Eines d'educació i cultura a escoles i instituts de la Marina

28/05/2024 - 18:45

Les jornades En Trànsit són tres dies on l'alumnat dels vuit centres educatius públics dels barris de la Marina que han participat del programa Caixa d’Eines d'Educació i Cultura del Pla de Barris comparteixen amb altres alumnes participants els seus processos, pràctiques i experiències entorn de la creació artística.

Aquesta setmana, alumnes de les vuit escoles o instituts públics de la Marina transiten pel barri, entre centres educatius i equipaments, coneixent espais, entitats i pràctiques artístiques que van des del teatre sensorial, la dansa i el moviment fins a la percussió o l’audiovisual de la mà d’entitats i equipaments del barri amb els que han estat treballant durant el curs com La Inefable i l’Associació de Mitjans de Comunicació Local (AMCL), El Graner o l’Espai Jove La Bàscula. Les sessions tenen lloc en horari escolar i a porta tancada als diversos espais, o bé oberta a les famílies, amb inscripció prèvia.

Dilluns 27

Al Graner, centre de creació en dansa i arts vives, es presenten les peces de dansa creades durant tot el curs pels alumnes d’ESO dels instituts Montjuïc i Domènech i Montaner, de la mà dels artistes Joao Lima i Maria Ferrer amb la mediació del Graner. Els de 2n d’ESO l’Institut Lluís Domènech i Montaner presenten Pul(s)ions i els de 3r d’ESO de l’Institut Montjuïc, Què passa, què passarà?. Espai per compartir pràctiques i intercanviar impressions, i una gran ballada final.

A l’Escola Can Clos, l’alumnat de 4t de primària presenta l’obra de teatre participatiu i sensorial De qué está hecha la felicidad, creada amb l’associació La Inefable, a un públic conformat per alumnes de 5è i 6è de l’Escola Pau Vila. Paral·lelament, l’alumnat del Pau Vila, amb l’artista Claudia Solwat, fa una sessió de contaminació a l’alumnat de Can Clos del seu projecte El teu cos, el teu mestre, al voltant de l’anatomia i el moviment, igualment amb la col·laboració del Graner.

Dimarts 28

Amb la participació de quatre escoles, el Graner i l’AMCL, la jornada comença amb una activitat de cohesió liderada per l’artista Mireia de Querol, que tot seguit presenta Partitura de jocs, un projecte liderat per ella mateixa amb l’alumnat de 4t A i 4t B de l’Escola Seat i l’acompanyament de Judit Gelabert Castillo, alumna de pedagogia de la dansa de l’Institut del Teatre. Tot seguit, es divideix el públic en dos grups, per passar a les presentacions en simultani de El secreto a l’Escola Ramon Casas, desenvolupat conjuntament pels alumnes de 5è d’aquesta escola i els de 1r d’ESO de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, amb el suport de La Inefable. Alhora, a la sala gran del Graner es presenten els programes de ràdio creats per l’alumnat de 6è de l’Escola Enric Granados i de 5è de l’Escola El Polvorí amb l’AMCL. Els infants hi recullen l’actualitat de les escoles, el barri i la ciutat mentre aprenen les eines de comunicació i a parlar en públic. Després d’un esmorzar conjunt a l’Escola Ramon Casas, el consell d’Infants d’aquest centre presenta les peces de l’artista Mònica Planes que visiten el pati de l’escola amb el programa Fora de Reserves de l’Institut de Cultura de Barcelona. Per tancar, La Inefable proposa una dinàmica a tots els participants a la jornada.

Dimecres 29

A la Sala Maremar es presenten les creacions audiovisuals que els alumnes dels dos instituts del barri han creat en el marc del programa: els de 4t d’ESO del Domènech i Montaner han retratat la vida digital dels joves de la generació Z a Audiovisualz, mentre que els de 3r d’ESO de l’Institut Montjuïc han fet el documental Interpercu conjuntament amb alumnat de l’Institut Mare de Déu de la Mercè arrel de l’activitat de percussió desenvolupada amb Brincadeira a l’Espai Jove La Bàscula. També s’hi presenten els videoclips elaborats per l’alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Montjuïc com a resultat del projecte Exploracions Urbanes desenvolupat per Androna Cultura i el CCCB amb la col·laboració de Versembrant i la creació de l’alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Montjuïc.

Alhora a La Bàscula es presenten els programes de ràdio creats per alumnat de 5è de l’Escola Seat i alumnat de 5è i 6è de l’Escola Can Clos, amb el suport de l’equip de La Marina FM. La jornada es tanca amb la presentació del projecte comunitari de percussió i interculturalitat desenvolupat per l’alumnat de l’Institut Montjuïc guiats per Brincadeira, companyia de batucada resident a l’Espai Jove La Bàscula.