Els museus s’apunten a la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible amb activitats per als centres educatius

11/11/2021 - 16:50

Capitalitat de l’alimentació sostenible. Aquesta iniciativa es complementa amb un altre projecte: un fons bibliogràfic temàtic, a partir de 12 maletes i 575 volums.

Ja hi ha activitats en marxa als centres educatius de la ciutat, en diferents estats de desenvolupament, organitzats entorn de l’eix de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible, que enguany exerceix Barcelona. Però ara, a més, s’hi sumen diversos museus de la ciutat que plantegen activitats a escoles i instituts públics i concertats a partir de les seves col·leccions i personalitats pròpies, amb l’objectiu d’afavorir una alimentació més sana, sostenible i respectuosa amb el medi ambient, i que contribueixi a fer front al canvi climàtic.

Els centres que se sumen a aquesta iniciativa són la Fundació Miró, la Fundació Antoni Tàpies, el Museu del Disseny, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu Picasso i el Museu de Ciències Naturals. Fins al moment ja s’hi han adherit 60 centres, amb una previsió de participació d’uns tres mil alumnes.

Hi ha deu activitats pedagògiques, que tenen lloc de la manera següent:

La Fundació Miró ha dissenyat tres activitats diferents. “Aquí carxofes, allà patates!” és una proposta pensada per a alumnes de primer, segon i tercer de primària. “Els arbres em parlen” s’ofereix per a l’alumnat de quart, cinquè i sisè de primària. I “ Treballo com un jardiner” està dissenyada per al segon cicle d’infantil. Totes tres activitats enllacen els processos artístics de Joan Miró amb l’alimentació, partint de la idea que l’artista passejava pels horts de Mont-roig del Camp observant les fruites, les verdures, els arbres fruiters, i després pintava els seus paisatges. I de fet, equiparava el procés creatiu i artístic al curs natural dels vegetals: la plantació, el creixement, la maduració, el reg, la poda…

Totes tres activitats es desenvolupen a l’aula i al museu, al llarg de tot un trimestre.

La Fundació Antoni Tàpies ofereix, amb el títol “Parem taula! El ritual quotidià de menjar”, una visita dinamitzada per endinsar-se en la part de l’obra de l’artista que té una vinculació directa amb el ritual social de menjar. Es tracta d’una proposta adreçada a l’alumnat de qualsevol curs a partir de P4 i fins a batxillerat, que es desenvoluparà a l’exposició i que reflexiona sobre el procés nutritiu, però també sobre l’acte social amb connotacions culturals que és el menjar.

El Museu del Disseny de Barcelona ha dissenyat dues activitats diferents, una d’adreçada a l’alumnat de cicle superior de primària, i l’altra, per a alumnes d’ESO, batxillerat i cicles formatius. L’activitat adreçada al cicle superior de primària, amb el títol, “Envàs, d’on vens?”, se centra en els envasos alimentaris d’ahir i d’avui, i planteja a través d’una visita taller vinculada a la col·lecció d’arts decoratives, reflexions al voltant dels envasos alimentaris que s’utilitzaven en el passat i els que s’utilitzen actualment, i convida l’alumnat a pensar i crear nous dissenys més sostenibles i respectuosos amb el medi per empaquetar aliments.

La segona proposta, titulada “Pot contenir traces de…”, vol descobrir el passat que amaguen alguns dels aliments i productes que es consumeixen cada dia i que són l’herència de la història colonial. A partir d’una visita dinamitzada a la col·lecció d’arts decoratives del museu, es planteja una reflexió al voltant de la sostenibilitat dels recursos humans, i al voltant de la manera de consumir d’avui en dia.

El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha dissenyat una activitat pensada per a l’alumnat de primària que es titula “Art al rebost” i que, mitjançant una visita dibuixada a les sales del museu, permetrà descobrir com era l’alimentació de fa més de tres-cents anys, i reflexionar sobre què i com mengem nosaltres avui. Una activitat per mirar, dibuixar i pensar sobre els aliments de proximitat, els llocs on comprem i com cuidem el planeta amb la nostra alimentació.

La proposta del Museu Picasso, titulada “Les receptes de Picasso”, és un projecte adreçat a l’alumnat de primària i del primer cicle d’ESO que inclou un programa previ de formació per al professorat, amb un seguiment per part dels professionals del museu durant el seu desenvolupament a l’escola i una visita amb l’alumnat al Museu Picasso. Es tracta d’un projecte que planteja treballar de manera transversal a partir de l’art, coneixent i tenint com a referents obres de Picasso i d’altres artistes clàssics i contemporanis, els aspectes de l’alimentació centrant la reflexió en el que és una alimentació sostenible i saludable. La formació l’han iniciat sis escoles i es preveu que es faci també durant el segon trimestre del curs.

Finalment el Jardí Botànic de Barcelona proposa dues activitats vinculades a l’exposició “Més que abelles. Pol·linitzadors i flors, la vida en joc”, que explica el paper essencial que juguen els pol·linitzadors en l’alimentació humana. L’activitat “Històries de pol·len. Flors i insectes al jardí”, està adreçada a l’alumnat de cicle mitjà i superior de primària, i “De flor en flor. La seducció vegetal”, és una activitat que es realitza amb un quadern autònom pensat per connectar l’exposició amb el Jardí i s’adreça a infants a partir de 5 anys.

Aquestes propostes que plantegen els museus a partir de les seves col·leccions entorn de l’alimentació sostenible pretenen tenir continuïtat, més enllà de les implicacions d’enguany. A més, es complementen amb una proposta impulsada pels centres pedagògics de la ciutat i l’Associació de Mestres Rosa Sensat, junt amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona, que consta de 12 maletes de llibres i un total de 575 volums. Es tracta d’un fons sobre aquesta temàtica que estarà a la disposició de tots els centres.

L’oferta d’activitats desenvolupada a escoles i instituts de la ciutat amb motiu de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible s’ha treballat durant aquests mesos i ha generat també altres propostes com “Alimenta’t amb seny” o “Ara, aquí, les escoles”, que també van més enllà d’aquest 2021.