Més escola pública i de proximitat per al curs 2020-2021

16/07/2020 - 13:39

El curs 2020-2021 és a tocar. A Barcelona, el 99,62% de les famílies que han demanat plaça per a P3 a l’escola pública l’han obtinguda en una de les opcions demanades. En el cas dels estudiants de primer d’ESO, l’assignació al centre sol·licitat arriba al 97,4 %. La demanda d'escola pública creix fins al 53% del total a la ciutat a causa, entre altres factors, de la consolidació de projectes educatius en transformació, com ara l'Escola Gayarre, l'Institut Escola Arts o l'Institut Montjuïc.

Les dades de la preinscripció escolar per al curs 2020-2021 mostren un increment de la matriculació a les escoles públiques i més preferència de les famílies pels centres situats al seu barri.

En el cas de la matriculació d’alumnes de P3, en total s’han sol·licitat 11.986 places, 6.328 en centres públics (el 53%) i 5.658 en escoles concertades (el 47%), la qual cosa suposa un increment de set punts en la preferència per l’educació pública respecte a l’any anterior. A més, enguany el 83,3% de les famílies han sol·licitat un centre situat a prop de casa. En total, el 99,62% de les famílies han obtingut plaça en una de les opcions demanades i el 93% han obtingut la plaça en la primera opció sol·licitada.

La demanda de places per a primer d’ESO ha experimentat un creixement respecte al curs anterior, tant en l’àmbit públic, amb 5.220 sol·licituds, com a l’escola concertada, amb 2.079. L’assignació final de places ha conclòs amb un 97,4% de les famílies amb plaça en una de les opcions demanades, i un 88% de places assignades en la primera opció.

Lluita contra la segregació escolar

A través del Pla de xoc contra la segregació escolar s’ha detectat un 10,87% d’alumnat en situació de vulnerabilitat, davant el 3,7% del juny del 2018. Per al proper curs escolar, s’ha tramitat la preinscripció a P3 de 728 infants vulnerables, als quals s’ha assignat la plaça tenint en compte l’escolarització de germans o germanes al mateix centre, la distància entre el domicili i el centre educatiu i la preferència de les famílies.

Respecte a l’alumnat d’educació secundària, s’han preinscrit 1.381 joves en situació de vulnerabilitat, seguint criteris d’escolarització de germans o germanes al mateix centre, l’assignació preferent a instituts adscrits i la ratificació del tutor o tutora de sisè de primària.

Enguany, en l’assignació de l’alumnat als centres educatius destaca el reequilibri entre centres públics i concertats: en el cas de l’alumnat de P3, s’ha passat del 63% als centres públics i del 37% als concertats del curs passat al 73% i el 27%, respectivament, per al curs 2020-2021. Pel que fa als estudiants de primer d’ESO, la distribució de l’alumnat és d’un 57% a l’educació pública i d’un 43% a la concertada davant el 64% i 36%, respectivament, del curs passat.

Obres durant l’estiu

L’aturada del període lectiu durant l’estiu permet desenvolupar diverses actuacions de transformació i millora dels equipaments, que enguany es posaran en marxa en més d’un centenar d’escoles i instituts:

  • Obres per a vuit projectes educatius nous, entre elles l’adequació de les antigues instal·lacions de l’Institut Rubió i Tudurí de jardineria per acollir el nou Institut d’Ensenyaments Esportius, a Montjuïc.
  • Ampliació de 21 centres educatius amb espais d’obra i modulars per acollir nous grups, per exemple, a l’Escola Francesc Macià (Hostafrancs) i a l’Institut Emperador Carles (Sants).
  • Reforma, ampliació i millora de 67 centres educatius, entre els quals hi ha l’Escola La Muntanyeta (la Font de la Guatlla) i l’Escola Ramon Casas (la Marina de Port), per reparar-ne els murs de tancament; millora de la infraestructura TIC també a l’Escola Muntanyeta; punts d’aigua, espais d’ombra i vegetació a l’Escola Ramon Casas per convertir-la en “refugi climàtic”; millora de cuines i menjadors a l’Escola Lluís Vives (Sants-Badal) i a l’Institut Montjuïc (la Marina de Port); millora de patis i estructures perimetrals a l’Escola de Bosc de Montjuïc.
  • Grans actuacions en nou centres, com l’ampliació de l’Escola Poble-sec i l’adaptació de les instal·lacions per al creixement de l’Institut Escola Arts (Hostafrancs).