El Bicing, camí d’assolir els 20 milions de viatges anuals aquest 2025


05/11/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 3 minuts

  • El servei completarà el 2026 el seu pla d’ampliació amb 36 noves estacions, 11 de les quals estaran ubicades en barris de muntanya per afavorir la consolidació del servei en aquestes zones de la ciutat

 

Barcelona ha fet de la bicicleta un mitjà de transport quotidià, i el Bicing n’és el principal motor. Amb més de 166.000 persones usuàries actives, una xarxa de 557 estacions i una flota de 8.000 bicicletes (5.000 elèctriques i 3.000 mecàniques), el servei públic de bicicleta compartida gestionat per BSM s’ha consolidat com una peça clau en l’ecosistema de mobilitat sostenible de la ciutat.

Des de la posada en marxa del nou Bicing, a l’inici del 2019, el servei ha experimentat un creixement sostingut, amb un increment del 68,2 % en el nombre d’usuaris i més de 100 milions de viatges acumulats. Aquest 2025, el servei es marca un nou repte: assolir els 20 milions de desplaçaments anuals, un 5 % més que l’any anterior, consolidant-se com un servei essencial que promou una Barcelona més ben connectada i saludable.

Una xarxa en expansió que reforça la connexió entre barris

Amb l’objectiu de millorar la cobertura territorial i garantir una mobilitat més equitativa, Bicing ha posat en marxa aquest any 30 noves estacions, vuit de les quals s’han instal·lat en barris de muntanya com Sarrià – Sant Gervasi i Horta – Guinardó. Aquesta ampliació ha permès que prop del 10% de la xarxa es localitzi ja en aquestes zones.
El servei entra ara en la fase final del seu pla d’ampliació, que es completarà al llarg de 2026 amb la incorporació de 36 estacions addicionals. Aquestes s’ubicaran de manera estratègica a tots els districtes de la ciutat. Del total, 11 estaran ubicades en barris de muntanya, reforçant l’expansió del servei a aquestes zones i prioritzant la connexió entre barris i l’apropament del servei a les zones que registren una major demanda.

Amb aquest desplegament, que completarà el pla anunciat de 74 noves estacions, Bicing culmina una de les seves ampliacions més ambicioses. En conjunt, un 31% de les noves estacions s’hauran instal·lat als barris de muntanya, una aposta clara per equilibrar la distribució territorial del servei i facilitar la mobilitat quotidiana en zones tradicionalment menys connectades.

Aquesta actuació, juntament amb l’ampliació de la flota elèctrica executada entre 2024 i 2025, compta amb un pressupost de 2,8 milions d’euros, finançat parcialment amb fons europeus del programa Next Generation EU.

Per a la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de BSM, Laia Bonet, “El Bicing és ja una infraestructura essencial per a la mobilitat diària de milers de barcelonins i barcelonines. El servei no només creix en nombre d’usuaris i viatges, sinó que s’expandeix territorialment per garantir una mobilitat més equitativa. Estem consolidant un model de ciutat més saludable, sostenible i connectada. Seguirem treballant per fer del Bicing un servei cada cop més accessible, integrador i capaç de respondre als reptes de la mobilitat urbana del futur”.

Motor de la mobilitat diària a la ciutat

Els patrons d’ús del Bicing mostren una ciutat que es mou en bicicleta per anar a treballar, estudiar o gaudir del temps lliure. En concret, els dies laborables concentren el 76 % dels viatges, amb pics d’ús a primera hora del matí i de la tarda. Per la seva banda, els caps de setmana guanyen protagonisme les rutes d’oci, evidenciant l’ús lúdic i versàtil del servei.

Pel que fa a les preferències d’ús, la bicicleta elèctrica es consolida com l’opció preferida dels usuaris del Bicing, convertint-se en el motor principal del servei. Actualment, 8 de cada 10 trajectes es realitzen amb aquest model, una dada que reflecteix clarament la seva funcionalitat i adaptabilitat a la mobilitat urbana. A més, els desplaçaments amb bicicleta elèctrica són significativament més llargs: la distància mitjana per trajecte és de 2,63 km, en comparació amb els 1,84 km que es recorren amb bicicleta mecànica. Aquesta diferència evidencia que la bicicleta elèctrica no només facilita la mobilitat en districtes amb desnivell, sinó que també amplia el radi d’acció del servei i s’ajusta millor a les necessitats reals dels usuaris en els seus desplaçaments quotidians.