L’Ajuntament ha incorporat la mediació com a estratègia d’intervenció per a la resolució de conflictes. L’objectiu és atendre situacions de conflicte des del diàleg entre les parts i retornar el protagonisme als ciutadans i el compromís de les parts en la construcció de convivència.
La mediació s’ha incorporat com estratègia d’intervenció per diferents serveis municipals com a resposta a la demanda d’intervenció de l’Administració en la resolució de conflictes.
Sota les principis de:
- Respecte per l’altra part i per les normes de la mediació
- Imparcialitat i neutralitat de la persona mediadora
- La confidencialitat i bona fe de les parts
Objectius del procés de mediació
- que ajudi a restablir el contacte, el diàleg i el respecte entre les parts: implicació i responsabilitat
- que millori la capacitats de les persones que hi participen per afrontar els seus conflictes amb els altres de manera raonada: creixement personal i prevenció
- Valorar el potencial de la ciutadania en la millora de la convivència
Què és la mediació
Un espai de trobada per establir o restaurar el diàleg entre persones en conflicte.
Tutelat per una persona mediadora que propicia aquest diàleg amb l’objectiu d’assolir un acord satisfactori per ambdues.
Voluntarietat i llibertat en la participació en el procés.
Objectiu comú: la presa d’acords en comú (no contravenint normatives vigents) per restablir paràmetres de convivència satisfactoris per a les parts.
Serveis de l'Ajuntament
Hi ha diferents serveis de l’ajuntament que treballa amb aquestes premisses, en aquests paràmetres de diàleg i coresponsabilització:
- Servei de Mediació Intercultural, atén situacions en que la identitat cultural sigui element (causa o efecte) del conflicte.
- Serveis de mediació i resolució alternativa de conflictes de l’Oficina per la no Discriminació (OND) i de l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR), tracta situacions de vulneració o discriminació per raons de gènere, opció religiosa, origen o altres drets particulars o col·lectius.
- Servei de Gestió de Conflictes d’Àmbit Social a l’Espai Urbà (SGC), intervé en situacions on el conflicte es derivi de l’ús de l’espai públic.
- Recurs de Mediació, a disposició dels tècnics municipals per atendre situacions de convivència veïnal.
- Programa de suport a les comunitats de veïns, atén situacions de conflicte a la comunitat de veïns a causa de manca o mala ordenació o gestió de la comunitat de veïns.
- Programa de mediació arrendatari/arrendador, atén situacions de conflicte entre els propietaris i llogaters referents a les rendes de lloguer, l’ús de l’habitatge o bé, situacions en què els arrendataris se senten perjudicats greument en el seu dret d’ús pacífic del seu habitatge per actuacions o omissions realitzades per l’arrendador.
- Servei d’Orientació Jurídica i Mediadora (SOJM), integrat a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de la Plaça Sant Miquel, podrà atendre les persones que vulguin participar en un procés de mediació en l’àmbit del dret privat orientant-los al Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya