Els Agents Cívics de BSM compleixen 10 anys vetllant pel civisme i la bona convivència a Barcelona
19/04/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
- Un servei clau que fomenta la coresponsabilitat ciutadana i que contribueix a fer de Barcelona una ciutat més amable, segura i ordenada per a ciutadans i visitants
- En aquesta dècada, la unitat ha realitzat més de 6 milions d’actuacions i ha demostrat el valor que aporta en moments excepcionals com la pandèmia, on va donar suport als centres de vacunació, o en el desplegament especial que es va realitzar en el marc del Pla Endreça
Aquest mes d’abril es compleixen 10 anys des de la posada en marxa de la Unitat d’Agents Cívics de BSM, el servei impulsat per l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu de millorar la convivència i promoure el civisme a l’espai públic de la ciutat.
En origen, la creació d’aquesta unitat l’any 2015 responia a la necessitat de vetllar per una bona convivència en zones afectades per la pressió turística però, passada una dècada, aquests professionals s’han consolidat com una peça clau per garantir el civisme a la capital catalana. A dia d’avui, les seves intervencions són imprescindibles per fer de Barcelona una espai més amable, segur i ordenat tant pels ciutadans com pels visitants.
Un model basat en la pedagogia i la coresponsabilitat ciutadana
Els Agents Cívics, que treballen en coordinació amb la Guàrdia Urbana i l’Ajuntament, actuen sempre amb una mirada educativa i propera que posa l’accent en el diàleg, la sensibilització i la voluntat de generar consciència i coresponsabilitat entre la ciutadania. Per aconseguir-ho, el seu protocol és informar a les persones de manera clara sobre les normes de convivència, requerir un canvi d’actitud en cas d’incompliment d’una normativa i advertir sobre la possibilitat d’intervenció per part de la Guàrdia Urbana.
Segons les xifres relatives a l’any 2024, període on els agents van realitzar més de 330.000 actuacions a l’espai públic, el tipus d’actituds incíviques més comuns en les que va intervenir la unitat van ser els creuaments fora del pas de vianants; la ocupació dels carrils bici; la circulació de bicicletes i VMP per la vorera, o la regulació de grups turístics. També es donen casos com el nudisme o quasi nudisme, el comerç ambulant no autoritzat i altres formes d’ús inadequat de les vies destinades a bicicletes, entre d’altres.
Una dècada d’atenció constant i presència als moments clau de la ciutat
Els darrers deu anys han deixat una empremta clara de la feina dels Agents Cívics a Barcelona. Amb gairebé 6,7 milions d’intervencions acumulades, el servei ha estat sempre present quan la ciutat ho ha necessitat: a peu de carrer, escoltant, orientant i reforçant la convivència. Espais com la Sagrada Família, amb gairebé 1,9 milions d’actuacions, o les Oficines d’Atenció Ciutadana (OAC), amb 2 milions de registres, són exemples d’aquest batec constant d’activitat. També ho són els 500.000 registres a la Barceloneta o els 8.000 al barri de la Trinitat Vella, que evidencien la seva versatilitat i arrelament al territori.
Més enllà de les xifres, el valor d’aquesta unitat s’ha fet especialment evident en moments excepcionals. Durant la pandèmia, els Agents Cívics van ser un puntal essencial en la gestió del dia a dia a l’espai públic, facilitant el compliment de les normatives i donant suport en campanyes de vacunació massiva. Recentment, amb la preparació i l’impacte d’esdeveniments internacionals com la 37a edició de la Copa Amèrica de Vela, els agents han tornat a demostrar la seva capacitat d’adaptació i el seu compromís per garantir una convivència harmònica entre veïns i visitants. El darrer estiu, el servei també es va sumar al dispositiu especial vinculat al Pla Endreça de l’Ajuntament i va intensificar la seva presència en punts estratègics de la ciutat per promoure el bon ús de l’espai públic, detectar males pràctiques en la gestió de residus i vetllar per la convivència als barris amb més pressió veïnal i turística. Aquesta actuació reforçada va permetre incidir tant en l’àmbit ciutadà com en l’activitat comercial, amb una atenció especial als horaris i la correcta separació dels residus.
Una dècada després del seu inici, la tasca dels Agents Cívics s’ha consolidat com una eina imprescindible per garantir una convivència respectuosa i una ciutat més ordenada. Una trajectòria que confirma que, quan la ciutat ho requereix, els Agents Cívics sempre hi són, amb una capacitat d’adaptació que es reforça amb l’ampliació puntual del dispositiu en situacions excepcionals. Amb la mirada posada en el futur, el servei seguirà evolucionant per donar resposta als nous reptes de l’espai públic i continuar sumant per fer de Barcelona una ciutat més amable, cívica i sostenible per a tothom.