Les obres de reurbanització que s’estan duent a terme a l’avinguda Meridiana han deixat al descobert un tram de l’antic rec Comtal. La troballa ha tingut lloc a la mitjana de la Meridiana en el tram comprès entre els carrers Trinxant i Nació.
Les restes de la històrica infraestructura hidràulica s’han localitzat a tres metres de fondària, i als laterals s’hi poden veure una sèquia secundària i els estreps d’un pont de l’antiga línia del Ferrocarril del Nord, que discorria en paral·lel a la Meridiana i perpendicular al rec Comtal.
El món de l’arqueologia tenia present que el rec Comtal
passava per aquella zona, però
aquesta novetat permet determinar-ne la posició exacta
El rec Comtal tenia un traçat sinuós que actualment fa difícil situar-lo amb exactitud en el subsòl. En aquesta àrea es feia més difícil atès que just en aquest punt el rec discorre completament perpendicular a l’avinguda.
El tram de sèquia secundària localitzat ara es calcula que podria haver estat construït al segle XIX per portar aigua als conreus de la zona. Les bases del mur inferiors, de pedres mitjanes relligades amb morter, podrien datar del segle XVII o XVIII.
De la seva banda, els estreps de pont localitzats ara han de ser aproximadament d’entre el 1850 i el 1860, dates en què es va inaugurar el Ferrocarril del Nord que unia Barcelona i Granollers i del qual tampoc en queden gaire rastres des que als anys 40 del segle passat la línia va ser soterrada.
Les obres, interrompudes
La troballa ha comportat l’aturada temporal de les obres de la Meridiana mentre es documenten arqueològicament les restes i se’n fan fotografies. Un cop documentada tota la secció, es tornarà a soterrar, degudament protegida. L’episodi no ha d’afectar significativament el calendari d’obres.
Una infraestructura secular, i ben viva
El rec Comtal és una sèquia de rec mil·lenària que segons el Departament d’Arqueologia data del segle X, i en tot aquest temps no ha deixat mai de donar servei. Si bé en àrees de Ciutat Vella hi ha trams que fan de clavegueram, és mítica la finca de La Ponderosa, a Vallbona, que sempre s’ha regat amb unes aigües que brollen no gaire lluny, a tocar de Montcada i Reixac.
A Vallbona hi corre l’aigua com ara fa segles, però després el rec es fa fonedís i només reapareix en l’entramat urbà en forma de restes arqueològiques. Sabent-ne el recorregut aproximat, les obres que es van fent en superfície permeten anar-hi catalogant diferents fragments i, a cada ocasió, completar dades sobre aquesta molt rellevant infraestructura hidràulica de la Barcelona medieval.
Per exemple, les obres de l’av. Vilanova que van remodelar els vestíbuls de renfe a l’Arc de Triomf va descobrir un tram que va permetre situar-ne l’origen al S. IX, mentre que el tram descobert al carrer del Doctor Aiguader va permetre comprovar que al S. XVIII se’n van fer ramals amb motiu de la construcció de la ciutadella borbònica configurats com a barrera de seguretat. També se’n poden veure trams al Born i al carrer de la Marquesa, actualment protegits com a Bé Cultural d’Interès Nacional, i a la zona del Molí de Sant Andreu, catalogats com a Bé d’Interès Local.
Amb tot, els trams més rellevants són a l’extrem inicial, el brollador inicial a Vallbona, i el tram del Born, on es pot veure l’antic traçat i el pont de la Carnisseria, que el creuava a tocar de l’antic carrer dels Ventres on els artesans feien cordes d’instruments musicals dels budells dels animals.