Nova eina per la prevenció del suïcidi, telèfon gratuït obert 24 hores i 365 dies l’any (900 92 55 55)

10/09/2020 - 16:09

L' Alcaldessa Ada Colau juntament amb la Regidora de Salut, Envelliment i Cures, Gemma Tarafa, han visitat la seu del telèfon de prevenció del suïcidi. Una nova eina creada per l’Ajuntament de Barcelona per l’abordatge de la prevenció del suïcidi.

Nova eina per la prevenció del suïcidi, telèfon gratuït obert 24 hores i 365 dies l’any (900 92 55 55)

Avui en el Dia Internacional de la Prevenció del Suïcidi, l’Alcaldessa Ada Colau juntament amb la Regidora de Salut, Envelliment i Cures, Gemma Tarafa, han visitat la seu del telèfon de prevenció del suïcidi. Una nova eina creada per l’Ajuntament de Barcelona per l’abordatge de la prevenció del suïcidi a la nostra ciutat.

L’obertura d’aquest servei de prevenció del suïcidi ha posat de manifest un cop més la importància que té aquesta qüestió i la necessitat d’un espai obert i accessible on poder-ne parlar. En un mes des de la posada en funcionament del telèfon 24 hores i 365 dies l’any, en què s’han atès unes 130 trucades. El servei, impulsat per l’Ajuntament i amb la col·laboració de la Fundació Ajuda i Esperança, obre una línia vinculada al Telèfon de l’Esperança per atendre específicament trucades on es presentin ideacions o conductes suïcides, així com aquelles experiències properes.

Les 130 trucades rebudes, de les quals el 62% han estat fetes per dones, responen a diferents tipologies. El telèfon ha atès des de persones amb conductes o intencions suïcides o bé amb episodis passats de temptatives, fins a familiars o amics de persones amb risc de suïcidi i de persones mortes per suïcidis.

El telèfon de prevenció del suïcidi compta amb una presència diària de persones voluntàries, que són seleccionades, formades i capacitades per atendre aquesta mena de trucades i compta amb la coordinació i supervisió de personal de l’àmbit de la psicologia i amb un comitè d’experts/es amb professionals vinculats al Codi Risc Suïcidi de la Generalitat de Catalunya, el 061, els hospitals de Sant Pau, del Mar i Sant Joan de Déu, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona i associacions de suport ja existents, entre d’altres.

En els casos en què la persona que truca manifesta intencions, pensaments o conductes suïcides, el protocol d’atenció consisteix en acollir-la, avaluar el risc en base a les circumstàncies i context personal en aquell moment, i realitzar un acompanyament emocional sense jutjar ni mirar de convèncer, sinó de mostrar interès per les seves necessitats, ser respectuós tot validant i legitimant les seves emocions i reconèixer-li el sofriment. En els casos de risc alt i suïcidi en curs, el protocol estableix les passes per contactar i activar els serveis d’emergència corresponents.

Pla de xoc en salut mental de l’Ajuntament de Barcelona

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que per cada suïcidi consumat hi ha uns 20 intents. Això, només per a la ciutat de Barcelona, suposaria que es poden produir uns 2.000 intents cada any. A més a més, davant d’una mort per suïcidi, cal tenir en compte que a banda de la pèrdua humana es calcula que hi ha unes 6 ó 7 persones de l’entorn més immediat afectades de manera greu i directa per aquesta mort. De fet, a Barcelona el suïcidi és la primera causa de mortalitat en homes de 15 a 44 anys d’edat, mentre que en el cas de les dones és la segona causa per darrera del càncer de mama.

L’activació del telèfon de prevenció del suïcidi forma part de l’estratègia de l’Ajuntament de Barcelona emmarcada en el pla de xoc de salut mental per fer front a la crisi generada per la pandèmia de la Covid-19 i que està dotat amb 1,5 milions d’euros.