Nou pas per a la transformació urbanística de l’Illa Citroën a Sants-Montjuïc


15/07/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • La modificació puntual del Pla general metropolità permetrà renovar urbanísticament un àmbit de prop de 35.500 m²
  • El planejament inclou un gran parc urbà, més de 200 habitatge nous, el 45% dels quals públics, equipaments, l’ampliació de l’escola Cavall Bernat i una millor connectivitat entre els barris de la Bordeta i Sants-Badal i amb l’Hospitalet de Llobregat
  • El nou pla urbanístic s’ha aprovat inicialment a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge i es preveu tenir l’aprovació definitiva de l’MPGM al llarg de 2026

 

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge ha aprovat inicialment la modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que ha permetre la construcció d’un gran parc urbà amb edificis d’habitatge públic i privat, equipaments públics i activitat econòmica al barri de la Bordeta, al districte de Sants-Montjuïc. L’aprovació s’ha fet amb els vots a favor dels grups municipals del PSC, Junts, ERC i Vox, l’abstenció del PP i el vot en contra de Barcelona en Comú.

L’MPGM de la coneguda com a Illa Citroën ha de permetre renovar urbanísticament un àmbit de prop de 35.500 m² que inclou les actuals instal·lacions automobilístiques de Stellantis España SL de prop de 19.000 m² i un conjunt de sòls municipals i de domini públic de l’entorn, entre la rambla de Badal i la Riera Blanca, i el carrer Constitució i la rambla del Jardins de Sants. El Govern Municipal va signar el juliol passat un conveni amb l’empresa automobilística pel qual les instal·lacions passaran a formar part de la gran peça de transformació urbana. El conveni recull que 14.500 m² de sòl, això és 58,4% del total cedit, serà parc i del cost d’urbanització se’n fa càrrec l’empresa.

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet ha assegurat que aquesta proposta suposa “una transformació que millorarà el barri i el districte, que guanyarà més habitatge públic, nous equipaments i una nova zona verda”.

 

Una proposta que atén les demandes veïnals

La nova ordenació proposada que s’aprova avui s’ha anat definint en base al procés participatiu que s’ha dut a terme amb el veïnat i entitats representatives del teixit associatiu del districte. Des de la constitució de la comissió de seguiment, l’octubre del 24, fins a 180 persones han participat a les diferents sessions, dues de les quals han tractat qüestions específiques sobre ordenació, equipaments i mobilitat.

La proposta aprovada ara inicialment dona resposta a les demandes veïnals sorgides d’aquest procés participatiu i dels diferents espais d’interlocució del veïnat amb el govern del districte.

Es dota als barris de la Bordeta i de Sants-Badal d’un gran parc urbà de més de 22.000 m², que serà construït per l’empresa promotora dels habitatges privats. El 58,4% de l’espai es convertirà en parc. Per fer-lo possible s’enderrocaran els edificis de Stellantis, que ocupen la major part de l’illa. A través de recorreguts verds i accessibles el nou parc quedarà integrat amb la Rambla de Badal i amb els Jardins de la Rambla de Sants.

 

Ordenació actual i propostes

 

Nova ubicació dels edificis d’habitatges

Fruit del nou planejament proposat, els edificis d’habitatges previstos se situen ara als laterals del futur parc, en continuïtat amb els fronts de Riera Blanca i la rambla de Badal. Els habitatges protegits públics,  tindran 7.290 m2 de sostre construït,  seran104 habitatges en règim de lloguer públic a la Rambla Badal. I a l’altra banda, a tocar de l’Hospitalet, a la Riera Blanca es construiran les promocions privades amb 8.910 m2 de sostre i 110 habitatges amb aparcaments al subsol.

A més, 1.800 m² situats als baixos d’aquestes noves edificacions es dedicaran a activitat comercial i econòmica i tindran passos al parc.

L’escola pública de primària Cavall Bernat, situada en la mateixa peça, també guanyarà amb la nova ordenació 1.024 m² més per a possibilitar-ne l’ampliació.

 

8.000 m² d’equipaments públics de proximitat

Un altre aspecte destacat serà la creació de nou sòl d’equipaments públics i equipaments de barri a la mateixa illa, ja que s’obté també una reserva de prop de 8.000 m² per a aquests usos amb la transformació de la qualificació dels sòls. Així, el 14,3% del sòl de la fàbrica se cedeix per crear tres noves peces d’equipament, una de les quals de 1.786 m² de sostre que s’ubicaria darrera dels edificis ja existents del carrer Constitució, entre aquests i el futur parc. Els altres dos equipaments se situarien entre el calaix ferroviari de Sants i la nova zona verda i els desnivells es podrien salvar mitjançant zones verdes en rampes.

A més, eliminada la barrera de les instal·lacions automobilístiques serà més fluida la connectivitat de l’entorn i la mobilitat transversal per als vianants, es facilitarà l’accés a l’estació del metro de Santa Eulàlia, i a l’escola Cavall Bernat.

 

Inici d’obres previst pel 2028

Després de l’aprovació inicial de la redacció de l’MPGM, s’obre un període de dos mesos d’exposició pública, resoltes les al·legacions, el ple de l’Ajuntament l’aprovarà provisionalment. L’aprovació definitiva la farà la Subcomissió d’Urbanisme de Barcelona, òrgan de la Generalitat de Catalunya, està prevista el 2026. L’inici de les obres de reurbanització es preveuen pel 2028. Paral·lelament, s’aniran tramitant els diferents instruments específics per tirar endavant tota la transformació.