L’impost turístic, a benefici dels barris

25/01/2019 - 14:29

Turisme. A Sants-Montjuïc s'han fet visites guiades a Sants, la Bordeta i la seu del Districte, a més de recuperar la història de Can Batlló amb una obra de teatre.

Durant el present mandat s’han destinat més de 22 milions de l’impost d’estades en establiments turístics (IEET) a projectes de retorn als districtes de millora dels espais i els serveis per a tota la ciutadania, que permeten compensar els efectes negatius del turisme a la ciutat. Un distintiu que combina el tradicional panot de les voreres amb una fletxa circular de redistribució identificarà els projectes finançats amb l’impost.

L’any passat ha estat el primer exercici complet en què la ciutat ha gestionat el 50% del total d’ingressos recaptats per l’impost turístic als establiments de la ciutat i no el 34%, com abans. En total, el 2018 s’han destinat uns 9,6 milions d’euros a la lluita contra l’allotjament il·legal, a projectes de millora als barris i a la potenciació de l’oferta cultural, entre d’altres.

Aquesta línia d’actuació s’ha concretat en el reforç, el 2017 i 2018, de les línies d’autobús regular amb origen i destinació a les platges de la ciutat (D20, V15 i 59), el Pla de convivència de Ciutat Vella, el Pla de places de Gràcia o el servei d’agents cívics per a la regulació dels espais de gran afluència com la Sagrada Família. A Sants-Montjuïc s’han pagat amb diners de l’impost turístic visites guiades per Sants, Hostafrancs i la Bordeta que tenen com a principal objectiu donar a conèixer la història dels barris entre el veïnat que hi viu:

• Rutes històriques pel barri durant la Festa Major de Sants, incloent-hi algunes en anglès i d’altres especialment adaptades a persones amb diversitat funcional.
• Visites guiades a la seu del Districte de Sants-Montjuïc especialment adaptades a persones amb diversitat funcional.
Rutes per la Bordeta, amb una introducció en vídeo sobre la història del barri (la que podeu veure aquí dalt).
• Projecte de teatre comunitari que va donar lloc a la representació a Can Batlló de l’obra En temps del senyor Muñoz.

Al juny del 2017 es va decidir fixar un màxim de 4,5 milions en l’aportació econòmica al Consorci Turisme de Barcelona procedent de l’impost turístic. Aquesta aportació s’ha vinculat, a més, a l’elaboració conjunta d’un pla de treball sobre destinació sostenible, que s’està elaborant i al qual pertany l’Estratègia de màrqueting turístic de la destinació Barcelona.

Amb l’objectiu de fer visible a la ciutadania i els visitants els projectes finançats amb l’impost turístic, s’ha creat un distintiu que s’implantarà de manera progressiva a partir d’aquest mes. La imatge d’aquest distintiu ha estat consensuada amb el Consell de Turisme i Ciutat i combina el tradicional panot barceloní i una fletxa circular, que representa el benefici per a la ciutat.