Com serà el passeig verd de la Gran Via?

29/03/2023 - 14:58 h

Ja s'ha enllestit el projecte executiu per fer el nou passeig verd entre els carrers de Badajoz i Bilbao que connectarà amb la plaça de les Glòries.

El projecte definitiu d’urbanització del nou passeig verd a la Gran Via de les Corts Catalanes, entre els carrers de Badajoz i Bilbao ja està enllestit, i properament es començarà a tramitar a la Comissió de Govern, per tal que les obres es puguin iniciar durant el primer trimestre de 2024.

L’actuació permetrà convertir aquest tram de la Gran Via en un nou espai ciutadà que facilitarà la connexió entre els barris de l’entorn i apostarà per la mobilitat sostenible. Es renovaran 70.000 m2 on el verd serà protagonista, amb una gran arbrada de 21 metres d’amplada i zones de joc i estada. A més, hi haurà un carril bici a banda i banda i un espai bidireccional per a busos i tramvia.

Des de l’obertura del segon túnel viari de les Glòries per aquest tram hi passen 17.000 vehicles menys cada dia, la contaminació ha baixat un 40% i s’ha rebaixat la contaminació acústica en 9 decibels. Amb aquest projecte l’espai viurà la seva transformació definitiva.

Un nou espai verd 

Es guanyarà un nou espai verd caracteritzat per un ampli passeig central de 21 metres amb zones d’estada i de joc. S’hi plantaran uns 450 arbres que aportaran zones d’ombra i arbustos que afavoriran la diversitat biològica i ajudaran a delimitar les zones de joc i d’estada. 

El passeig acollirà espais d’estada amb uns 200 bancs i cadires, zones de joc, àrees de cal·listènia i zones de taules de pícnic, a més de mobiliari lúdic com ara taules de ping-pong, escacs i jocs infantils. Les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal/Llacuna, la rambla del Poblenou/Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial, seran espais amplis que afavoriran el pas.

Es prioritzarà la mobilitat sostenible, amb recorreguts a peu i per usos ciutadans mitjançant l’ampliació de voreres i un carril en plataforma única per integrar el pas de bicicletes, el trànsit local i els vehicles de serveis. S’habilitarà també un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. 

Reducció de l’impacte ambiental

L’ús de materials de baix impacte mediambiental seguirà la lògica del nou model de carrer del segle XXI  amb l’ús de paviments de colors clars, que disminueix l’efecte de calor a l’estiu, així com la gestió del cicle de l’aigua i l’enllumenat. També s’establiran elements de generació energètica, com una gran pèrgola fotovoltaica a la sortida dels túnels de Gran Via.

Calendari d’actuacions

La urbanització es farà en dues fases: la primera, a la banda on hi ha els edificis d’habitatges, es preveu que els treballs s’iniciïn el primer trimestre del 2024 i s’allarguin fins a principis del 2025, amb una inversió d’11,54 milions d’euros. La segona intervenció correspondrà a la urbanització de la vorera del mar i el desdoblament de les vies del tramvia. Aquesta fase es farà conjuntament amb l’ATM. Es preveu que el conjunt acabi a la primavera de 2026, un cop finalitzada la reurbanització. 

El projecte definitiu s’ha elaborat a partir de la proposta guanyadora del concurs convocat per l’Ajuntament per redactar el projecte d’urbanització de l’àmbit. Amb el lema ‘Arrelats al passeig’, va ser escollida al febrer de l’any passat i és obra de la UTE formada per les societats ESTEYCO, S.A. – TRN TARYET, S.A. – JPAM Estudio de Arquitectura SLP. 

Més informació