La nova Via Laietana s’inaugurarà el diumenge, 29 de juny, amb una festa ciutadana


18/06/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 5 minuts

  • A partir d’aquest dia s’obrirà definitivament el tram comprès entre les places d’Antoni Maura i d’Idrissa Diallo, amb la recuperació del sentit ascendent en la seva totalitat des del passeig de Colom fins a Urquinaona
  • La nova Via Laietana ofereix voreres més amples facilitant els recorreguts a peu, la mobilitat sostenible i el comerç local i enfortint la capacitat d’atracció dels barcelonins i barcelonines cap a Ciutat Vella
  • El tram incorpora dos espais singulars, a la plaça de l’Àngel i el conjunt que formen part les places d’Idrissa Diallo i de Correus, amb més verd i més espai per als vianants

 

La transformació de la Via Laietana ja és una realitat, amb una nova configuració que apropa els barris del Gòtic i de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. Després de l’obertura fa dos anys del tram superior, entre les places d’Urquinaona i d’Antoni Maura, a partir del diumenge, 29 de juny, s’obrirà el tram inferior, entre les places d’Antoni Maura i d’Idrissa Diallo, i amb la recuperació del sentit ascendent a tot el carrer. En conjunt, la transformació de la Via Laietana arriba després de tres anys d’obres i una inversió de 38,16 milions d’euros.

Durant tot el diumenge, entre les 10.30 i les 18.00 hores, la Via Laietana s’ocuparà amb activitats familiars, música i tallers, per tal de convidar tota la ciutadania a conèixer com ha quedat el carrer, un carrer més amable per potenciar el passeig, la mobilitat sostenible i el comerç local. La nova Via Laietana es transforma en una via ciutadana, cívica, que vol posar en valor els equipaments culturals i comercials que hi tenen seu i que enforteix la capacitat d’atracció dels barcelonins i barcelonines cap a Ciutat Vella. Un cop acabi la festa ciutadana, diumenge a la nit s’obrirà al trànsit la Via Laietana en tots dos sentits.

“La nova Via Laietana és un bon model per la transformació de la Barcelona del segle XXI. Un model que ens permet guanyar en verd, en espai per als vianants i en mobilitat sostenible”, ha destacat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, responsable de l’àrea d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans. “Una Via Laietana molt diferent, amb voreres molt més amples, on s’hi pugui passejar i no un carrer a evitar per part dels vianants, com era abans”, ha afegit.

La transformació de la Via Laietana busca millorar la connexió entre els barris del Gòtic i de Sant Pere i Sant Caterina i la Ribera, donant un espai predominant per al vianant, el transport públic i la bicicleta. La remodelació global a tota la via inclou l’ampliació de les voreres fins als 4,05 metres al llarg de tot el carrer i una nova secció que inclou dos carrils de baixada, un dels quals reservat a bus, taxi i bicicletes, i de pujada, un carril compartit pel transport públic i el trànsit local, i un carril bici unidireccional segregat.

En aquest àmbit també s’ha reubicat i incrementat l’amplada dels passos de vianants, a més de renovar l’enllumenat en façana. El tram inferior que ara finalitza incorpora dos espais singulars, la plaça de l’Àngel i el conjunt que formen la plaça Idrissa Diallo i la de Correus. En el primer cas, s’està ultimant la reurbanització per deixar-la tota al mateix nivell, i incrementar-hi l’arbrat. L’actuació ha de servir per afavorir el flux de vianants que es concentra en aquest punt, amb la boca de l’estació de metro de Jaume I, i inclou la instal·lació de pilones de seguretat retràctils. Pel que fa al segon espai, un pas de vianants més ample i central connecta les renovades places d’Idrissa Diallo i de Correus.

 

El carril de pujada, restringit al transport públic i trànsit local

 

La transformació de la Via Laietana ha tingut com a objectiu principal guanyar espai per als vianants i reduir el destinat al vehicle privat, amb una ampliació notable de les voreres amb més de 4 metres, quan en alguns trams no superaven els 2,6 metres, i la reducció de 5 a 3 carrils de circulació. En aquest sentit, s’ha prioritzat el transport públic i també afavorit l’ús de la bicicleta amb un carril exclusiu segregat de pujada i habilitant l’ús compartit del carril bus de baixada. D’aquesta manera, la secció projectada manté només un carril de circulació en sentit muntanya, reservat al transport públic i compartit amb el trànsit local, amb usos determinats a partir del diàleg amb entitats i veïns dels barris d’aquest àmbit de Ciutat Vella.

Per tant, a partir de dilluns 30 de juny, la línia 47 de bus de TMB, amb origen i destí a l’Hospital del Mar i que travessa el barri de la Barceloneta, connectarà amb l’Eixample de pujada a través de la Via Laietana, així com el bus de barri 120, que recupera el recorregut de pujada fins a Antoni Maura. De baixada, a més del 47 i el 120, seguiran circulant-hi les línies V15 i V17.

A més del transport públic, en aquest carril hi podran accedir els veïns i veïnes dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i la Barceloneta, així com els taxis amb origen o destí dins l’àmbit de circulació restringida. A la vegada, es permetrà també l’accés als usuaris de determinats establiments del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, establiments com ara els tallers de reparació de vehicles, aparcaments o clients d’hotels, hostals i pensions del mateix barri. Així mateix, també podran accedir al carrils els usuaris de la plataforma logística del Mercat de Santa Caterina i, en un horari determinat i només fins a Antoni Maura, els vehicles de distribució urbana de mercaderies registrats pertinentment a l’àrea DUM de l’aplicació SPRO.

El carril de pujada de la Via Laietana estarà degudament senyalitzat amb la prohibició de circulació excepte els vehicles autoritzats, i després de l’estiu es posarà en funcionament un sistema de càmeres de lectura de matrícules per tal de sancionar automàticament les eventuals infraccions d’accés que es cometin. Durant aquest temps s’informarà pertinentment les persones físiques i jurídiques amb accés autoritzat per tal que puguin fer els tràmits oportuns i donar d’alta els vehicles.

Pel que fa al sentit descendent, des d’aquesta setmana estan oberts els dos carrils de circulació en tota la longitud del carrer, des d’Urquinaona fins al passeig de Colom, amb el carril bus compartit amb taxis i bicicletes, i un segon carril de circulació 30 sense restriccions d’accés. A més a més, per tal de regular els fluxos en tots dos sentits, s’han optimitzat els plans semafòrics de totes les cruïlles de Via Laietana des de la plaça d’Urquinaona fins al passeig de Colom, i com és habitual en aquestes situacions, es revisaran si és necessari després de l’obertura.

 

Tasques en curs

En els pròxims mesos se seguiran executant les obres de renovació dels carrers de Fusteries i d’Àngel Baixeres, inclosos al projecte de transformació de la Via Laietana, i pendent de les tasques d’arqueologia que s’estan realitzant en aquests dos punts. Aquests carrers es transformaran en plataforma única i es guanyarà verd. Igualment, a finals de juliol està prevista la pavimentació de la cruïlla de la via amb els passejos de Colom i d’Isabel II, i a la tardor, un cop passin la temporada de més calor, s’executaran les plantacions d’arbrat pendents.