Ciutat Vella actualitza els criteris d’autorització d’activitats a la via pública per potenciar les activitats de proximitat i alleujar espais copats d’esdeveniments
18/07/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 7 minuts
- El districte ha actualitzat la “Mesura de govern de criteris per a la realització d’activitats a la via pública” per prioritzar els actes de districte per davant dels de centralitat i reduir el nombre d’esdeveniments centrals que se celebren en espais emblemàtics
- La reducció més gran es vol impulsar al passeig de Lluis Companys, perquè arribar a reduir-hi el nombre d’esdeveniments a un màxim de 25 a l’any, quan al 2024 en va acollir 67 i al 2023, 61
- Altres espais protegits on es vetllarà per limitar l’agenda d’actes són la plaça de Sant Jaume o l’avinguda de la Catedral
- Ciutat Vella elaborarà un pla de mesures per tenir en compte a l’hora d’autoritzar activitats a l’espai públic, de compliment obligatori, i s’inclourà ara també com a criteri que els actes contemplin mesures per a la protecció de les persones treballadores i assistents en els actes i esdeveniments per fer front a les altes temperatures, ajustant localitzacions a espais amb ombra i evitant horaris centrals
- En els esdeveniments a celebrar es tindrà en compte el retorn cap al territori, i es donarà prioritat als de dinamització social, cultural i de promoció econòmica de l’activitat del districte
- L’actualització recull el treball de l’Ajuntament amb entitats i veïnat en el marc del procés de participació del Pacte per Ciutat Vella, que reconeix l’espai públic com a eix vertebrador dels barris i com a element de cohesió social i part integrant de la qualitat de vida
Ciutat Vella ha actualitzat la “Mesura de govern de criteris per a la realització d’activitats a la via pública” amb l’objectiu de prioritzar els actes de districte per davant dels de centralitat i reduir el nombre d’esdeveniments centrals que se celebren en espais emblemàtics del districte.
De fet, l’any 2024 a Ciutat Vella es van gestionar 1.994 ocupacions d’espai públic -que fa una mitjana de 5’4 al dia- de les quals 413 van ser actes de centralitat i 737, de territori, i 844 autoritzacions a parades individuals per a fires i mostres al carrer. Es calcula que aquestes activitats van generar una despesa aproximada d’uns 800.000 euros en infraestructura subministrada per l’Ajuntament de Barcelona.
A aquesta xifra se li ha de sumar les manifestacions i concentracions que se celebren pels seus carrers, previ comunicat a la Direcció d’Interior de la Generalitat de Catalunya, que al 2024 van ser 429 amb recorregut a Ciutat Vella.
Recollint la inquietud veïnal per l’impacte en la convivència i l’espai públic de Ciutat Vella
Aquesta concentració d’actes contribueix a la percepció de saturació de l’espai públic, i ha estat una de les preocupacions expressades en els debats del procés participatiu del Pacte per Ciutat Vella els darrers mesos i copsada en intervencions veïnals en els diferents òrgans de govern del districte. És per això que el Govern municipal ha optat per actualitzar la mesura de govern aprovada al 2017, cercant millorar l’equilibri entre la vida veïnal i la dinamització social, cultural i esportiva.
L’actualització recull el treball de l’Ajuntament amb entitats i veïnat en el marc del procés de participació del Pacte per Ciutat Vella, que reconeix l’espai públic com a eix vertebrador dels barris i com a element de cohesió social i part integrant de la qualitat de vida, i aposta per equilibrar-ne la preservació i la promoció.
Criteris de transparència, igualtat d’oportunitats i dinamització
La mesura també busca millorar la transparència i la igualtat d’oportunitats, posant a l’abast de tothom els criteris i protocols per valorar l’autorització d’activitats al districte. Però precisa més clarament els objectius principals a l’hora d’autoritzar usos i esdeveniments a la via pública són:
- Garantir el benestar veïnal, tant des del punt de vista del descans com de la mobilitat, prou impactada per l’enorme afluència de persones que diàriament hi ha a l’espai públic.
- Enfortir el moviment associatiu i cultural dels barris, atès el seu caràcter cohesionador i catalitzador de la salut comunitària.
- Dinamitzar i donar suport al teixit comercial, petit comerç local i restauració, amb dificultats per la convivència amb les grans marques i franquícies, oferta turística i els preus dels lloguer.
- Consolidar el factor de centre històric i polític que representa Ciutat Vella en relació a Barcelona i el conjunt del país, mantenint i promovent l’atractiu de CV i harmonitzant l’interès de proximitat amb el de ciutat.
Alhora, es valoraran les activitats d’interès general de promoció de l’educació, la cultura i l’esport, sensibilització sobre salut, medi ambient, habitatge, mobilitat sostenible i descarbonització; igualtat de gènere, protecció de la infància, la diversitat funcional i la diversitat sexual, o que fomentin la participació i visibilitat de les dones i/o altres col·lectius amb possible situació de discriminació, les de promoció de l’economia de proximitat, sostenible i diversificada, així com els sectors estratègics objecte d’impuls per l’Ajuntament de Barcelona i les que afavoreixin la vida veïnal, el teixit associatiu i l’acció comunitària en general.
Han de ser activitats de participació lliure i amb organitzadors que no acumulin incompliments en les condicions de llicència, queixes per aglomeració de persones, per incidències sonores, per la gestió del desallotjament de persones o per la brutícia deixada després d’actes anteriorment organitzats.
Voluntat de reduir actes en els espais emblemàtics
Una de les principals novetats en l’actualització de la mesura de govern a Ciutat Vella és respecte als espais. Amb els nous criteris, en les autoritzacions d’ocupació de via pública per a activitats i esdeveniments a Ciutat Vella es tindrà en compte si l’espai proposat és el més adient per a l’activitat en funció de:
- Dimensions, necessitat dinamització, accessibilitat, seguretat i saturació d’usos
- Impacte en l’espai, veïnat i situació en l’entorn
- Impacte acústic, estudis acústics anteriors i acceptació de limitadors
- Titularitat de l’espai
- Coincidència amb dates de gran afluència
A més, s’estableix una classificació d’espais amb restriccions per actes a via pública. Per una banda, a les zones amb tensió acústica, que requeriran limitacions horàries per activitats amb música i control del nivell sonor, la freqüència i la durada dels actes. De fet, aquestes zones ja compten amb una regulació específica, que inclou algunes consideracions a les activitats que comportin activitat sonora.
D’altra banda, es crea la classificació d’espais protegits, que són emplaçaments que per les seves característiques urbanes, socials o patrimonials requereixen una gestió més acurada de l’impacte de les activitats públiques, per la proximitat a habitatges, escoles, centres sanitaris o amb valor patrimonial, i que per tant requeriran limitacions d’aforament, infraestructures i so (com la potència i orientació dels equips de so o la instal·lació de limitadors), i també restriccions en el nombre màxim d’actes anuals autoritzats, tot prioritzant actes amb trajectòria consolidada i impacte positiu.
En aquest últim apartat és on es declaren com a protegits espais com la plaça del Rei, pl. Mercè, pl. Duc de Medinacelli, pl. Vila de Madrid, Hort de la Bomba, plaça Hilari Salvadó, pl. Sant Just, Pla de Palau, pl. Sant Jaume, c. Carme Simó, c. Pintor Fortuny, placeta Martina Castells, plaça Terenci Moix, plaça dels Àngels, avinguda de la Catedral, passeig de Lluis Companys, passeig del Born, la Rambla i el Parc de la Ciutadella.
El passeig de Lluis Companys vol reduir en un 62% els actes acollits anualment
Específicament s’estableixen limitacions per a actes de centralitat al passeig de Lluis Companys, on es vol limitar el nombre d’esdeveniments a un màxim de 25 a l’any, quan al 2024 en va acollir 67, i al 2023, 61, especialment actes de gran format i impacte.
Altres espais protegits on es treballarà per veure reduïda l’agenda d’actes són la plaça de Sant Jaume i l’avinguda de la Catedral.
A la plaça de Sant Jaume es limitaran les autoritzacions, restringint-les principalment per a actes institucionals i, en casos de manifestacions, a actes sense infraestructures, tarimes o elements subjectes a llicència d’ocupació més enllà del que marquin les ordenances.
Pel que fa a l’avinguda de la Catedral, es preveu restringir a activitats amb un històric al districte, tot i que en tots els casos es valorarà la viabilitat de les noves peticions, intentant orientar a altres espais que requereixin de més dinamització.
Mesures especials contra la calor en els actes i esdeveniments
L’actualització de la mesura de govern inclourà com a criteri que s’elabori un pla de mesures per a la protecció de les persones treballadores i es tinguin en compte per a persones assistents en els actes i esdeveniments per fer front a les altes temperatures, amb mesures graduals.
S’inclouen aspectes com l’ajustament de localitzacions a espais amb ombra o la instal·lació de carpes, la limitació d’activitats en horaris centrals sobretot en activitats per a persones vulnerables com gent gran o infants, o la incorporació de pauses per hidratar-se. També s’afegeix la possibilitat de suspendre activitats a l’aire lliure i/o en espais no climatitzats en cas d’alerta vermella per temperatures molt altes.
En aquest àmbit, des del Districte de Ciutat Vella s’elaborarà un Pla contra la Calor, incloent aquestes mesures, per tal de fer-ho d’obligat compliment per a l’obtenció de les llicències, més enllà d’aquesta primera inclusió a la mesura de govern.
Retorn social i limitacions d’impacte acústic
Com a criteri general, en tots els esdeveniments a celebrar es tindrà en compte el retorn social de l’activitat cap al territori i es valorarà el treball previ amb el veïnat i el teixit comercial de la zona, la seva implicació en l’organització i les activitats, i la participació en la difusió i comunicació de les activitats als veïns i veïnes de l’espai on es realitza.
També s’establiran condicions horàries per limitar per exemple la durada màxima de música seguida (màxim 6 hores), l’establiment d’una franja de silenci obligatori entre les 14:30 i les 16:30, o la limitació de màxim de 2 dies seguits d’activitat nocturna sonoritzada en un mateix emplaçament, entre altres mesures per mitigar l’impacte acústic.
També es continua recollint en la mesura de govern aspectes obligatoris com la prohibició de venda d’alcohol a menors, l’ús d’envasos reciclables o la valoració de la promoció d’espais d’atenció per a la prevenció i detecció de violències masclistes i LGTBI-fòbiques, entre altres.


