bici de la Diagonal al seu pas pel districte de Sant Martí, als barris del Poblenou entre les Glòries i el mar. Després de la transformació de la Diagonal per les obres del tramvia entre Verdaguer i les Glòries, que també han significat la construcció d’un nou carril bici segregat, l’objectiu és continuar la millora de la infraestructura d’aquest eix més enllà de les Glòries. Es tracta d’una intervenció llargament reclamada pel col·lectiu ciclista.
Es tracta de la construcció de 4,6 km de dos nous carrils bici unidireccionals entre els carrers de Ciutat de Granada i de Josep Pla a calçada, que substituiran els dos carrils bici existents a la vorera i que discorren pels extrems de la rambla central de la Diagonal. La nova infraestructura permetrà guanyar seguretat pels ciclistes i sobretot per als vianants i els usuaris del tramvia, ja que els carrils bici actuals són adjacents a les parades del Trambesòs. Amb aquesta actuació, que es preveu que estigui executada a principis de 2027, s’haurà renovat i millorat l’itinerari ciclista de tota tota la Diagonal des de Francesc Macià fins al Fòrum.
- Avinguda Diagonal, entre Esplugues i el carrer d’Albert Bastardas
També a la Diagonal però a l’altre extrem, es millorarà la connexió amb Esplugues de Llobregat amb la construcció d’un nou carril bici bidireccional de 565 metres, amb una primera fase d’obres a finals d’any entre Esplugues i les pistes esportives de la Universitat de Barcelona, al costat mar de la Diagonal, que més endavant arribarà a l’alçada del carrer d’Albert Bastardas.
Més itineraris ciclistes i més segurs a Horta-Guinardó, l’Eixample, Sant Andreu, Nou Barris, les Corts i Sants-Montjuïc
- Ronda Guinardó, entre els carrers de Vinyals i la Torre dels Pardals
El 2026 es completarà l’eix ciclista de la ronda del Guinardó baixant a la calçada el tram entre els carrers de Vinyals i de la Torre dels Pardals amb un nou carril bidireccional de 390 metres. Aquesta nova infraestructura completarà el carril en calçada existent entre Cartagena i Vinyals i entre Torre dels Pardals i el passeig de Maragall.
- Carrer de la Marina, entre Ausiàs Marc i Diputació
A l’Eixample, també es construirà un nou carril bici en calçada al carrer de la Marina entre Ausiàs Marc i Diputació que substituirà els 450 metres per sentit dels carrils unidireccionals existents en vorera.
- Carrer de Provença, entre Sardenya i Lepant
En el marc de la urbanització dels entorns de la Sagrada Família, s’actuarà per millorar aquest tram de 230 metres de carril bici bidireccional entre els carrers de Sardenya i Lepant, amb l’objectiu de millorar tant l’eficiència de la infraestructura com la seguretat dels vianants.
- Avinguda Meridiana i carrer de Concepción Arenal, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig
Un dels àmbits destacats d’actuació en infraestructura ciclista seran també els barris del districte de Sant Andreu i de Nou Barris, especialment associada a la transformació de l’avinguda Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig. La reurbanització de la Meridiana comportarà un nou carril bidireccional de 1.140 metres que substituirà els carrils en vorera, i mentre no s’acabin d’executar aquests treballs, es construirà un nou carril bici bidireccional provisional al carrer de Concepción Arenal, de 550 metres, que cobrirà la distància entre Felip II i Fabra i Puig.
- Carrer d’Escòcia, entre el carrer de Felip II i l’avinguda Meridiana
També en aquest àmbit s’està construint un nou carril bici de 600 metres al carrer d’Escòcia, que conjuntament amb el vial de Concepción Arenal, permetrà millorar la connectivitat entre els barris de Vilapicina i la Torre Llobeta, el Congrés i els Indians i la Sagrera i facilitarà nous itineraris ciclistes.
- Carrer de Fernando Pessoa, entre els carrers de Joan Torras i de Palomar
Encara a Sant Andreu, la transformació del carrer de Fernando Pessoa inclourà la construcció de 920 metres de carril bici que permetrà millorar la connectivitat interior del nord del barri.
- Passeig de Santa Coloma, entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Fernando Pessoa
Al districte de Sant Andreu també està prevista per aquest mandat la millora del carril bici al passeig de Santa Coloma, per tal de baixar a calçada els 580 metres de carril bidireccional que avui van per la vorera.
- Passeig de Valldaura, entre la plaça de la República i l’avinguda Meridiana
Una altra intervenció al voltant de la Meridiana, en aquest cas entre els barris de la Prosperitat i de Porta (Nou Barris) és el de baixar de la vorera els 900 metres del carril bici bidireccional de sobre la vorera del passeig de Valldaura, entre la plaça de la República i la Meridiana.
- Travessera de les Corts, entre la Gran Via de Carles III i el carrer d’Arístides Maillol
Una altra intervenció que permetrà millorar itineraris ciclistes als barris serà la construcció d’un nou carril bici de 760 metres vinculat a la transformació de l’Spotify Camp Nou, a les Corts, amb 760 nous metres a la travessera de les Corts entre la Gran Via de Carles III i Arístides Maillol. Aquest carril permetrà allargar l’existent a la travessera entre Carles III i el carrer de Joan Güell obert aquest mandat.
- Carrer de Viriat, entre el carrer de Provença i el passeig de Sant Antoni
Completa el mapa de les obertures de nous carrils bici el del carrer de Viriat, als entorns de l’estació de Sants, per tal d’afavorir la mobilitat sostenible mentre durin els treballs de la transformació de l’estació, i en la situació definitiva. Aquest carril bidireccional consta de 510 metres i un cop obert permetrà connectar l’Eixample i els barris de Sants.
Actuacions de millora per la seguretat de vianants
A més de les intervencions per millorar la infraestructura ciclista de baixar a la calçada carrils bici en vorera, pròximament també es duran a terme altres actuacions de millora de la seguretat de vianants. Essencialment, s’esborrarà senyalització obsoleta d’antics carrils bici en vorera, com el del passeig de Pujades adjacent a la façana del parc de la Ciutadella, el l’avinguda de les Drassanes i el del passeig de Torras i Bages.


