Nova eina en línia per consultar la valoració ciutadana de la gestió i els serveis municipals

09/10/2019 - 18:01 h

Ajuntament. La darrera edició de l’Enquesta de serveis municipals aprova amb un 6,2 el Govern de la ciutat.

Els resultats de l’Enquesta de serveis municipals, que permet conèixer l’opinió de la ciutadania sobre les institucions i els serveis municipals i tenir una visió evolutiva dels darrers trenta anys, ja es poden consultar en línia. En la darrera edició, corresponent al 2019, la ciutadania posa una nota de 6,2 a la gestió municipal, es mostra optimista sobre l’evolució de la ciutat en el futur i torna a situar els bombers, les biblioteques i els centres cívics com els serveis més ben valorats.

La nova plataforma suposa un salt qualitatiu en l’aposta municipal per ser una administració referent en la transició digital i facilita la consulta i l’anàlisi dels resultats del principal estudi d’opinió municipal.

L’eina, feta amb programari lliure, permet filtrar els resultats de qualsevol any segons el sexe, l’edat o el territori en els 39 grans barris de la ciutat. A més, permet contextualitzar els resultats en la sèrie històrica dels darrers trenta anys (1989-2019).

Aval ciutadà a la gestió municipal

L’Enquesta de serveis municipals es basa en 6.000 entrevistes presencials a la llar, que enguany es van fer entre el 22 de gener i el 9 d’abril, una mica abans del que és habitual a causa de la coincidència amb el període de la campanya electoral municipal.

L’Ajuntament, amb un 6,2, es manté com la institució més ben valorada, a força distància de la Generalitat (5,5) i del Govern espanyol (4,2). En el conjunt de les dades de les quatre enquestes corresponents al mandat passat, les puntuacions obtingudes són les més altes registrades des de l’inici de la sèrie, el 1998.

Pel que fa a l’evolució recent de la ciutat, el 32,4% de les persones enquestades creu que la ciutat ha millorat durant el darrer any, un 19,5% que està igual i un 44,9% que ha empitjorat. Malgrat això, s’imposa l’optimisme de cara al futur: un 62,6% creu que la ciutat millorarà.

La satisfacció de viure a Barcelona es manté molt estable en la posició de notable durant tota la sèrie des del 1995. Aquest indicador se situa enguany en el 7,7, una dècima per sota de la nota de l’any passat.

Quines preocupacions tenen les barcelonines i els barcelonins?

La seguretat (17,1%) passa a encapçalar la llista de les preocupacions ciutadanes principals. Aquest fet confirma la volatilitat d’aquest indicador en els darrers anys i el vincle directe que té amb el context del moment en què es fa l’enquesta, ja que un tema diferent ha encapçalat aquesta llista en cada una de les quatre darreres edicions de l’enquesta.

La preocupació per l’accés a l’habitatge (12,2%) se situa en el segon lloc i, a continuació, la circulació i el trànsit, la contaminació i el medi ambient, la neteja i el turisme i l’atur i les condicions de treball, amb percentatges de resposta entre el 6% i el 5%.

Quins són els serveis més ben valorats?

La gran majoria dels 26 serveis municipals avaluats assoleixen durant aquest mandat les notes més altes de tota la sèrie, i només un, l’aparcament, suspèn, amb una nota de 4 sobre 10. Després d’incorporar-se a les variables de l’enquesta en la darrera edició, els Bombers de Barcelona tornen a obtenir la nota més alta (8,1), seguits per les biblioteques (7,9), els centres cívics (7,6) i els mercats municipals.

El Bicing, en només un any, ha millorat mig punt la seva valoració i obté una nota de 6,7.