Les escoles bressol municipals obren finestres al barri: una transformació comunitària que arrela als territoris

A les escoles bressol municipals (EBM) de Barcelona s’està produint un canvi significatiu i arrelat al territori. L’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, impulsa amb el Departament d’Equipaments i Polítiques Comunitàries de l’Àrea d’Acció Comunitària un procés per posar en valor les pràctiques comunitàries que ja es desenvolupaven en moltes de les escoles bressol, tot obrint noves vies per connectar amb les famílies i amb la vida quotidiana dels barris.
Aquest pilotatge parteix d’una voluntat compartida: repensar, de manera col·lectiva, quin ha de ser el paper de les escoles bressol dins el seu entorn. Més enllà de la seva funció educativa i de conciliació, les EBM poden esdevenir equipaments de referència oberts, pròxims i connectats amb la realitat de les famílies i del territori. I això, a poc a poc, es comença a concretar en moltes escoles.
Un procés construït des del respecte a cada realitat
Una de les fortaleses d’aquest projecte és que no parteix d’un model únic. Cada escola ha pogut definir què vol dir per a ella “fer comunitat”, amb el suport del pilotatge però sense imposicions, i sempre des del respecte per la seva singularitat i el seu context.
Aquesta manera de fer ha permès desenvolupar accions diverses, significatives i connectades amb les necessitats de cada territori.
Accions vinculades a la xarxa i al territori
A l’EBM i EFCM El Torrent i l’EBM Pla de Fornells, per exemple, han fet de la mirada comunitària una eina clau per acompanyar famílies nouvingudes, sovint sense xarxes de suport. A través del vincle amb serveis com habitatge o serveis socials, han creat un entorn proper i acollidor que respon a necessitats reals. Enguany, com a membres del grup motor de la petita infància que lidera el Pla Comunitari de Roquetes, han participat de la festa major del barri oferint activitats per a infants de 0 a 3 anys i les seves famílies, posant en valor la tasca conjunta amb el territori i visibilitzant una etapa sovint poc reconeguda. També s’ha elaborat una exposició conjunta entre els serveis que serà itinerant pel territori i que es podrà veure a partir d’aquest mes de juny al CAP Roquetes.
Una nova mirada entre infants i joves
A l’EBM Colometa i l’EBM Ralet, al districte de Nou Barris, una situació de tensió amb joves del barri va esdevenir l’inici d’un treball transformador. En lloc de tancar-se, les escoles van optar per obrir-se i construir ponts. Van establir un diàleg que ha donat lloc a iniciatives compartides entre adolescents i infants de 0 a 3 anys, amb resultats molt enriquidors. Han nascut també espais nous com els “Dimecres de Colometa”, oberts a famílies amb infants fins a 6 anys, o un grup de suport per a famílies monomarentals impulsat conjuntament amb l’equip de CSS Guineueta-Verdum-Prosperitat.
Murals comunitaris: una resposta creativa i compartida entre generacions
Aquest mes de maig, l’EBM Colometa i l’EBM Ralet han fet un pas més amb la proposta de construcció de murals comunitaris als patis de les escoles, amb la implicació dels joves del barri i dels seus referents adults (IES Nou Barris, IES Flos i Calcat, IE El Molí, l’Esplai Druida, programa APC de Serveis Socials, Pla de Barris i Districte). Una acció que dona resposta a una problemàtica concreta —el mal ús dels espais escolars fora d’horari—, però que ha estat abordada des de la confiança, el reconeixement mutu i l’educació en valors compartits. En el marc de la festa major de la Prosperitat s’han inaugurat tots dos murals en dues jornades festives molt comunitàries.
Una xarxa que pren forma al Bon Pastor
Al barri del Bon Pastor, l’EBM Les Quatre Torres i l’EFCM Bon Pastor han promogut la creació de la Xarxa 0-3 del Bon Pastor, un espai de coordinació entre serveis, equipaments i entitats del barri que atenen infants i famílies. Aquesta xarxa, nascuda fa un any, treballa per donar una resposta integral i coordinada a la petita infància, especialment en un territori on la vulnerabilitat fa encara més urgent la necessitat de compartir recursos, coneixement i projectes. Gràcies a aquest treball conjunt, s’han programat xerrades compartides, activitats per a famílies i una programació específica per al 0-3. Enguany, la Xarxa ha participat per primera vegada a la Mostra d’Entitats del barri amb una imatge gràfica pròpia que reforça el sentiment de pertinença com a grup motor d’accions comunitàries.
Nous vincles i continuïtat en l’acció comunitària
A l’EBM Júpiter, també han fet créixer el seu compromís comunitari des de les seves possibilitats. Han iniciat nous vincles a través d’impuls de la Xarxa Comunitària 0-3 del Poblenou. L’aposta per aquesta xarxa de barri es reconèixer tots els serveis, equipaments i recursos d’atenció al 0-3 i a les seves famílies i fer accions conjuntes com un cicle de xerrades i tallers compartits. S’hi han sumat les altres quatre escoles bressol del barri i les seves respectives AFAs, fent taca d’oli d’aquest model al Districte de Sant Martí.
Una nova manera d’entendre l’escola bressol
El que aquest procés posa de manifest és que la comunitat no sorgeix només de fer activitats fora del centre, sinó d’una manera diferent d’entendre l’escola: com un espai viu, amb les portes obertes, on les famílies tenen veu i on el barri forma part de la identitat educativa.
Les festes majors, les accions artístiques, les trobades amb entitats o les activitats intergeneracionals són expressions d’aquesta nova manera de fer. Una mirada que aposta per la col·laboració i la vinculació com a eines reals per enriquir el projecte educatiu i fer-lo més significatiu per a tothom.
Els equips educatius viuen aquest procés amb implicació i compromís, però també amb consciència dels reptes que comporta: la disponibilitat horària, les càrregues de treball o la necessitat de sostenir iniciatives a llarg termini. Malgrat tot, l’experiència mostra que quan l’escola s’obre, escolta i teixeix aliances, el canvi és possible, i els beneficis arriben als infants, a les famílies i al conjunt de la comunitat.
Un camí col·lectiu que continua
Durant els mesos de maig i juny, moltes d’aquestes iniciatives prendran forma en jornades obertes, activitats al carrer, espais de trobada amb famílies o accions compartides amb altres serveis i entitats. Però aquestes accions visibles són només la punta de l’iceberg.
Aquest pilotatge no és un punt final, sinó l’inici d’un recorregut compartit. Les escoles bressol comunitàries tenen un gran potencial per contribuir a la cohesió social, al benestar familiar i a una ciutat més propera i equitativa. Aquesta xarxa d’experiències, vincles i compromisos, en constant construcció, n’és un clar exemple.