La transformació de l’Avinguda de Roma preveu una primera fase d’obres entre Viladomat i Calàbria l’any vinent
12/05/2025
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- L’Eixample ha convocat avui una sessió oberta al veïnat per a informar de l’actuació que s’executarà durant aquest mandat en el tram entre Viladomat i Calàbria, fent un espai plaça on també s’hi ubicarà la reivindicada àrea d’esbarjo de gossos
- És la primera actuació del projecte de reurbanització que es contempla per a tot el tram pendent de reforma de l’avinguda, entre Viladomat i la plaça dels Països Catalans, per guanyar més espai pel vianant i el verd en tot el passeig
- Es preveu que les obres en aquest primer tram entre Viladomat i Calàbria comencin durant l’any vinent i estiguin acabades a la primavera del 2027, amb un cost previst d’uns 4,5M€
- El govern municipal havia encarregat prèviament estudis previs i un avantprojecte per analitzar tot el tram pendent de reforma de l’avinguda per poder, després, anar concretant i executant la reforma per fases
L’Ajuntament de Barcelona ha presentat avui en una sessió veïnal la transformació de l’avinguda de Roma que projecta per guanyar mes espai pel vianant i el verd en tot el tram pendent de remodelació a l’Esquerra de l’Eixample i els detalls de la primera actuació que s’executarà durant aquest mandat que serà el tram de l’avinguda entre els carrers de Viladomat i Calàbria fent un espai plaça amb la també reivindicada àrea d’esbarjo de gossos.
El govern municipal va encarregar l’any passat uns estudis previs per analitzar tot l’àmbit pendent de transformació, entre els carrers de Viladomat i Tarragona, tot pensant en l’avinguda Roma com un tot que va des del carrer d’Aragó fins a tocar de la plaça dels Països Catalans. La necessària urbanització dels entorns de l’Edifici Estel actualment en la fase final de remodelació, i la transformació en curs dels entorns de l’estació de Sants, de la qual l’avinguda de Roma ocupa un lloc important, van accelerar aquest estudi global que permetrà anar concretant i executant els diferents trams per fases.
Posteriorment, i disposant d’aquesta visió global fins a l’estació de Sants, el govern va encarregar un avantprojecte d’un tram més acotat de tres illes, des de Viladomat al carrer Entença. Ara, després del contrast amb les entitats del barri, s’ha encarregat ja la redacció de l’executiu del primer tram d’obres, entre els carrers de Viladomat i Calàbria, que permetrà donar continuïtat als trams ja executats en el passat, un primer tram entre els carrers d’Aragó i d’Urgell el 2004 i una segona entre els carrers d’Urgell i de Viladomat el 2010.
Es proposa transformar el carrer en un gran passeig, prioritzant els recorreguts a peu i generant un joc d’espais d’estada ben connectats entre sí. En aquesta illa, davant de l’edifici Estel, es produeix un gran eixamplament del passeig pacificat portant-lo fins al carrer València. És en aquest àmbit on es situarà un gran espai plaça d’uns 8.800 m2, que inclou la part que s’està acabant de reurbanitzar de l’entorn immediat de l’edifici estel i la reivindicada Àrea d’Esbarjo de Gossos (AEG) d’uns 500m2. En la seva façana nord s’incorpora un carril de servei en plataforma única per tal de permetre l’accés als edificis de la cara nord, tal i com succeeix a la resta d’avinguda ja transformada. Aquesta actuació té un cost previst de 4,5M€.
Es preveu que les obres en aquest primer tram, davant l’edifici Estel, comencin durant l’any vinent i estiguin acabades a la primavera del 2027. Aquestes obres s’encavalcarien amb les de la resta de l’àmbit que ja disposa d’avantprojecte, i que engloba les dues illes següents, situades entre els carrers Calabria i Entença.
Un primer tram d’una intervenció que anirà conquerint tota l’avinguda
Segons els estudis previs i l’avantprojecte del primer tram analitzat, l’amplada de l’avinguda permet combinar dos requeriments bàsics, el de camí a l’estació més dinàmic amb el de la generació zones d’estada més estàtiques. Hi ha una transformació de la vialitat en aquesta zona que implica un guany de superfície considerable per a vianant.
Per sota l’avinguda circula el corredor ferroviari que va a Sants i aquest condicionant s’ha de tenir present a l’hora de trobar una solució per la implementació de la vegetació, ja que en aquells emplaçaments per on discorri la llosa no serà possible plantar arbrat, però sí en els laterals, on s’ubicaran preferentment especies de port gran.. Per això és necessari disposar d’un projecte que faci una mirada global a tot el projecte de l’avinguda de Roma i garantir zones d’ombreig.
La transformació de la vialitat d’aquesta àrea de Barcelona defineix unes noves línies de vorada que a la seva vegada delimiten unes plataformes per vianants amb un guany de superfície considerable. En el tram comprés entre Viladomat i Entença és molt clara la dupla València-Mallorca en sentit Besós i Llobregat respectivament, en el que l’Avinguda perd qualsevol tipus de requeriment de circulació tret de l’accés a edificis i serveis. Entre Entença i Tarragona tot i que la intenció és que l’Avinguda de Roma esdevingui la continuïtat de Mallorca en només un sentit, cal acabar-ho de treballar i definir conjuntament amb els entorns de Sants/Tarragona/Tarradelles.