S’aprova el Pla Especial Urbanístic que concreta i regula els eixos verds en l’àmbit del 22@


28/03/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • El Pla regula i delimita 3 tipologies d’espai verd en funció de les ubicacions i la forma del tram en què es trobin
  • Es destinarà un mínim del 33% de la superfície d’espais lliures exclusius per a vianants i zones verdes

El Plenari del Consell Municipal l’Ajuntament de Barcelona, amb els vots a favor del PSC, Junts per Barcelona, ERC i PP, ha aprovat definitivament un Pla Especial Urbanístic i de Millora Urbana que concreta, delimita i regula el sistema d’espais lliures i viari dels eixos verds ambientals definits per l’MPGM 22@2022. La iniciativa preveu destinar un mínim del 33% de la superfície d’espais lliures exclusius per a vianants i zones verdes.

L’àmbit del Pla es troba dins el marc urbanístic establert per l’MPGM del 22@, envoltat de sòls de teixit predominantment industrial situats als voltants del centre històric del Poblenou. Aquesta MPGM proposa una estructura urbana de doble malla per l’espai públic viari i els classifica en 3 tipus: eixos cívics, eixos verds ambientals i eixos rodats bàsics. El Pla Especial aprovat definitivament ara se centra en els eixos verds ambientals i fixa pautes pels projectes d’urbanització dels diferents trams d’aquest àmbit, on alguns trams encara resten pendents d’obertura o que presenten una urbanització precària o obsoleta. Amb aquesta proposta, les actuacions es faran a partir de 3 opcions d’un catàleg predeterminat, combinant-les segons les necessitats específiques de cada ubicació i la tipologia de tram en què es trobi.

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha celebrat l’aprovació d’aquest Pla Especial, ja que permetrà desencallar de forma immediata la transformació del carrer Badajoz perquè sigui un eix ciclista i ciutadà, i tindrà efectes sobre altres actuacions com les dels carrers Pere IV i Cristóbal de Moura i en la urbanització de tot l’àmbit de Can Ricart per obrir-ho al veïnat. “El nostre model per transformar la ciutat passa per escoltar, compartir i arribar a acords” ha afirmat la tinenta, que ha afegit que “pacificar carrers no ha de tensionar la ciutat ni ser incompatible amb el transport públic, i aquest pla n’és una clara mostra.”

 

Exemple de transformació al carrer Pere IV / Àustria / Badajoz

 

 

La proposta defineix uns àmbits sense flexibilitat, que són els que tenen una configuració fixada per ser projectes d’urbanització ja aprovats o executats, i altres trams amb flexibilitat (models A, B, C i C* en el document), on els projectes d’urbanització podran escollir d’entre les opcions del catàleg inclòs en el document.

 

 

Tram A: Trams centrals de carrer entre fronts d’illa. Són els situats entre dues alineacions edificades dins un mateix eix verd.  

 

Condicions específiques:

  • Es qualifica una franja de 4 metres d’amplada de vies cíviques d’ús preferent per a vianants (5b) davant de totes les parcel·les edificables.
  • Es preveu un pas de vehicles de 3,5 metres d’amplada, situat preferentment a una de les bandes o sobre l’eix del carrer.
  • L’espai restant es qualifica com a espai lliure (6@), complint el mínim del 33% requerit.
  • Es permet flexibilitat en la ubicació del pas de vehicles, amb diverses opcions de configuració que es detallaran en els projectes d’urbanització.

 

Tram B. Extrems de cada tram, en contacte amb vies que no són eixos verds. Aquests trams es troben a la transició entre trams “A”  i altres carrers que no formen part del sistema d’eixos verds ambientals i inclouen la superfície entre xamfrans.

 

Condicions específiques:

  • Es manté la franja de 4 metres de vies cíviques d’ús preferent per a vianants (5b) davant de les parcel·les edificables.
  • Es preveu un pas de vehicles de 3,5 metres amb diferents opcions de configuració.
  • L’espai restant es qualifica com a espai lliure (6@).

 

Tram C. Placetes en cruïlles d’eixos verds ambientals. Es troben en encreuaments entre diferents eixos verds ambientals, on es generen places d’estada i espais de transició entre carrers pacificats.

 

Condicions específiques:

  • Es delimiten espais lliures (6@) en forma de plaça, mantenint el mínim del 33% de la superfície com a zona verda.
  • Els passos de vehicles de 3,5 metres poden situar-se en alguns dels laterals de la placeta, però mai de manera que fragmentin la continuïtat de l’espai lliure.
  • L’objectiu és garantir un espai de centralitat amb prioritat per a vianants i vegetació.

 

També s’ha previst un model de Tram C* per les placetes en cruïlles d’eixos verds amb la via cívica del carrer d’Àvila. En aquest cas es permet una configuració addicional amb un pas de vehicles central que garantirà el pas del transport públic, però es manté la condició de preferència per a vianants. L’espai qualificat com 6@ es pot ajustar en funció de la necessitat de garantir la connectivitat del viari cívic, i en tot cas es garanteix la continuïtat de les zones verdes sense afectar la funcionalitat dels eixos viaris adjacents.