Circulació excepcional a la ZBE per a aquells professionals del transport que es comprometin a canviar el vehicle sense distintiu

Les administracions responsables de la ZBE i el sector del transport de mercaderies per carretera han pactat avui un conjunt de facilitats per renovar les flotes de camions i furgonetes afectades per la fi de la moratòria per a aquest tipus de vehicles, el 31 de desembre vinent. Els propietaris d'aquests vehicles han d'aportar una declaració signada en què es comprometin a renovar o adaptar els vehicles contaminants abans del juny del 2022.

zbe vehicles
10/12/2021 - 18:14 h - Zona de baixes emissions Ecologia Urbana

Avui, 10 de desembre, les administracions amb competències sobre la zona de baixes emissions (ZBE) Rondes de Barcelona (Àrea Metropolitana de Barcelona-AMB, Ajuntament de Barcelona i Generalitat de Catalunya) han arribat a un acord amb les associacions representants del col·lectiu professional del transport de mercaderies per carretera.

D’aquesta manera, es permetrà la circulació de vehicles sense etiqueta de la DGT, camions i autocars petits (N2, N3 i M2) afectats per la fi de la moratòria el 31 de desembre vinent, sempre que els propietaris signin una declaració responsable de voluntat de compra d’un vehicle nou. Aquesta declaració comporta el compromís de fer el canvi de vehicle abans del 30 de juny de 2022.

L’objectiu és reconèixer la voluntat del sector de renovar les flotes amb vehicles més nets i sostenibles i, alhora, permetre als propietaris de vehicles sense distintiu ambiental de la DGT continuar circulant per la ZBE un cop acabada la moratòria mentre esperen que els arribi el vehicle substitutori amb etiqueta.

Podeu consultar tots els compromisos de l’acord en l’enllaç següent.

Reducció de les emissions a Barcelona amb la ZBE

Les primeres dades que s’han obtingut aquest 2021 sobre l’impacte de la ZBE indiquen que, des de l’anunci de la mesura (2017) fins ara (2021), el factor mitjà d’emissió del parc de vehicles circulants s’ha reduït en un 20 % en el cas de les PM10 i en un 50 % en el cas del diòxid de nitrogen (NOX).

D’aquesta manera, si bé la mobilitat en vehicle privat a l’àrea metropolitana ja se situa en els nivells d’abans de la pandèmia, els nivells de contaminació encara estan lleugerament per sota dels del 2019.

Aquest mateix mes de novembre, l’Agència Europea de Medi Ambient ha avalat la ZBE i ha indicat que aquesta mesura redueix gairebé un 30 % les emissions contaminants.

D’altra banda, el darrer informe de l’Aliança Europea de Salut Pública, ‘Towards more breathable cities: How much transport emissions cost and how to improve air quality’, constata que l’establiment de la ZBE és la mesura més efectiva per reduir la contaminació local.

Les zones de baixes emissions (ZBE) tenen una llarga trajectòria a Europa, on estan implantades en més de 200 ciutats i funcionen amb èxit. Tot i que la ZBE de Barcelona és de les primeres a Espanya, amb la nova Llei de canvi climàtic aprovada pel Govern central s’haurà d’implantar a totes les ciutats de l’Estat de més de 50.000 habitants abans del 2023. És una línia de treball europea que pròximament s’anirà obrint i anirà creixent, sense marxa enrere.

Per acabar, recordem que, per incentivar i facilitar la transformació de les flotes de transport, el Govern central ha activat el Programa de subvencions a empreses de suport al transport sostenible i digital . Aquest paquet de subvencions està dotat amb 800 milions d’euros i es vehicula a través dels Fons Next Generation EU (FNGEU).

Més informació.