Parlem de jardineria, paisatgisme i gestió forestal: parlem de l’Institut Rubió i Tudurí

dijous, 8. abril 2021 - 12:12

Formació. El centre d'ensenyament té actualment uns 300 alumnes

El centre d'ensenyament té actualment uns 300 alumnes i s’ofereixen cicles formatius de Jardineria i floristeria, PFI, Gestió forestal i del medi natural, IFE de Cura d’animals i espais verds, Paisatgisme i medi rural.

Si hi ha una escola de jardineria emblema de Barcelona, aquesta és l’Institut Rubió i Tudurí, un centre educatiu que ofereix formació professional, personal i en valors a persones que volen desenvolupar la seva trajectòria laboral en el camp de la jardineria i la gestió de recursos naturals i paisatgístics. La seva història es remunta al 1933, quan el centre, que rep el nom de l’arquitecte i paisatgista menorquí Nicolau Maria Rubió i Tudurí, es va convertir en la primera escola de jardineria de la ciutat, sota el nom d’Escola Municipal d’Aprenents Jardiners. El seu objectiu era formar joves en la professió de la jardineria que nodrissin el personal tècnic del Servei Municipal de Parcs i Jardins de la ciutat.

Fins al 2019 el centre va tenir la seva seu a Montjuïc, però la necessitat de trobar un espai més modern i més gran el van portar al Bon Pastor, al districte de Sant Andreu. Associat a Parcs i Jardins i de titularitat privada des del seu naixement, l’Institut Rubió i Tudurí va passar, l’any 1998, a formar part de la xarxa d’ensenyament públic. Des de llavors, ha anat ampliant l’oferta formativa fins a convertir-se en un referent de l’educació especialitzada en aquest sector a la ciutat de Barcelona. Actualment té uns 300 alumnes i s’ofereixen cicles formatius de Jardineria i floristeria, PFI, Gestió forestal i del medi natural, IFE de Cura d’animals i espais verds, Paisatgisme i medi rural. També s’ofereixen cursos de formació continua del personal treballador per a ens públics de l’àrea metropolitana. Àngels Linde n’és la directora actual.

 Quin és el cicle que té més popularitat?

El de gestió forestal i medi natural, tot i que cada any omplim totes les places, tant la línia de gestió forestal com la de paisatgisme. En els últims anys s’han multiplicat les escoles de jardineria a l’àrea metropolitana, per això hem equilibrat els cicles dels diferents estudis per centrar-nos en l’àrea de medi ambient i sostenibilitat. No obstant això, estem molt orgullosos del nostre passat i del nostre present.

Creu que hi ha un interès creixent en el món natural arrel de la presa de consciència del canvi climàtic i l’aparició de la crisi sanitària?

Pot ser, però nosaltres sempre hem tingut un alumnat molt conscienciat i meravellós. Es tracta de persones amb molta sensibilitat i respecte pel medi i que viuen d’acord amb aquesta filosofia. Al centre, per exemple, tenim una comissió ambiental liderada per delegats ambientals. Molts dels nostres alumnes venen en bicicleta o patinet i molts d’ells gaudeixen de la natura durant el seu temps lliure.

Treballen molt en xarxa amb altres entitats, tant del barri com de la ciutat.

Fa molts anys que col·laborem amb diferents institucions. Molts dels nostres alumnes fan les pràctiques en els parcs públics de Barcelona, ja que hi ha un conveni de col·laboració subscrit per l’escola amb l’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Barcelona. Els dos o tres dies de pràctiques que tenen a la setmana, els fan en espais públics de la ciutat, però també als jardins de les escoles i instituts i als horts escolars. També col·laborem amb institucions públiques com la xarxa Hort Antoni, on es treballa l’horticultura amb gent gran. També tenim projectes amb la biblioteca pública de Bon Pastor i els Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona. Ens agrada col·laborar amb les institucions públiques, però en algun cas d’especial interès pedagògic també tenim convenis amb entitats privades. Per exemple, vam participar en un projecte de naturalització de l’espai d’entrada de la Fundació Joan Miró. Es tracta d’un treball en diferents àmbits. De fet, en moltes ocasions, els projectes de l’alumnat de Paisatgisme són portats a la realitat, és a dir, implantats per alumnes de Jardineria.

Ho coordinen des de direcció?

A l’equip directiu hi ha un coordinador tècnic que s’ocupa de tota aquesta logística i que fa possible que el nostre alumnat treballi en diferents zones de la ciutat, però també fora d’ella, com és el cas dels alumnes de Gestió forestal. Aquest coordinador és l’encarregat de acordar els projectes amb les diferents entitats.

A més de formació, el Rubió i Tudurí ofereix assessorament i reconeixement. Com funciona aquesta branca?

És un programa de la Generalitat que consisteix a millorar la qualificació dels professionals. Ofereix l’oportunitat de convertir l’experiència laboral en una titulació o acreditació homologada. Una persona amb experiència laboral pot venir al centre, on es contrasta el seu currículum amb els currículum dels estudis de la família professional i se l’orienta per tal que se li reconeguin mòduls del cicle escollit. Té l’opció d’acabar els estudis; s’han de tenir en compte però, els requisits d’accés.

Tenen una important borsa de treball per als seus exalumnes.

Sí, és molt potent, ja que durant tots aquests anys hem aconseguit donar forma a una bona xarxa de contactes conformada per empreses del sector. Nosaltres rebem les ofertes de treball i les rebotem a l’alumnat de les últimes promocions que Ss’han titulat. Fem d’intermediaris i és un sistema que funciona molt bé i que resulta molt favorable per als alumnes.

Imagino que un dels motius del bon funcionament és la confiança del sector en la trajectòria del Rubió i Tudurí.

La major part dels empresaris de jardineria de la ciutat han estat alumnes de l’escola, per tant, hi ha una relació de total confiança amb la institució. Per la nostra part, nosaltres tutoritzem amb rigor el nostre alumnat; i això les empreses ho saben i ho valoren.

Projectes de futur?

Tenim algunes idees, però de moment, no hi ha res oficial.