Les múltiples intimitats a Navas, per Carmen Secanella

11/02/2020 - 14:16

La tasca de Carmen Secanella s’ha vinculat a la premsa escrita, primer en diaris locals i posteriorment en publicacions de tirada nacional com El País, La Vanguardia o El Correo.

La tasca de Carmen Secanella s’ha vinculat a la premsa escrita, primer en diaris locals i posteriorment en publicacions de tirada nacional com El País, La Vanguardia o El Correo. Els seus treballs més personals aborden des de la situació a l’entorn rural fins a la problemàtica dels desnonaments.

El perfil professional de Carmen Secanella resulta, en els inicis, tan proper per qui signa aquestes línies que és quasi impensable no sentir cert vertigen a l’hora de presentar-la a tothom qui vulgui conèixer sobre la seva trajectòria i projecte de cara al Calidoscopi 2020. El per què d’aquesta peculiar informació rau en que ens vam iniciar en l’ofici periodístic al mateix mitjà amb quasi un parell de dècades de diferència. I no parlem de la típica ràdio municipal o diari local dels molts que trobem sense pràcticament sortir de l’àrea metropolitana de Barcelona. Parlem del mitjà aragonès La Comarca, l’únic periòdic privat a tot l’Estat que se n’encarrega de cobrir la informació d’un territori amb una densitat de població inferior a Lapònia. Abans que l’Espanya buidada fos l’Espanya buidada, abans que Teruel Existe arribés al Congrés, i abans que el triple crim d’Andorra capgirés l’atenció cap a les comarques baixaragoneses i de la Sierra, la Carmen Secanella ja havia emprès el seu camí fotografiant moments tan diversos com el romper la hora de Calanda o les festes de les penyes catxiruleres.

De La Comarca, aquesta barcelonesa amb arrels a Castelnou (Bajo Martín, Terol), va passar a La Mañana de Lleida. I de La Mañana de Lleida va arribar a El País. “La Comarca i La Mañana van ser dues experiències similars però en llocs diferents: el ritme de treball era molt intens i això es va traduir en un aprenentatge enorme i en una capacitat de treballar de manera resolutiva que sempre m’ha vingut molt bé”, reflexiona anys després. L’arribada a El País, a més de convertir la Carmen en una de les fotògrafes de referència a Catalunya i Espanya, li va permetre començar a engegar els seus projectes personals, que van des del seu conegut Terol fins a la llunyana Xina, entre altres.

El punt d’inflexió a aquesta trajectòria arribaria, com passa sovint, amb la maternitat. “La tasca de col·laboradora i els meus projectes personals els vaig poder compaginar fins a l’arribada del meu primer fill. Llavors vaig veure que publicar a un mitjà com a persona externa, no en plantilla, i tenir cura d’un nen era inviable. Amb l’arribada del segon fill ho vaig deixar absolutament tot durant un any i mig al llarg del qual només vaig agafar la càmera per fer fotos d’ells dos”. Carmen, sempre senzilla i propera, no parla d’aquesta com un fet traumàtic. Ni tan sols com una mena de frustració professional. Tenia clar que volia ser mare i que la inestabilitat de la col·laboració en premsa era massa dura i hi va renunciar assumint les conseqüències. A més, aquesta decisió l’ha permès centrar-se únicament en els seus projectes, feina que desenvolupa en l’actualitat.

Un d’ells ens retorna a l’entorn rural que tan bé coneix. Durant un temps ha resseguit un dels darrers grups de famílies transhumants que hi ha a l’Estat per explicar la vida d’un nucli de persones que any rere any creuen la península pràcticament de banda a banda. “Sempre m’ha seduït aquest concepte dels últims o gairebé els últims que duen a terme una pràctica. La transhumància, els costums d’abans, la vida com es coneixia als pobles està desapareixent i m’estic bolcant en tractar de treballar les darreres experiències d’aquest tipus”, explica. Un dels altres projectes ens retorna a Barcelona i ens comença a encarrilar cap a la línia de treball del Calidoscopi Cultural 2020. És l’anàlisi de la ciutat des dels ulls dels seus residents: “Estic tractant de plasmar com és la ciutat i com la veuen les persones que hi residim. Vaig recorrent barri a barri, parlo amb la gent, contacto amb perfils diferents que em donen la seva perspectiva… També em qüestiono com són les famílies, els habitatges, els espais que compartim, què és el que, per exemple, ens emportaríem amb un trasllat. Tot amb moltes perspectives”.

Seria una mica aquests conceptes els que ens porten a parlar del taller que la Carmen impartirà al Centre Cívic Navas durant el Calidoscopi. La temàtica de la seva proposta, sobre els espais d’intimitat, atraparà les persones interessades per les múltiples possibilitats que ofereix i les complexes reflexions que hi podrem extreure. Al llarg del curs, segons explica la pròpia fotògrafa, “pensarem què és la intimitat per a cadascú, si és el nostre cos, els nostres pensaments… Basarem la tasta en respondre aquestes preguntes a través d’un treball narratiu centrat en la imatge”.

Les persones que vulguin assistir al taller ja es poden inscriure fent clic aquí, tenint en compte que les dates presencials són els dimarts 3 i 31 de març i 28 d’abril.