04/11/2021 - 11:59
Més de 9.900 persones van rebre serveis de suport durant el seu aïllament al domicili per la covid-19 des de l’abril de 2020 fins al juliol de 2021
El Programa de Suport a les Quarantenes de l’Ajuntament de Barcelona tenia com objectiu estratègic donar suport al domicili a les persones afectades de la covid-19 o en situació d’aïllament preventiu domiciliari. Més de 9.900 persones que tenien dificultats per complir les recomanacions sanitàries d’aïllament domiciliari van rebre aquest suport, reduint així les desigualtats socioeconòmiques davant la pandèmia.
Aquest projecte transversal es va realitzar des de l’abril de 2020 fins al juliol de 2021, gràcies al disseny i gestió de la Direcció de Salut amb coordinació amb la Gerència Municipal i en estreta coordinació amb la xarxa d’Atenció Primària de Salut. Va començar a funcionar el 22 d’abril de 2020, després d’una valoració ràpida dels serveis a proveir a partir d’una enquesta a 48 professionals de treball social dels Centres d’Atenció Primària sobre les necessitats no cobertes que detectaven per prevenir l’extensió de contagis als domicilis.
Coordinació entre administració i entitats
Fruït del treball entre administracions i entitats socials, majoritàriament del Tercer Sector (Creu Roja, Formació i Treball, Hope and Help, Anba Asistencial i Open Arms), el programa municipal funcionava amb la derivació dels professionals del treball social de la xarxa sanitària.
Els serveis que es podien prestar als domicilis de les persones usuàries eren:
- lliurament de lots per alimentació durant 10/15 dies o menjar cuinat en cas de necessitat;
- provisió de mascaretes i altres equips de protecció individual, productes de neteja de la llar o productes d’higiene personal;
- servei de neteja i desinfecció del domicili (per situacions amb requisits especials);
- baixada de residus;
- passejada de gossos.
Les persones usuàries amb infecció per la covid-19 o prescripció de quarantena per contacte estret havien de complir dos requisits mínims: situació de soledat o poca o nul·la xarxa social i familiar que pogués donar suport; i situació econòmica precària que no permetés la compra en línia. Tot això a banda dels requisits específics de necessitat de cada servei.
Durant la primera fase de desplegament del programa, es va disposar també d’allotjaments temporals en apartaments, complementaris als Hotels Salut, per a persones que havien estat contacte de risc o havien de completar els dies de quarantena, fins que la pròpia xarxa d’hotels va poder assumir aquest perfil.
Indicadors de resultat
Pel que fa als indicadors generals del seu desenvolupament, les dades bàsiques d’activitat al tancament del programa, a juliol de 2021, han estat:
- Persones ateses en el programa: 9.902
- Llars amb algun servei prestat: 2.796
- Llars que han rebut servei d’àpats cuinats: 349
- Llars que han rebut lots d’alimentació: 2.241
- Llars que han rebut lots amb productes de neteja de la llar: 1.684
- Llars que han rebut lots amb productes de higiene personal: 1.662
- Llars que han rebut equips de protecció individual: 1.475
- Nombre de mascaretes higièniques lliurades: 25.461
- Nombre de mascaretes FFP2 lliurades: 3.880
- Llars que han rebut servei de neteja de la llar: 59
Nou Barris, el districtes amb més cistelles a domicili
Pel que fa a la distribució territorial, cal destacar que el programa ha estat present en tots els barris de la ciutat, encara que el districte que ha tingut un nombre superior de cistelles o lots d’alimentació lliurats al domicili ha estat Nou Barris, seguit de Sant Martí, Horta-Guinardó i Ciutat Vella. I pel que fa a àpats cuinats lliurats als domicilis, l’Eixample ha estat el districte amb més demanda, seguit de Sant Martí, Nou Barris i Horta-Guinardó.
A partir del mes de juliol les necessitats de les persones en situació d’aïllament per la covid-19 i sense recursos alternatius es tornen a gestionar a través dels Centre de Serveis Socials o del Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB).