Aprovada inicialment la nova ordenança del dret de tanteig i retracte : Servei de Premsa

Aprovada inicialment la nova ordenança del dret de tanteig i retracte

18/03/2025



Temps estimat de lectura: 4 minuts

 

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge ha adoptat una nova aprovació inicial de l’ordenança reguladora de la subjecció d’immobles als drets de tanteig i retracte a la ciutat de Barcelona, una vegada s’han resolt les al·legacions presentades davant l’aprovació inicial del text del mes d’abril de 2023 i s’han incorporat millores d’ofici. Aquesta ordenança garanteix completar el marc jurídic que ha de permetre exercir els drets d’adquisició preferent  dotant de seguretat jurídica a tots els agents i operadors implicats.

Tot el terme municipal de Barcelona està subjecte als drets de tanteig i retracte amb l’objectiu d’ampliar el parc públic d’habitatge destinat a polítiques socials, tenint en compte també la conservació i rehabilitació d’edificis.

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que l’ordenança actualitza i enforteix el dret de tanteig i retracte “per tal que puguem incrementar l’oferta d’habitatge assequible en aquelles zones de la ciutat consolidada on és difícil trobar solars per a construir-hi”. També ha afegit que l’aprovació inicial suposa “complementar el marc jurídic que permeti exercir els drets d’adquisició preferent de tanteig i retracte, alhora que reforçar la seguretat jurídica de tots els agents i operadors implicats”.

 

Regulació dels criteris d’exercici dels drets de tanteig i retracte

Els criteris per exercir els drets de tanteig i retracte per part de l’Ajuntament són principalment la idoneïtat de l’immoble, prioritzant aquelles finques superiors a deu habitatges o que comptin amb pisos buits per poder incrementar el parc públic d’habitatge a la ciutat. També es valoren aquells edificis o habitatges que comptin amb persones amb contractes amb pròrroga forçosa i persones amb discapacitat, els que estan habitats per persones en situació de vulnerabilitat o en àmbits amb elevada vulnerabilitat econòmica o social, i els que es troben en barris amb més perill de gentrificació, entre d’altres.

En el cas que l’Ajuntament decideixi comprar, l’ordenança preveu un procés precís d’avaluació econòmica i d’oportunitat en relació amb els criteris abans esmentats. Per la compra d’edificis sencers d’habitatges el llindar econòmic màxim no podrà superar el preu mitjà de les compravendes registrades al barri descomptat el cost estimat de la rehabilitació en el cas que fos necessària.

 

Dret de tanteig i retracte a favor de terceres persones

L’Ajuntament podrà declinar la compra i transmetre el dret a terceres persones o entitats, com són les entitats promotores d’habitatge d’iniciativa pública, les persones físiques ocupants legals de l’immoble o les entitats promotores privades o sense ànim de lucre que tinguin per objecte la promoció d’habitatges amb protecció oficial.

Com a element destacat, l’adquisició també es podrà efectuar de forma conjunta entre l’Ajuntament i els possibles beneficiaris del dret de tanteig esmentats anteriorment. En aquest cas l’Ajuntament haurà de ser titular d’un mínim del terç de l’immoble.

En cas de compra per part dels ocupants legals o conjuntament amb l’Ajuntament, caldrà que les veïnes i veïns representin un mínim del 60% dels habitatges de l’edifici, compleixin les condicions d’accés al Registre de Sol·licitants d’Habitatge Protegit i acreditin solvència econòmica.

Per a canalitzar la cessió del dret d’adquisició preferent, l’ordenança preveu l’obertura d’un espai web amb accés restringit on les entitats beneficiàries podran consultar els anuncis d’aquells immobles subjectes als drets de tanteig i retracte en què l’Ajuntament no tingui interès. S’estableix un ordre de prelació entre els beneficiaris interessats, atorgant preferència a les entitats promotores d’habitatge d’iniciativa pública i als ocupants legals davant la resta d’agents.

El termini legal per exercir el dret de tanteig, ja sigui directament o a favor de terceres persones, és de dos mesos des de la comunicació a l’Ajuntament per part de la propietat, el qual es pot suspendre fins a 15 dies durant el període de visita de l’immoble. Pel que fa al dret de retracte, s’ha ampliat el termini per acordar l’exercici fins a tres mesos.

 

Major transparència i seguretat jurídica en la comunicació de les operacions de transmissió

L’ordenança preveu, amb caràcter general, una major precisió, detall i claredat de la informació que la propietat ha de proporcionar perquè l’Administració exerceixi, directament o a favor de tercers, els drets de tanteig i retracte, per tal d’incidir en una millora de les condicions de transparència i seguretat jurídica de les operacions de transmissió.

En aquest sentit, més enllà de concretar les condicions econòmiques de l’operació, l’estat d’ocupació de l’immoble i les seves característiques i estat de conservació, caldrà, entre d’altres, que la propietat comuniqui a l’Ajuntament si l’alienació de l’immoble està prevista en una o diverses transmissions, identifiqui la persona o persones possibles adquirents, i prèviament la propietat haurà d’informar també la representació de les persones ocupants legals que es procedirà a l’oferiment del tanteig i de la possibilitat d’esdevenir beneficiàries del dret d’adquisició preferent.

 

Objectiu: ampliar el parc públic d’habitatge

Aquesta nova ordenança s’emmarca en l’estratègia del Govern municipal d’ampliar el parc públic per totes les vies possibles, i fer ús del tanteig i retracte en aquelles operacions que permetin guanyar nous habitatges en zones denses on és difícil construir-ne de nou. Des de l’aprovació de la MPGM s’han adquirit 21 finques que sumen un total de 291 habitatges a la ciutat.

La vigència de la declaració d’àrea de tanteig i retracte és de sis anys pel que fa als edificis plurifamiliars sencers, la qual es va prorrogar al Plenari del Consell Municipal del passat mes de novembre.





Paraules clau

habitatge/