Avança la implantació de noves terrasses i ampliacions a l'espai públic

12/07/2020 - 19:04 h

Per tal d'impulsar l'activitat econòmica, el Govern municipal està desplegant les mesures que permetin que el sector de la restauració i el comerç de barri disposi de manera temporal i excepcional de més superfície a l'espai públic

Per agilitar al màxim les actuacions, s’ha creat un equip tècnic de 72 persones que gestiona, tramita i dona resposta a totes les sol·licituds d’ampliacions de terrasses i de noves autoritzacions rebudes. S’encarrega de les tasques de recollida de peticions i comprovació de dades, i d’avaluar que les propostes tècniques s’adeqüin als nous criteris que delimiten la ubicació de les terrasses, que es prioritzen en espais guanyats al vehicle com cordons d’aparcament o carrils de circulació.

Totes les autoritzacions que s’estan gestionant
són excepcionals i provisionals

 Inicialment es va preveure que tinguessin una durada temporal fins al 31 de desembre de 2020. No obstant això, el Govern municipal ampliarà un any el termini i les noves terrasses i ampliacions podran funcionar fins al 31 de desembre de 2021. Amb aquesta pròrroga es vol facilitar la recuperació econòmica del sector de la restauració, que compta amb 9.300 bars i restaurants i 5.500 llicències de terrasses ordinàries.

Hi ha disponible un web específic (vegeu l’espai ‘Més informació’) i el telèfon d’atenció 900.533.175 (gestionat per Barcelona Activa) on dirigir-se per informar-se i resoldre dubtes.

Criteris d’ubicació de les noves terrasses i ampliacions

Les noves terrasses i ampliacions que s’estan autoritzant se situen prioritàriament als espais de calçada confrontants a la vorera, com cordons d’aparcament o carrils de circulació. Sempre sense afectar cap carril bici o de transport públic, l’accés a pàrquings i equipaments, el pas de vehicles de serveis i l’ús i visualització dels serveis públics i senyals de trànsit. Quan es proposa ocupar un carril de circulació, cal que els establiments que volen tenir terrassa presentin una proposta unitària per un tram de carrer complet. I si no és possible posar la terrassa en calçada, s’estan estudiant altres solucions d’ubicació que garanteixin el compliment del distanciament.

A les places, rambles i espais singulars, s’estan analitzant els criteris per ordenar unitàriament el conjunt de l’espai i d’aquesta manera possibilitar la implantació individual de cada establiment que ho sol·liciti sense necessitat de què hi hagi una petició de tots els establiments, i només es pot ampliar la superfície de les terrasses quan no superin el 50% de la superfície lliure de pas, i sempre que els espais lliures siguin adequats. En voreres i plataformes úniques, cal garantir un pas lliure de vianants de 2 metres.

L’únic mobiliari autoritzat són les taules, quatre cadires per cada taula, para-sols i, quan s’ocupa en calçada, també jardineres. A més, l’Ajuntament està instal·lant elements separadors respecte als carrils de circulació.

Les noves terrasses o ampliacions no poden interferir en les necessitats que puguin tenir altres establiments o activitats comercials derivades del compliment de distàncies de seguretat sanitària. En aquests casos, cal establir un espai lliure suficient per poder fer les esperes corresponents amb seguretat, i garantint les condicions d’accessibilitat a l’espai públic.

 
Aforament, condicions d’ús i mateix horari

Els criteris d’aforament s’estableixen en funció de si l’establiment de restauració ja té llicència de terrassa vigent o si no la té:

  • Si ja té terrassa: Si el nombre de taules és imparell, es pot arrodonir cap a dalt sempre que totes les taules puguin respectar les distàncies. A més, es pot ampliar la superfície de la terrassa per instal·lar-hi fins a 4 taules més o fins a 6 quan l’ocupació sigui en calçada, sempre respectant els criteris d’ubicació, de distància i les normatives vigents.
  • Si no té terrassa: Es pot sol·licitar una autorització de terrassa de fins a 4 taules o fins a 6 quan l’ocupació sigui en calçada, sempre respectant els criteris d’ubicació, de distància i les normatives vigents.

Tramitació àgil d’autoritzacions

L’equip tècnic específic de 72 persones atén consultes i centralitza els criteris per gestionar els procediments electrònics d’atorgament d’autoritzacions i ampliacions. Els recursos tècnics amb què compta aquest equip s’han ampliat específicament, multiplicant-los per quatre respecte a la previsió inicial i fent un esforç extraordinari per agilitzar al màxim la tramitació.

Els titulars dels establiments poden sol·licitar fins al 24 de juliol les autoritzacions o ampliacions a través del portal de tràmits municipal. Per ajudar a entrar les sol·licituds al portal a qui ho necessiti, l’Ajuntament ha habilitat un punt d’atenció presencial a l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa –C/Roc Boronat, 117–. També es poden presentar les propostes a través de les entitats del sector, les associacions de comerciants i dels eixos comercials.