Barcelona impulsa l’accessibilitat universal amb la creació de l’Oficina Tècnica d’Accessibilitat


08/05/2025

Temps estimat de lectura: 3 minuts

  • L’Oficina treballarà i es coordinarà amb els serveis municipals per fer una Barcelona més accessible
  • Estarà formada per un equip de 10 professionals amb arquitectes, tècnics especialistes en comunicació accessible i gestors de projectes que oferiran un enfocament transversal en la planificació, elaboració i aplicació del Codi d’Accessibilitat
  • L’Oficina tindrà una línia de subvencions per millorar l’accessibilitat dels habitatges amb una dotació de 4 milions d’euros el 2026

 

L’Ajuntament de Barcelona fa un salt qualitatiu important en matèria d’accessibilitat amb la creació de l’Oficina Tècnica d’Accessibilitat. Un nou espai que treballarà i es coordinarà amb els diferents serveis municipals per fer una Barcelona més accessible i garantir que qualsevol persona pugui disposar i utilitzar infraestructures, serveis o productes de la ciutat en igualtat de condicions, independentment de la seva condició física, cognitiva o sensorial.

 

 

Barcelona té una tradició històrica de suport a les persones amb discapacitat que es va concretar el 1989 amb la creació de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD). El constant desenvolupament municipal en la gestió de l’accessibilitat ha portat ara a aquest nou impuls amb la creació de l’Oficina Tècnica d’Accessibilitat.

La regidora de Salut, Persones amb Discapacitat i Estratègia contra la Soledat, Marta Villanueva, ha assegurat que “Barcelona és una de les ciutats més accessibles d’Europa i amb aquesta nova oficina fem una important passa endavant per garantir l’autonomia funcional i la independència de les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda”. Villanueva ha afegit que “l’Oficina inclourà la visió de l’accessibilitat en tots els nivells de l’Administració i en els esdeveniments de ciutat”, perquè “l’accessibilitat és essencial per al 10% de la població, necessària per al 40% i beneficiosa per al 100%”, ha afegit.

Aquest nou recurs dona resposta també a la voluntat municipal de garantir el compliment del Codi d’Accessibilitat de Catalunya. Aquesta normativa, que va entrar en vigor l’1 de març de 2024, suposa un avenç cap a l’accessibilitat universal, perquè va més enllà de les barreres arquitectòniques, i incorpora aspectes com l’accessibilitat comunicativa i cognitiva dels productes i serveis o d’activitats culturals, esportives i de lleure.

L’Oficina Tècnica d’Accessibilitat, que ja està en marxa, està dintre de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) però no és una oficina física oberta al públic, sinó un espai que aplegarà els recursos disponibles en matèria d’accessibilitat, tant cap a la pròpia corporació com a la ciutadania. L’objectiu és convertir l’oficina en un referent de l’accessibilitat i que ofereixi un enfocament transversal en la planificació, elaboració i aplicació del marc normatiu així com del foment de l’accessibilitat física, cognitiva i comunicativa. D’aquesta manera, l’Oficina Tècnica d’Accessibilitat garantirà l’accessibilitat dels grans projectes de ciutat i de  les actuacions que es duen a terme a tots els barris.

L’Oficina disposarà d’un equip de 10 professionals format per arquitectes, tècnics especialistes en comunicació accessible i gestors de projectes que treballaran amb accions de suport com a guies tècniques d’accessibilitat, quaderns metodològics, informes d’accessibilitat d’espai públic, equipaments i serveis. També per continuar garantint la innovació i el desenvolupament de projectes i polítiques públiques en matèria d’accessibilitat que han col·locat la ciutat de Barcelona com a referent a nivell internacional.

Una de les accions destacades que es duran a terme des de l’Oficina és l’Escola d’Accessibilitat que organitzarà i promourà la formació especialitzada en accessibilitat, tant tècnica com comunicativa, per a personal tècnic de l’Ajuntament i per a professionals de serveis públics. Aquesta formació s’impartirà amb la col·laboració de les entitats del sector que ja hi tenen molta experiència. A més, es crearà un portal de formació de lliure accés obert a la ciutadania i a altres agents que hi estiguin interessats.

 

4 milions de subvencions

L’Oficina Tècnica d’Accessibilitat comptarà amb una línia de subvencions per executar millores d’accessibilitat als habitatges. La dotació de la primera convocatòria, el 2026, serà de 4 milions d’euros destinats a obres d’accessibilitat a les comunitats de veïns i veïnes. Unes 6.000 persones podran beneficiar-se d’aquestes ajudes.

La segona convocatòria, el 2027, tindrà una partida d’un milió d’euros i podrà arribar a cobrir actuacions de millora de l’accessibilitat d’uns 300 d’habitatges particulars.

 

Pla d’Accessibilitat 2027-2035

L’Oficina Tècnica d’Accessibilitat serà la responsable d’elaborar el Pla d’Accessibilitat de Barcelona 2027-2035, que avançarà encara més en fer una Barcelona més accessible. El procés d’elaboració començarà aquest mateix 2025 i comportarà un procés participatiu que comptarà amb la veu i expertesa de les entitats del col·lectiu.