La ciutadania valora amb un 6,4 la gestió municipal, la nota més alta des del 2018


03/10/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • L’Enquesta de Serveis Municipals revela una millora general de la imatge de Barcelona i torna a créixer la satisfacció de viure a la ciutat, que obté una nota mitjana de 7,5
  • L’accés a l’habitatge es dispara com a problema amb un increment de 8,5 punts en un any, assolint el valor més alt de la sèrie històrica, mentre que la seguretat baixa, però encara es manté com a principal preocupació dels barcelonins
  • Bona nota per a tots els serveis municipals, amb un notable pel transport públic i un increment destacat de la valoració del tramvia en un sol any
  • Millora la valoració de la neteja de carrers, que els ciutadans puntuen amb un 6,7, mentre segueix baixant com a problema de ciutat

 

L’Enquesta de Serveis Municipals confirma una millora en l’opinió sobre la gestió municipal, que amb una nota de 6,4 i dues dècimes més que ara fa un any, assoleix la valoració més alta des del 2018, amb poques variacions entre districtes.

L’enquesta que elabora l’Oficina Municipal de Dades, la més rellevant tant per la seva trajectòria com per la grandària de la mostra, també recull una bona valoració sobre els serveis proveïts per l’Ajuntament i certa millora en els indicadors de percepció de la ciutat.

Pel que fa a la imatge de la ciutat, un 30% dels enquestats creuen que ha millorat el darrer any (2 punts més que fa un any) i s’assoleix el nivell més alt des del 2019, mentre que els crítics han baixat set punts en dos anys de mandat i s’ha estabilitzat en el  47%.

Un reconeixement que també creix respecte a la valoració que fa la ciutadania de com es gestionen els seus impostos, amb un 46% dels enquestats que considera que l’Ajuntament ho fa bé o molt bé, davant una minoria, un 28%, que ho desaprova. A la vegada la satisfacció de viure a Barcelona millora un any més i ja se situa en un notable 7,5.

L’enquesta, inclosa en el Pla d’Estudis Sociològics, és un treball que es fa anualment, des de 1989, a partir de l’entrevista domiciliària a 6.000 barcelonins i barcelonines amb l’objectiu de conèixer la seva opinió sobre la ciutat, la gestió municipal i l’avaluació dels diferents serveis oferts per l’Ajuntament. El treball de camp, les entrevistes, es van fer entre el 10 de febrer i el 7 de maig.

 

  • Es dispara la preocupació per l’accés a l’habitatge que assoleix màxims històrics

La principal novetat és el ràpid creixement de la preocupació per l’accés a l’habitatge, que es dispara 8,5 punts respecte a ara fa un any i assoleix el valor més alt de la sèrie històrica. Amb un 20,8% de les respostes se situa com el segon problema més greu en l’àmbit col·lectiu, coincidint amb un moment d’increment dels preus de l’habitatge i de dificultats per accedir a un pis. A més, també se situa com el problema més greu que citen els enquestats en l’àmbit personal, amb un 16,1% de les respostes.

La preocupació ciutadana per la seguretat baixa un punt. Seguint una tendència comuna a altres municipis, però, continua encapçalant el rànquing, amb un 26,5% de les respostes. Precisament millorar la seguretat i facilitar l’accés a l’habitatge són les principals demandes que la ciutadania fa a l’Ajuntament.

Altres problemàtiques citades, però amb percentatges molt més baixos són la neteja, que ha deixat de ser una gran preocupació per la majoria de la ciutadania, o la preocupació pel turisme, que també baixa, amb un 5,7% de les mencions.

 

  • Bona nota pels serveis municipals, notable pel transport públic i valoració a l’alça del tramvia

Hi ha una constant en l’Enquesta de Serveis i és la bona valoració que reben els diferents serveis municipals. Tots ells mantenen nota o la pugen alguna dècima. Bombers continua sent el servei més ben valorat amb un 8,3, seguit de les biblioteques públiques.

Destaca la bona valoració que rep el transport públic amb el notable que reben metro, autobús i tramvia. Coincidint amb la posada en marxa de l’ampliació del tramvia per la Diagonal, destaca que la nota del tram (Trambaix, Trambesòs) ha experimentat un augment de 4 dècimes i obté un 7,7 de nota mitjana, sent ja el tercer servei amb millor valoració per part de la ciutadania. Una satisfacció que encara és més evident entre els usuaris, que donen al servei una nota de 8,2.

També la neteja dels carrers rep una millor nota per part de la ciutadania. Amb una nota mitjana d’un 6,7 i tres dècimes d’increment en un any, consolida la millora respecte als últims anys i obté la millor nota des del 2018.

La seguretat al barri, amb un 6,1 i la seguretat a la ciutat amb un 5,3 milloren respecte a l’any passat, aprovant en ambdós casos. Amb la circulació aprovada ja en les dues darreres enquestes, només suspèn un únic servei, l’aparcament, amb un 4,2.

 

  • Millora dels barris durant l’últim any

La millora de la percepció de l’evolució del barri és encara més favorable que l’evolució a escala de ciutat. El 38% dels enquestats creu que el seu barri ha millorat el  darrer any, per un 32% que considera que ha empitjorat, sent Sant Martí per la banda alta i Ciutat Vella per la cua els més i els menys satisfets, quan s’analitza territorialment aquest grau de satisfacció. També la perspectiva de futur és clarament optimista, amb un 57%  d’enquestats que considera que el seu barri millorarà a 2 -3 anys vista.

Pel que fa a la satisfacció de viure al barri arriba a una nota mitjana de 7,9. A més destaca que augmenta el percentatge de ciutadans que considera el seu barri com el lloc de residència preferit, el 58%, per davant d’un 17% que si tingués la possibilitat de canviar de residència se n’aniria a viure a un altre barri de la ciutat i un 24% (xifra que baixa) marxaria fora de Barcelona.