Troballa d'un vaixell medieval a l'antic Mercat del Peix
Les obres de construcció d’un nou aparcament al solar de l’antic Mercat del Peix de Barcelona afloren les restes d’un vaixell del segle XV-XVI

DCIM100MEDIADJI_0534.JPG
Durant les obres de construcció del futur aparcament de BSM a la Ciutadella del Coneixement, al solar de l’antic Mercat del Peix de Barcelona, han aparegut les restes d’un vaixell datat entre els segles XV i XVI, de gran rellevància històrica i arqueològica.
La troballa consisteix en un vaixell naufragat o abandonat cobert pels sediments al llarg del temps. Consta d’un fragment de 10 metres de llargada i més de 3 metres d’amplada, en un estat de conservació molt fràgil. La descoberta s’ha produït durant la fase final de l’excavació, a una profunditat de més de cinc metres sota el nivell del mar.
L’estructura trobada està formada per una trentena de quadernes, les peces de fusta corbades que componen l’esquelet lateral del vaixell i almenys set andanes del folre, les files de taules de fusta que recobrien l’exterior del buc. Aquest sistema, conegut com a construcció a esquelet, era habitual a la Mediterrània medieval i es va estendre arreu d’Europa a partir de mitjan segle XV.
Descoberta medieval
La troballa, que des d’un punt de vista tècnic es coneix com a delericte, s’inscriu en un context històric de transformació del front marítim de Barcelona. A partir de 1439, amb la construcció dels primers molls artificials, es va alterar la dinàmica de la línia de costa i va desaparèixer la barra de sorra coneguda com la Tasca, que havia protegit la ciutat durant segles. La combinació entre la deriva litoral, la desembocadura del Besòs i els temporals va provocar un ràpid avenç de la platja, cobrint antics espais marins.
La zona on s’ha localitzat el derelicte presenta nivells de sorres i llims molt fèrtils, amb presència de restes orgàniques com llavors d’avellana i pinyes senceres, actualment en estudi, que podrien tenir una cronologia similar a la de l’embarcació.
Troballa important i delicada
Les restes del vaixell es troben en un estat de conservació molt fràgil. La fusta amarada d’aigua és extremadament sensible i, per evitar que s’assequi i es degradi, s’ha mantingut parcialment coberta amb la sorra original que l’envoltava. A dia d’avui, el Servei d’Arqueologia de Barcelona, amb l’assessorament del Museu d’Arqueologia de Catalunya – Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya (CASC), treballa per garantir la correcta documentació i conservació de l’embarcació, batejada com a “Ciutadella I”.
Les primeres actuacions han inclòs treballs de documentació tridimensional, el marcatge de les peces, la presa de mostres i la preparació del trasllat en contenidors plens d’aigua, que asseguren la conservació temporal de les restes. Posteriorment, el material es traslladarà a instal·lacions especialitzades, on es durà a terme un procés de dessalatge amb aigua corrent i impregnació amb cera hidrosoluble, una substància que penetra la fusta i en reforça l’estructura interna, garantint-ne la conservació a llarg termini.
Aquest tractament és imprescindible per preservar tant l’estructura física del vaixell com el seu valor arqueològic, ja que constitueix una font de coneixement única sobre la navegació i les tècniques de construcció naval utilitzades a la Barcelona dels segles XV i XVI.
El seu valor arqueològic constitueix una font única de coneixement sobre la navegació i les tècniques de construcció naval utilitzades a la Barcelona dels segles XV i XVI i se suma a la descoberta, l’any 2008, d’un vaixell similar prop de l’estació de França i anomenat Barceloneta I.
Un nou equipament en construcció: Ciutadella del Coneixement
Les obres en les quals s’ha produit la troballa son les de l’aparcament de 7.000 metres quadrats que donarà servei al futur complex de recerca del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), el CSIC i la UPF.
L’actuació s’engloba dins l’estratègia Ciutadella del Coneixement, un projecte científic i urbanístic que té l’objectiu de convertir el parc de la Ciutadella i els seus entorns en un node de coneixement, divulgació, recerca i innovació capdavanter a Europa.
L’excavació ha permès recuperar 40.000 metres cúbics de sorra del subsol barceloní, que s’han utilitzat per regenerar la platja de Sant Sebastià, en una operació conjunta entre el Port de Barcelona i BSM.