L’ampliació i millora del metro i els FGC i la renovació de l’espai públic, principals obres d’aquest estiu a Barcelona
19/06/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 11 minuts
- El catàleg d’obres d’estiu recull 38 intervencions amb afectació a l’espai públic, entre les quals destaquen l’inici de fases rellevants de les obres de l’L8 de FGC i l’L9 de metro, amb l’objectiu de d’ampliar notablement la cobertura del transport públic
- El carrer de Muntaner a l’alçada del carrer de Laforja es tallarà al trànsit durant 13 mesos per les obres d’una sortida d’emergència de l’L8, i el carrer del Doctor Ferran quedarà tallat per la construcció de l’estació de Manuel Girona de l’L9
- Destaca també la nova fase de cobertura de la Ronda de Dalt, entre l’avinguda de Vallcarca i l’IES Vall d’Hebron, actuació que suposarà una millora de l’entorn d’aquest àmbit del districte d’Horta-Guinardó
- Prossegueixen també les actuacions de transformació i noves afectacions d’obres com Balmes i la Meridiana, amb un marcat impacte social i de millora de la qualitat de vida, convertint aquests carrers en espais més amable per a les persones
- Entre les actuacions que finalitzen destaquen la reurbanització dels Jardinets de Gràcia, de la Gran Via de les Corts Catalanes entre les Glòries i el carrer de Bilbao o de la Via Laietana, així com de millora de la mobilitat com el carril bus de la B-23
- Enguany s’executaran 7 pavimentacions que permetran reparar més de 37.000 metres quadrats de sòl, incloent-hi la renovació de Pi i Margall i les actuacions de PMI del Pla Endreça a les Corts, la Vila de Gràcia, el Coll, el passeig de la Vall d’Hebron, el Bon Pastor, i la Verneda i la Pau
Aquest estiu Barcelona ha programat un total de 31 actuacions als diferents districtes de la ciutat i 7 pavimentacions que permetran milllorar la qualitat de l’espai públic, els serveis i les infraestructures de la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona, a través del Comitè d’Obres i Mobilitat, ha coordinat el catàleg d’obres que es faran a la via pública per planificar-les i minimitzar les afectacions i les molèsties que puguin causar. Aquest 2025, com a novetat, les principals afectacions s’han tractat a la Comissió d’Obres i Mobilitat, òrgan executiu municipal d’alt nivell, que reuneix els màxims responsables tècnics de les àrees implicades i territorials, per tal de millorar la coordinació entre totes les parts. Pel que fa a les obres d’iniciativa municipal, la inversió estimada de l’Ajuntament de Barcelona per aquest estiu és de 30,2 milions d’euros.
Tal com es fa habitualment, les actuacions de més envergadura i afectació se situen al període estival, coincidint amb un escenari de menor mobilitat viària, amb poca activitat docent i esportiva, amb l’objectiu de minimitzar l’impacte i les molèsties als veïns i veïnes. En aquest sentit, les obres a llarg termini han programat l’inici de fases rellevant de més afectació durant els mesos d’estiu per tal de facilitar-ne la implantació i adaptació.
En declaracions als mitjans de comunicació, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha volgut destacar “la transformació cap a la Barcelona que volem, més verda, més connectada, amb noves i millors infraestructures” i a la vegada “agrair la paciència i a la comprensió de la ciutadania, per poder avançar en aquesta transformació”.
Entre les actuacions que finalitzaran aquest estiu, destaquen les actuacions de millora de l’espai públic impulsades per l’Ajuntament de Barcelona, com la reurbanització i pacificació dels Jardinets de Gràcia, prevista per a principis d’agost, la de la Via Laietana, prevista per a les pròximes setmanes, o la urbanització de la coberta del túnel de Glòries a la Gran Via de les Corts Catalanes entre la nova plaça i el carrer de Bilbao, prevista per al mes de juliol. A banda d’aquestes, cal destacar també la finalització de les obres de la Generalitat al carril bus de la B-23, prevista per a finals de juliol; així com el final de les obres de la xarxa per la central de Districlima al Poblenou a finals d’estiu.
Infraestructures del transport: impuls a les obres de l’L8 i l’L9
Aquest estiu les obres que la Generalitat de Catalunya realitza a la ciutat pel perllongament de l’L8 entre Espanya i Gràcia, i de construcció de l’L9 entren en fases rellevants, amb afectacions importants a l’espai públic. L’ampliació de la xarxa de transport públic ferroviari subterrani que impliquen aquestes obres significaran un salt endavant notable en la cobertura de la xarxa a tota la població, tant de la ciutat de Barcelona, com de connexió amb la resta de l’àrea metropolitana.
D’una banda, s’iniciaran les obres de l’estació de Manuel Girona de l’L9/L10, que implicaran el tall del carrer del Doctor Ferran a partir del 4 d’agost i fins al final de les obres a la cruïlla amb el passeig de Manuel Girona, al districte de les Corts. De l’altra, les obres de la sortida d’emergència de l’L8 al carrer de Muntaner impliquen a partir del 10 d’agost el tall del carrer entre Laforja i Marià Cubí, al districte de Sarrià – Sant Gervasi, durant poc més d’un any, amb la previsió que a partir del desembre el tall s’ampliï fins a Avenir.
L9. Comencen les obres de l’estació de Manuel Girona
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica iniciarà durant la setmana vinent les obres de construcció de la futura estació de Manuel Girona de l’L9/L10. A partir del 25 de juny, s’iniciaran les tasques d’implantació de l’obra i, a partir del 29, es produiran afectacions a la circulació.
Aquestes afectacions es desenvoluparan en dues fases:
- Entre el 29 de juny i el 3 d’agost: es tancaran al trànsit els dos carrils costat Besòs del carrer del Doctor Ferran, de manera que quedarà anul·lat el sentit muntanya de circulació.
- A partir del 4 d’agost i fins al final de l’obra: s’ocuparà totalment la calçada del carrer i la vorera del costat Llobregat.
Aquests treballs s’emmarquen en les obres per a la finalització del tram central que la Generalitat està portant a terme, que permetrà assolir el potencial de l’L9/L10 i multiplicar-ne la demanda. Actualment, l’L9/L10 registra 27 milions de persones usuàries anuals i, un cop finalitzat el tram central, s’hi preveuen 113 milions. Aquesta és una actuació estratègica per a la xarxa de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona, ja que ampliarà la cobertura de la xarxa de metro i enfortirà el sistema de mobilitat. Les obres estan valorades en més de 900 milions d’euros.
El tall afectarà diverses línies de bus de TMB, com el V3, que es desviarà des d’Eduardo Conde pels carrers de Santa Amèlia i Capità Arenas; el 34, que des de Santa Amèlia baixarà per Capità Arenas en lloc d’arribar fins a Eduardo Conde; o el 6, que veurà modificat el seu origen i final, situat actualment just a la zona d’afectació i quedarà situat a Santa Amèlia amb Capità Arenas.
L8. Nova fase a la sortida d’emergència de Muntaner
Les obres de perllongament de l’L8 d’FGC des de plaça Espanya fins a Gràcia que està executant la Generalitat comportaran noves afectacions a la mobilitat al carrer de Muntaner a partir de l’agost. En concret, es tallarà al trànsit el tram comprès entre els carrers Laforja i Marià Cubí, a partir del 10 d’agost, per a la construcció d’una de les sortides d’emergència del futur túnel. Aquesta afectació, que tindrà una durada de 13 mesos, s’ampliarà en un carrer més, fins a Avenir, a partir del desembre.
Aquestes tasques s’insereixen en el desplegament de les obres de l’L8, que a més de connectar les línies d’FGC Vallès i Llobregat-Anoia, permetrà millorar la cobertura de transport públic a la ciutat de Barcelona. Aquesta actuació, que suposarà una inversió de més de 400 milions d’euros, inclou la construcció d’un túnel de 4 quilòmetres i de tres noves estacions, així com la remodelació de dues estacions existents i l’execució de dues sortides d’emergència.
L’Ajuntament i la Generalitat han treballat en una sèrie de mesures per tal de reduir l’afectació viària pel tall de Muntaner i per guanyar capacitat en vies alternatives. En aquest sentit, a partir del 27 de juliol es canviarà de sentit el carrer d’Amigó entre la Via Augusta i la Travessera de Gràcia i, a partir del 8 d’agost, s’ampliarà la capacitat de la Via Augusta fins a Balmes, que quedarà configurada amb dos carrils per sentit. El tall afectarà l’itinerari habitual de la línia V13 de bus de TMB, que en sentit mar baixa per Muntaner. El bus es desviarà pel carrer de Madrazo, Amigó i Travessera, per recuperar l’itinerari habitual.
Encara sobre infraestructures del transport i la xarxa ferroviària, s’inclou també les obres de renovació de 6 quilòmetres de via de l’L4 que realitzarà TMB aquest estiu i que obligaran a deixar sense servei el tram entre Verdaguer i Trinitat Nova de l’L4 i el de Trinitat Nova a Casa de l’Aigua de l’L11 des del 25 de juny fins al 31 d’agost. Entre l’1 i el 7 de setembre el tall a l’L4 es reduirà a les estacions del tram Maragall – Trinitat Nova de l’L4 i el mateix tram de l’L11. D’altra banda, la Generalitat du a terme treballs de millora de la senyalització de l’L4, una actuació que permetrà incrementar la velocitat comercial i possibilitar un augment de l’oferta, així com afavorir la fiabilitat del sistema.
També pel que fa a metro, entre el 4 i el 17 d’agost, es realitzaran els treballs de consolidació estructural de la jàssera del vestíbul de l’estació de metro de Paral·lel, que implicaran afectacions en superfície a l’avinguda del Paral·lel però mantenint obert en tot moment els dos sentits del trànsit i el carril bici.
Transformació i millora de l’espai públic: nova fase de la cobertura de la Ronda de Dalt
Aquest estiu segueixen les obres de transformació i reurbanització de l’espai públic, amb una nova fase de les obres de cobertura de la Ronda de Dalt, iniciades l’estiu passat, entre l’avinguda de Vallcarca i l’IES Vall d’Hebron, al seu pas pel districte d’Horta-Guinardó. La nova cobertura s’unirà al tram ja executat entre l’avinguda del Jordà i l’IES Vall d’Hebron, sumant així un total de 540 metres coberts i continuen enguany el seu curs. En paral·lel a l’execució de les sortides d’emergència, aquest estiu es construiran els prismes de serveis, les noves voreres i les portes de les sortides d’emergència. Per fer aquests treballs serà necessari tallar el carril dret de cada sentit, entre el 14 de juliol i el 4 de setembre. Com és habitual i ja va passar l’estiu passat, es preveuen talls totals nocturns, tant en la implantació i la desimplantació de l’obra, així com durant tot el període.
Amb aquesta intervenció l’equip de Govern tira endavant una de les actuacions prioritàries en matèria urbanística i de gran importància per al desenvolupament dels barris de la zona i del conjunt de la ciutat, i dona resposta a una demanda ciutadana llargament reivindicada. A més, es dona compliment al gran pacte de ciutat amb entitats veïnals i grups polítics posat en marxa el setembre passat per transformar aquesta infraestructura viària i l’entorn que l’envolta.
Pel que fa a la resta d’actuacions d’urbanització, durant l’estiu es produiran canvis de fase i actuacions específiques, començant per la Rambla, que des del passat 16 de juny ha iniciat l’ocupació al costat Raval i ha recuperat la circulació ascendent pel costat Gòtic. Pel que fa a les obres de Balmes, entre finals de juliol i principis d’agost s’ocuparà un carril per sentit de la ronda del General Mitre, per tasques de perllongament de la mitgera central. Encara a Balmes, a partir del 8 d’agost està previst el canvi a la 3a fase de les obres, amb l’ocupació de la banda Besòs i mantenint un carril en sentit baixada i dos en sentit pujada, la mateixa secció durant totes les obres.
També a les obres de la Meridiana s’aprofiten els mesos de menys mobilitat per ocupar un dels tres carrils per sentit entre Felip II i Fabra i Puig, i a les obres de l’anella de serveis de Vallcarca, centraran a l’agost els treballs en la cruïlla dels carrers de la Farigola i de Mare de Déu del Coll, per minimitzar l’afectació a l’escola La Farigola, situada en aquest punt.
Pla Endreça: pavimentacions i reparació de l’espai públic
En el marc del Pla Endreça s’aprofiten els mesos de calor per programar intervencions de pavimentació que permeten millorar la seguretat viària a les calçades, tant per al transport públic com per al transport privat que fa ús de la xarxa bàsica i local. Enguany, hi haurà un total de 7 pavimentacions d’envergadura que implicaran millorar prop de 37.000 metres quadrats de sòl. Entre aquestes intervencions figura l’actuació singular del carrer de Pi i Margall, en què se substitueix el paviment en calçada per un de més resistent, ja que des de la inauguració de la transformació del carrer el desembre de 2023, s’ha comprovat que el granit de calçada presenta uns desperfectes que estan posant en perill la seguretat vial.
L’actuació començarà el 14 de juliol i s’allargarà durant 6 setmanes, amb la previsió que estiguin finalitzades abans de la Festa Major de Gràcia i amb l’afectació de les línies de bus de TMB. Pel que fa el V19, pujarà per Escorial, Camèlies i Praga fins a recuperar la ruta habitual, i baixarà per la ronda del Guinardó, Lepant, Sant Antoni Maria Claret i passeig de Sant Joan. Pel que fa al 114, farà el seu itinerari de pujada per Legalitat, Pau Alsina i Camèlies. Finalment, també s’afectarà el recorregut de la llançadora que cobrirà el tall de l’L4 de metro. De pujada, anirà pel passeig de Sant Joan, travessera de Gràcia, Camèlies i ronda del Guinardó. De baixada, des de la ronda del Guinardó seguirà per Praga, Mare de Déu de Montserrat, Sardenya, Sant Antoni Maria Claret, Roger de Flor i travessera de Gràcia.
D’altra banda, les pavimentacions incloses en el Pla de Manteniment Integral son: la calçada lateral sentit mar de la Gran Via de Carles III, a les Corts, entre la plaça de Prat de la Riba i la de Reina Maria Cristina, prevista per al 29 de juny. A la Vila de Gràcia, es renovarà el paviment de la Via Augusta entre la plaça de Narcís Oller i el carrer de Lluís Antúnez, prevista per al 13 de juliol. Encara a Gràcia, al barri del Coll, es pavimentarà el passeig de Mare de Déu del Coll entre les places de Mons i de Flandes, el 3 d’agost. Al Bon Pastor, s’actuarà al carrer de Ciutat d’Asunción, entre els carrers de Tucumán i de Sant Adrià, entre el 18 i el 23 d’agost. A la Verneda i la Pau, es renovarà el paviment del carrer del Pont del Treball Digne, entre el carrer de Santander i la zona de vies, el 4 d’agost. I per últim, s’actuarà al passeig de la Vall d’Hebron entre la plaça de Karl Marx i el carrer d’Scala Dei el 26 i el 27 de juliol.
També en el marc del Pla Endreça, durant el període d’estiu es realitzarà un seguiment de les obres presents en el catàleg, amb visites de seguiment de forma setmanal per tal d’avaluar-ne l’estat pel que fa a tancaments, afectacions al trànsit i a la mobilitat de vianants i bicicletes i al medi ambient.
Intervencions en infraestructures de servei
Finalment, durant el període estival està prevista la realització de diverses actuacions per garantir la qualitat dels subministraments urbans amb reparacions importants de les xarxes primàries d’aigua potable (als carrers del Lluçanès i de València i Pau Claris), així com de millora de l’enllumenat al carrer de l’Esperança (Sarrià – Sant Gervasi). En aquest capítol s’hi inclou la recta final de les obres de la xarxa de fred i calor d’energia per abastir la tercera central de Districlima, al barri del Poblenou, amb previsió de finalització la primera setmana de setembre. Abans, però, s’aprofitarà l’aturada del període lectiu per executar les darreres afectacions davant de l’escola Vila Olímpica i l’escola bressol municipal La Mar Xica, situades al carrer de Carmen Amaya, de manera que les obres estiguin finalitzades abans de l’inici del curs escolar.