Inaugurats els jardins del Tren de la Potassa a Can Clos, a la Marina de Port
29/03/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
- El nom dels jardins del Tren de la Potassa s’ha triat en un procés participatiu impulsat des de l’Eix de Cultura i Memòria Històrica del Pla Comunitari de la Marina.
- El parc urbà connecta millor Can Clos i la Vinya amb el barri de la Marina de Port, i crea 14.400 m² de zones verdes enjardinades
- El projecte de millora urbana de tot l’àmbit s’emmarca en el Pla Clima
Una festa ciutadana ha inaugurat aquest matí els nous jardins del Tren de la Potassa, el nom per aquest nou parc de Can Clos ha sorgit del procés participatiu amb el veïnat impulsat per l’Eix de Cultura i Memòria Històrica de la Marina i el Districte de Sants Montjuïc i l’ha ratificat aquesta mateixa setmana la Ponència del Nomenclàtor de la ciutat. Aquest nou gran parc urbà recordarà el tren que duia aquest mineral fins al Port de Barcelona des de les mines de Súria, travessant el barri pel carrer dels Ferrocarrils Catalans.
El nou parc, que ja fa obrir a principis de febrer, ha suposat la transformació de la part alta de Can Clos, al barri de la Marina de Port a Sants-Montjuïc. La nova zona verda ha modificat la topografia, amb un recorregut per a vianants que millora la connexió de Can Clos amb la resta del barri de La Marina i amb la muntanya de Montjuïc.
Dels 24.700 m² urbanitzats, 14.400 m² són zones verdes enjardinades i espai d’esbarjo i descans. Hi ha dos àmbits, un espai gran amb un passeig central i un bosc urbà, que s’estén entre els carrers dels Ferrocarrils Catalans, de les Diligències i el camí de Can Clos; i un altre espai de 4.600 m² delimitat pels carrers dels Ferrocarrils Catalans, Foneria i Onyar.
La nova àrea de jocs infantils accessibles i inclusius té uns 450 m² amb gronxadors, jocs giratoris, cordes auxiliars, tobogan i un rocòdrom, i s’estén també pel talús amb diferents rampes aptes per a totes les edats.
A tot el conjunt s’hi ha instal·lat nou mobiliari urbà amb bancs i cadires amb respatller col·locat en les zones de passeig o de descans i camins del bosc urbà, tres zones d’aparcament per a bicicletes i una font.
Al voltant del parc es construeixen quatre edificis de set i cinc plantes i un total aproximat de 205 habitatges. Dos són edificis d’habitatges privats que ja es troben en obres amb 62 habitatges cadascun i dos blocs més seran d’habitatge públic protegit, amb 64 i 17 habitatges cadascun i que s’iniciaran pròximament.
El bosc urbà té una plantació d’espècies mediterrànies amb un prat sec mediterrani amb espècies autòctones amb baixa necessitat hídrica i alta biodiversitat. S’han plantat 236 arbres nous entre pins, ametllers, oliveres, tipuanes, lledoners i jacarandes.
Tot el parc compta amb un sistema de drenatge urbà sostenible per reaprofitar l’aigua de la pluja per al reg. Els amplis parterres permeten gestionar les aigües pluvials amb tècniques de SUDS. En paral·lel, i pel que fa a les aigües freàtiques, s’hi ha instal·lat una nova canonada que permetrà en un futur, quan hi arribi la xarxa freàtica ja en construcció, aprofitar aquest recurs hídric per a regar tota la zona verda, quan sigui necessari.
El projecte d’urbanització del jardins del Tren de la Potassa s’emmarca en les actuacions previstes en el Pla Clima que té l’objectiu de crear 40 noves hectàrees de verd a la ciutat fins al 2027. Es tracta d’una mesura molt important d’adaptació perquè el creixement del verd contribueix de forma notable a la millora del confort tèrmic de l’espai públic i crea espais amb ombra. Això es tradueix en més protecció de la salut de les persones i un augment de la qualitat de vida.
















