Llum verda per buscar un soci privat per a l’operador metropolità d’habitatge

27/06/2020 - 22:04 h

El plenari del Consell Municipal ha aprovat els nous plecs per a la selecció d’un soci privat per a la societat Habitatge Metrópolis Barcelona, impulsada per l’Ajuntament i l’AMB per construir 4.500 pisos de lloguer assequible

Habitatge Metròpolis Barcelona (HMB) és una societat mixta i metropolitana de construcció i gestió d’habitatges de lloguer assequible. Es tracta d’un pas nou en una col·laboració publicoprivada no especulativa i és un projecte pioner a l’Estat. El tràmit següent per poder publicar els plecs de la nova convocatòria serà l’aprovació al Consell Municipal de l’AMB, el 30 de juny.

La 2a fase afecta àmbits del
barri del Poblenou,
amb les promocions de
96 habitatges al carrer del Marroc,

75 habitatges al carrer d’Àvila, i
34 habitatges al carrer de Zamora

El procediment per licitar el soci privat es negociarà amb publicitat, procediment que permet més flexibilitat de capital i terminis, alhora que permet negociar directament amb els candidats. El primer procés de licitació va quedar desert.

L’aportació inicial es manté fixa en 12 milions d’euros de la part privada, que se sumen als 12 milions d’euros que aporten les administracions. A partir de la segona fase, els socis privats hauran de fer una oferta de capital entre el que s’estableix als plecs. El capital total a invertir es manté entre 57,8 milions d’euros i 103,7 milions d’euros.

La proposta s’ha aprovat amb els vots a favor del Govern municipal (BComú i el PSC) i dels grups municipals de J×Cat i Cs. S’hi han abstingut els grups d’ERC, PP i BCNxCanvi.

L’objectiu, la construcció de 4.500 habitatges de lloguer assequible

Amb l’entrada del soci privat i la posada en marxa de l’operador d’habitatge, es preveu que l’adjudicació es pugui resoldre a principis del 2021. El nombre total d’habitatges previstos és de 4.500, i podran accedir-hi entre 11.000 i 12.000 persones.

Els sòls que aporta l’Ajuntament de Barcelona són en cessió d’ús; per tant, continuaran sent de propietat pública, es tracta d’un canvi de model en el qual el sòl públic no es ven sinó que es posa a disposició de la cooperació publicoprivada per crear habitatge assequible.

El desenvolupament del projecte d’habitatges manté les quatre fases. En una primera fase es construiran 640 habitatges en aquests terrenys:

  • Dos solars a la Marina del Prat Vermell, amb capacitat per a 125 habitatges
  • Dos solars a la Sagrera, amb capacitat per a 125 habitatges
  • Un solar a les Casernes de Sant Andreu, amb capacitat per a 112 habitatges
  • Un solar al Saló Central de Sant Boi de Llobregat, amb capacitat per a 110 habitatges
  • Dos solars al turó del Sastre de Montgat, amb capacitat per a 130 habitatges
  • Un solar a la Catalana de Sant Adrià de Besòs, amb capacitat per a 57 habitatges

La segona fase també té els solars designats, amb una capacitat de promoció de 1.476 habitatges, als espais següents:

  • Renfe Colorantes, a Sant Andreu: 124 habitatges
  • Àmbit del Poblenou: 96 habitatges al carrer del Marroc, 75 habitatges al carrer d’Àvila i 34 habitatges al carrer de Zamora
  • Sector Cobega: 134 habitatges
  • La Catalana de Sant Adrià de Besòs: 57 habitatges
  • Can Bagaria/Alstom, a Cornellà: 66 habitatges
  • Les Guardioles, a Molins de Rei: dues promocions de 40 i 36 habitatges
  • Josep Pla Sant Lloc, a Sant Andreu de la Barca: 37 habitatges
  • Baldiri Figueres, a Sant Boi de Llobregat: 55 habitatges
  • Sector Llevant, a Viladecans: 82 habitatges

Les parcel·les de les fases tercera i quarta encara no s’han designat.