L’Ajuntament destina 1.000.000 euros a subvencions per incentivar la rebaixa dels lloguers comercials arran de la covid-19

26/05/2020 - 13:25

L’Ajuntament de Barcelona donarà una subvenció per incentivar la rebaixa dels lloguers comercials arran de la suspensió de l’activitat d’aquest sector durant l’estat d’alarma. La subvenció s’adjudicarà als propietaris de locals comercials de menys de 300 m2 que redueixin el lloguer als arrendataris de forma significativa durant un període mínim de sis mesos des de la declaració de l’estat d’alarma. L’import de la subvenció serà de 600 €, si els propietaris rebaixen la quantia entre un 25 i un 50 %, i de 1.200 €, si la rebaixa és superior al 50 %. El consistori destinarà un pressupost d’1.000.000 euros a la concessió d’aquestes subvencions, que es transferiran en un pagament únic. El termini de presentació de sol·licituds serà de dos mesos i començarà el 25 de juny.

La nova mesura està destinada a protegir, donar suport i facilitar el manteniment del comerç de proximitat de la nostra ciutat que ha patit de manera més greu els efectes de la declaració de l’estat dalarma. La manca d’ingressos d’aquests establiments durant el termini d’alarma els ha comportat serioses dificultats per poder fer front a les seves despeses fixes, singularment el pagament del lloguer. La subvenció per a la rebaixa dels lloguers comercials vol contribuir a incentivar els pactes de rebaixa del lloguer entre propietaris i llogaters per garantir la continuïtat dels negocis. Més detalls sobre la mesura, aquí. 

L’ajut està destinat a propietaris de locals comercials de menys de 300 m2, on es desenvolupin activitats que hagin estat suspeses per la declaració de l’estat d’alarma i la normativa que se’n deriva. Els titulars del local que han hagut de tenir tancat el negoci han de ser autònoms, microempreses o petites empreses, d’acord amb el criteri de classificació europeu, i no poden estar ubicats en centres comercials o galeries. Els sectors en els quals han d’estar englobats són els següents:

  • comerç al detall de productes no alimentaris en establiment permanent (excepte farmàcies)
  • serveis dalimentació en restaurants, bars, etc.
  • serveis dhostalatge
  • serveis de reparació
  • agències de viatges

Requisits i instruccions per optar-hi

Perquè els propietaris dels locals comercials puguin acollir-se a aquesta mesura, els contractes de lloguer hauran d’estar vigents des d’abans de l’estat d’alarma i la rebaixa que els propietaris facin els comerciants haurà d’estar vigent com a mínim durant sis mesos des de la declaració de l’estat d’alarma. Per fer el càlcul, es tindrà en compte el conjunt de tot el que el comerciant arrendatari ha hagut de pagat en concepte de lloguer en els sis mesos següents a la declaració de l’estat d’alarma. Partint d’aquest càlcul, lAjuntament adjudicarà una subvenció de 600 euros si la rebaixa del lloguer és entre el 25 i el 50 %, i de 1.200 euros si la reducció és de més del 50 %.

Les persones físiques o jurídiques que vulguin presentar la sol·licitud ho podran fer a qualsevol oficina del registre municipal o, de forma telemàtica, a través del Portal de Tràmits, i els ajuts satorgaran segons l’ordre cronològic d’arribada. El termini de presentació de sol·licituds serà de dos mesos i començarà el 25 de juny. D’acord amb la mesura aprovada fa dues setmanes per lAjuntament per accelerar al màxim possible l’arribada de liquiditat a empreses i autònoms, el consistori pagarà anticipadament els ajuts i les subvencions als beneficiaris, una vegada s’aprovi la resolució provisional sense esperar a la resolució final, condicionats a la comprovació conforme la persona beneficiària compleix amb els requisits.

Aquesta mesura se suma a les mesures que el consistori ha anat introduint des del decret de l’estat d’alarma per tal de contribuir a pal·liar els efectes de la crisi en el sector comercial com l’esponjament de les terrasses dels establiments de restauració i la reducció en un 75 % de la taxa de terrasses, la possibilitat d’obrir espais de cara a vorera per a la resta de comerços, l’ajornament i la reducció d’altres tributs, el lliurament de 300 euros als autònoms per cobrir el 100 % de la base de cotització mínima o la creació d’un fons de 25 milions d’euros per ajudar els sectors econòmics de la ciutat.

Servei d’orientació jurídica per trobar solucions als lloguers de locals comercials i oficines

Per altra banda, l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa ha posat en marxa, en col·laboració amb el Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB), un servei gratuït d’orientació jurídica i mediació per assessorar en la negociació temporal de les condicions dels contractes de lloguer de locals i oficines, amb l’objectiu d’arribar a solucions viables per a propietaris i llogaters davant la complexitat del moment actual.

La finalitat d’aquest servei és que les parts puguin renegociar les condicions del contracte, amb acords que poden suposar la reducció momentània dels cànons del lloguer o l’establiment de convenis temporals.

En els casos en què no s’assoleixi un acord, per donar resposta a les empreses que hagin de buscar una nova oficina, l’OAE amplia el seu servei de localització empresarial per garantir que puguin trobar un local i mantenir l’activitat.